Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zielony Transport Publiczny: 1,2 mld zł na autobusy i trolejbusy w drugim naborze

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
23-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa NFOŚiGW

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Zielony Transport Publiczny: 1,2 mld zł na autobusy i trolejbusy w drugim naborze
Fot. Solaris
Dzięki perspektywie, jaką daje Krajowy Plan Odbudowy, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wykorzysta 1,2 mld zł w kolejnym naborze programu Zielony Transport Publiczny (ZTP2). Nabór wniosków będzie prowadzony od 1 września.

Program priorytetowy „Zielony Transport Publiczny” to wieloletni program NFOŚiGW, który odpowiada na wyzwania i potrzeby w zakresie transformacji transportu publicznego w Polsce. Jego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój zielonej, inteligentnej mobilności. Dzięki dostosowaniu instrumentów wsparcia w programie do warunków określonych w Krajowym Planie Odbudowy Narodowy Fundusz może się ubiegać o środki finansowe z KPO przeznaczone na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego. Jednocześnie, w zgodzie z celami KPO, nowy strumień finansowania z NFOŚiGW pozwoli przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu, powodującemu szkody społeczne, gospodarcze i środowiskowe.

– Możliwość korzystania z publicznego, a do tego ekologicznego transportu powinni mieć wszyscy – zarówno mieszkańcy dużych i średnich miast, jak i mniejszych miast i miejscowości. Program Zielony Transport Publiczny umożliwi wprowadzenie do floty przewoźników ok. 760 nowych autobusów zeroemisyjnych - to inwestycja w lepsze zdrowie i jakość życia Polaków – podkreślił minister Kurtyka.

Modernizacja taboru ma na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza ponieważ wprowadzane do floty ekologiczne autobusy będą zastępować te stare, szkodliwe dla ludzi i środowiska. Finansowanie
z programu ZTP przełoży się również na zmniejszenie emisji CO2 co najmniej o 18 416 Mg/rok, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 Mg/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 Mg/rok. Jednocześnie, dzięki skierowaniu środków do średnich i małych miast, pieniądze z KPO pozwolą zmierzyć się z problemem wykluczenia transportowego, które według rozlicznych szacunków może dotykać od 11 nawet do 15 mln Polaków.

Jeden cel, różne możliwości

Ogłoszony dzisiaj konkurs ma na celu wsparcie organizatorów publicznego transportu zbiorowego w nabyciu nowych zeroemisyjnych autobusów, w tym trolejbusów i autobusów zasilanych energią elektryczną wytworzoną z wodoru oraz rozwój infrastruktury ładowania. Samorządy i ich spółki będą mogły ubiegać się o sięgające od 20 do 80% dofinansowanie na zakup lub leasing takich pojazdów i szkolenie kierowców oraz do 25% na rozwój infrastruktury ładowania – budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania. Wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Na ten cel przeznaczono maksymalnie miliard złotych. Kolejne 200 mln zł to środki na pożyczki, służące finansowaniu tych przedsięwzięć. Nabór wniosków będzie prowadzony od 1 września do 20 grudnia 2021 r.

– Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od lat konsekwentnie realizuje działania na rzecz ograniczenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie, wspierając m.in. rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Polsce. Dzięki dofinansowaniom z NFOŚiGW w ramach programów „Gepard” oraz „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły” samorządy zakontraktowały już zakup 89 autobusów elektrycznych. Środki z programu Zielony Transport Publiczny pozwolą zwielokrotnić tę liczbę, co przyczyni się do znaczącej poprawy jakości komunikacji zbiorowej. Zwiększenie liczby pojazdów zeroemisyjnych na polskich drogach, czemu służy także ogłoszony przez nas niedawno program „Mój elektryk”, to jeden ze sposobów na osiągnięcie odczuwalnej przez nas wszystkich poprawy jakości powietrza w Polsce – komentuje Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.

Dobre perspektywy dla zielonej rewolucji w transporcie

Modernizacja zbiorowego transportu publicznego w Polsce nabiera tempa w ostatnich latach, głównie dzięki finansowaniu ze środków publicznych, w tym unijnych. Choć liczba autobusów zeroemisyjnych nie jest jeszcze zadowalająca, to dynamika zmian pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość. Elektryfikacja taboru postępuje w ujęciu statystycznym i geograficznym, o czym świadczą dane prezentowane przez organizacje branżowe. W tym roku po raz pierwszy w historii udział ekologicznych autobusów sięgnął prawie ¾ nowo zakupionych przez samorządy autobusów (146 z 203 zakupionych pojazdów). Dynamicznie postępuje również elektryfikacja taboru – prawie połowa (92) z zakupionych autobusów to „elektryki”. Nabyte pojazdy będą sukcesywnie zasilały floty poszczególnych przewoźników, dołączając do ponad 530 autobusów elektrycznych już transportujących pasażerów. Od początku roku zarejestrowano w Polsce 100 zeroemisyjnych autobusów, co w porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r. oznacza wzrost o 49% r.d.r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Komunikacja

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

Jawor na razie bez elektrobusów

Prawo & Finanse

Jawor na razie bez elektrobusów

Jakub Rösler 29 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Komunikacja

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

Jawor na razie bez elektrobusów

Prawo & Finanse

Jawor na razie bez elektrobusów

Jakub Rösler 29 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5