Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Zielona Góra: Stabilna sytuacja MZK mimo trudności

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-08-21 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zielona Góra: Stabilna sytuacja MZK mimo trudności
fot. MZK Zielona Góra
Mniejsze dochody samorządu z podatku PIT i zwiększenie płacy minimalnej nie były tak dotkliwe finansowo, jak podwyżka cen prądu – ocenia zielonogórski Urząd Miasta. Miało to szczególne znaczenie dla miejskiego przewoźnika, który przy odnowie taboru zdecydowanie postawił na elektrobusy. W połączeniu z pandemią COVID-19 spowodowało to konieczność szukania oszczędności i zwiększenia dotacji z miejskiego budżetu.

– Zmniejszenie stawki PIT oraz wzrost płacy minimalnej nie miały znaczenia dla finansowania komunikacji zbiorowej MZK – twierdzi dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Zielona Góra Monika Zapotoczna. Jest to ocena zupełnie odmienna, niż prezentowana przez samorządy innych dużych miast. Ich przedstawiciele niejednokrotnie oceniali zmiany w polityce finansowej rządu jako uciążliwe i odbijające się negatywnie na wielu sferach życia miasta, w tym – na ilości środków, które mogły być przeznaczone na komunikację.

Na działanie MZK wpłynął natomiast wzrost cen energii elektrycznej. – Obniżył pierwotnie zakładaną opłacalność eksploatowania autobusów elektrycznych pod względem ekonomicznym – informuje Zapotoczna. Władze Zielonej Góry pod koniec 2017 r. podpisały z Ursus Bus umowę na dostawę aż 47 takich pojazdów (ostatecznie, ze względu na problemy producenta, dostarczono 43). Następnie – w styczniu bieżącego roku – podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie zakupu kolejnych 12, w tym 4 przegubowych. Po realizacji dostawy pojazdy bezemisyjne będą stanowiły monad połowę taboru MZK.

Miasta nie ominęła, rzecz jasna, pandemia koronawirusa oraz wprowadzony na jej początku lockdown. W odpowiedzi na zmniejszone zapotrzebowanie oferta komunikacyjna musiała zostać ograniczona. – Wprowadzono od 17 marca do końca maja br. weekendowe rozkłady jazdy, co pozwoliło ograniczyć przebiegi o ok. 150 tys. wozokilometrów – mówi przedstawicielka UMZG. O blisko połowę (43,15%) zmalały między marcem a lipcem przychody ze sprzedaży biletów w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Choć wiele środków ostrożności zostało już uchylonych, wciąż obowiązują ograniczenia liczby osób w pojazdach, które również obniżają przychody ze sprzedaży biletów.

Miasto usiłuje zasypać dziurę w budżecie przewoźnika, poszukując oszczędności w jego działaniu. – W MZK dokonano racjonalizacji kosztów – informuje Zapotoczna. Wśród podjętych działań wymienia ograniczenie pracy przewozowej, zmiany rozkładów jazdy na weekendowe oraz ograniczenie zatrudnienia (w miejsce pracowników odchodzących na emerytury nie są zatrudniani nowi). Niezależnie od tego w lipcu miejskiej spółce komunikacyjnej przyznano dodatkową dotację z budżetu miasta.

Dalsze cięcia nie są przewidywane. – Od 1 czerwca zmieniono i dostosowano do aktualnego zapotrzebowania rozkład jazdy na liniach. Zmiany wynikały też z postępu w realizacji projektu finansowanego ze środków europejskich – mówi nasza rozmówczyni. W najbliższym czasie rozkłady zostaną skorygowane w związku z rozpoczęciem roku szkolnego i akademickiego. – Jednocześnie to stan epidemii i związane z nim okoliczności będą determinowały i wymuszały dalsze działania MZK w zakresie przewozów miejskich – zastrzega Zapotoczna.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zielona Góra: Rusza centrum przesiadkowe

Przestrzeń

Zielona Góra: Rusza centrum przesiadkowe

Redakcja 17 czerwca 2019

Zielona Góra. Wciąż brak czterech ursusów City Smile

Prawo & Finanse

Zielona Góra. Wciąż brak czterech ursusów City Smile

Jakub Dybalski 28 maja 2019

Zielona Góra. MZK testuje elektryczne Citaro

Komunikacja

Zielona Góra. MZK testuje elektryczne Citaro

Jakub Dybalski 23 maja 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5