Autobusy MZK Zielona Góra dojadą jeszcze dalej, bowiem na ukończeniu jest już nowa pętla autobusowa na Osiedlu Mazurskim. Pętla, wraz z ładowarkami do autobusów elektrycznych, zostanie uruchomiona w październiku tego roku. Inwestycja związana z pętlą jest elementem dużego projektu “elektryfikacji” zielonogórskiej komunikacji miejskiej.
Zielonogórski urząd miasta pochwalił się, że końca
dobiegła inwestycja związana z budową nowej pętli autobusowej na Osiedlu Mazurskim. Została ona ulokowana przy ulicy Giżyckiej, która została w tym celu specjalnie wydłużona.
“Nowa pętla autobusowa przy ul. Giżyckiej na osiedlu Mazurskim jest już praktycznie gotowa. Wystarczy podłączyć prąd do stacji ładowania elektrycznych autobusów przegubowych. W październiku zabiorą pierwszych pasażerów” - czytamy na oficjalnej stronie miasta na Facebooku.
Pętla jest zlokalizowana w miejscu dawnej betoniarni w pobliżu wiaduktu, który łączy osiedle Pomorskie z drogą S3. W ramach tej inwestycji, wykonawca - zielonogórski oddział firmy Exalo Drilling (jej częścią jest dawny Diament) wybudował brakujący odcinek ulicy Giżyckiej, który prowadzi do nowej pętli. Przy drodze powstał też kolejny odcinek ścieżki rowerowej, łączy się z obecną ścieżką prowadzącą od ronda Orląt Lwowskich. Zamontowano już przystanek autobusowy – pasażerowie dojdą do niego chodnikiem. W planach jest jeszcze elektroniczna tablica z rozkładem jazdy.
Dokładną lokalizację nowej pętli widać poniżej.
- Wykonawca zgłosił nam ukończenie inwestycji, zgodnie z umową ma czas do końca sierpnia – informuje Robert Karwacki, prezes MZK. I dodaje: - Odbiory techniczne potrwają do końca września, w październiku planujemy puścić autobusy na osiedle Mazurskie. Dwa stanowiska do ładowania pojazdów powstały z myślą o zakupionych czterech autobusach przegubowych - dodaje.
Przypomnijmy, że samorząd zakupił przegubowe autobusy elektryczne od Mercedesa.
Kursują już one po ulicach Zielonej Góry.Urząd informuje, że MZK już pracuje nad zmianami w rozkładzie jazdy, które mają zostać wprowadzone od października. Na nową pętlę dojedzie część kursów autobusów, które dotychczas kończyły bieg na osiedlu Śląskim. W przyszłości w sąsiedztwie pętli na os. Mazurskim planowany jest przystanek Szybkiej Kolei Lubuskiego Trójmiasta (SKALT), miejsce na niego przygotowano wraz z budową pętli autobusowej.
Zadanie realizowane jest w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Inwestycja zamknie się w kwocie 7 mln 758 tys. zł. Cały projekt pn. Elektryfikacja Linii Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze to wydatek rzędu około 49 mln 225 tys. zł, z czego z Unii Europejskiej pozyskano 30 mln 299 tys. zł, resztę dołożyło miasto. Zadanie jest współfinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Składa się na niego: pętla na Mazurskim, rozbudowa infrastruktury do ładowania autobusów miejskich na pętlach przy ul. Zawadzkiego „Zośki” i Wrocławskiej wraz z nową stacją do ładowania elektryków przy zajezdni przy ul. Chemicznej oraz zakupione i eksploatowane od kwietnia elektryczne autobusy: 12-metrowe marki Solaris (osiem) i 18-metrowe marki Mercedes (cztery).