Zielona Góra wprowadziła bezpłatną komunikację miejską dla studentów. Władze miasta marzą o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla wszystkich, lecz jak na razie jest to poza możliwościami finansowymi samorządu. Wraz z bezpłatnymi przejazdami dla studentów pojawi się także nowy, godzinny bilet, który ma zachęcić do większej liczby podróży z przesiadką.
Zielona Góra właśnie poszerzyła grono uprawnionych osób, które mogą poruszać się komunikacją miejską bez opłat. Do uczniów, osób po ukończeniu 70 roku życia oraz osób z niepełnosprawnościami teraz dołączyli studenci. Uprawnienie przysługuje osobom studiującym, do ukończenia 26 roku życia z ważną legitymacją studencką.
Studenci bezpłatnie od 1 marca
Zielonogórska rada miasta przegłosowała powyższą zmianę na ostatniej sesji, która odbyła się 30 stycznia. Zanim rozwiązanie wejdzie w życie, musi ono zostać zaopiniowane przez związki zawodowe działające w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Zielonej Górze. Związkowcy mają na to 30 dni licząc od 30 stycznia. Jak
podaje Gazeta Wyborcza, bezpłatne przejazdy mają zacząć obowiązywać od 1 marca bieżącego roku.– Jesteśmy jednym z niewielu ośrodków wojewódzkich, który zwiększa liczbę kursów miejskich autobusów. Teraz zaś będziemy jedynym miastem, które będzie miało bezpłatne bilety dla uczniów i studentów. Myślę, że to będzie istotne wsparcie dla rodziców i domowych budżetów – uważa prezydent miasta, Janusz Kubicki.
Plany na bezpłatną komunikację dla wszystkich
Jednocześnie włodarz Zielonej Góry przyznał, że jego marzeniem jest, aby miejska komunikacja była bezpłatna dla wszystkich mieszkańców. – Na razie nie jest to jeszcze możliwe, nie stać nas na to. Ale cały czas się rozwijamy i idziemy do przodu. Wierzę, że pewnego dnia to również się uda – mówi J. Kubicki, cytowany przez miejski portal informacyjny.
Prezydent dodał też, że o wprowadzenie takowego rozwiązania (bezpłatnych przejazdów dla studentów) prosili studencie Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jego zdaniem wprowadzone rozwiązanie ma także zachęcić do studiowania w Zielonej Górze – Chcemy zachęcać do studiowania w Zielonej Górze. To jeden z elementów strategii „Zielona Góra 2050”, a przypomnę, że walczymy o to, żeby nasze miasto w przyszłości zamieszkiwało 200 tys. ludzi – zaznaczył prezydent.
Godzinny bilet ułatwi przesiadki?
Drugą zmianą, która czeka na pasażerów zielonogórskiej komunikacji jest wprowadzenie (również od 1 marca) nowego rodzaju biletu czasowego, który będzie ważny godzinę od momentu skasowania. Będzie on obowiązywał tylko w strefie A i będzie kosztował 3 złote za bilet normalny oraz 1,5 za bilet ulgowy. Zdaniem władz miasta, wprowadzenie tego rozwiązania ma zachęcić podróżnych do wyboru autobusów MZK i częściowego podróżowania z przesiadkami.
– Otrzymujemy różne zapytania od mieszkańców, np. dlaczego nie ma bezpośredniego kursu z ul. Zawadzkiego na os. Czarkowo. Proszę mi wierzyć, że prowadziliśmy wiele badań i czasami okazuje się, że daną linią jechałyby przez całą trasę trzy osoby. Wtedy całe przedsięwzięcie mija się z celem. Prezydent ma strategię, aby wspierać transport publiczny i sądzę, że bilety godzinne mogą zachęcić mieszkańców do tej formy podróży. Patrząc na to, jak unowocześniamy nasz tabor pojazdów, myślę że autobusy MZK są dzisiaj fajną i realną alternatywą dla samochodów – przekonuje R. Karwacki, prezes MZK Zielona Góra.