Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Zgierz zapowiada, że tramwaj może wrócić przed świętami

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
16-11-2021
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Zgierz

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Zgierz zapowiada, że tramwaj może wrócić przed świętami
fot. UM Zgierz
Część sieci trakcyjnej, sterowanie na odcinku jednotorowym, przystanki, elektroniczny system informacji pasażerskiej – to ostatnie prace, jakie wykonać trzeba na odremontowanej linii tramwajowej między Zgierzem a Łodzią. Jak mówią drogowcy, wszystko idzie zgodnie z planem i jeśli nie zdarzy się nic zaskakującego, tramwaj powinien ruszyć w grudniu, jeszcze przed świętami.

A to najlepszy czas, by wyeliminować korki, jakie powstawały dotąd na drodze krajowej nr 91 między Łodzią a Zgierzem. Po zgierskiej stronie inwestycji trwają właśnie ostatnie prace wykończeniowe na nowych przystankach, gdzie szykowane są wiaty, barierki zabezpieczające a także elektroniczne tablice informacyjne systemu SIP. Poważnym wyzwaniem dla wykonawcy będzie uruchomienie sieci trakcyjnej. Większość przewodów jest już zamontowana, ale trzeba bezpiecznie puścić nimi prąd. Prowadzone działania dotyczą zatem warunków pracy podstacji, obsługującej odtwarzane połączenie tramwajowe. – Mamy na tej trasie podstację wyposażoną w nowoczesne urządzenia do przekształcania i rozdziału energii elektrycznej. Można ją będzie łatwo obsługiwać czy monitorować – wyjaśnia Przemysław Staniszewski, prezydent miasta Zgierza. – Ta podstacja wymaga pewnego czasu, by od momentu jej uruchomienia oraz dostarczenia prądu zaczęła poprawnie funkcjonować. Dla bezpieczeństwa pasażerów i służb technicznych musimy ją dobrze przygotować a potem sprawdzić – dodaje.

Termin oddania całej trasy do użytku pasażerom zależny jest więc od zapewnienia sprawnego działania infrastruktury technicznej. Z tym powiązane są również niezbędne formalności, bo Zgierz musi zawrzeć umowę z PGE na dostarczanie prądu do obsługi linii tramwajowej. Jeśli niespodziewane trudności nie wpłyną na procedowanie tej umowy, a nagły atak ostrej zimy nie sparaliżuje planów uruchomienia elektrycznej sieci trakcyjnej, tramwaj powinien zacząć kursować w grudniu 2021 r.

Łódź nie opóźnia inwestycji

Co ważne, po łódzkiej stronie inwestycji również wszystkie prace przebiegają bez opóźnień. Jak się dowiadujemy, zostało tam jedynie do zainstalowania kilka złączek torowiska. Nie wiadomo jeszcze natomiast, czy od pierwszego dnia kursowania odtworzonego połączenia na swą trasę wróci tramwaj o dawnym numerze 45. – To zależy od dostępności pętli tramwajowej przy ulicy Północnej – wyjaśnia Przemysław Staniszewski. – Jeśli w dniu inauguracji linii krańcówka będzie czynna, wtedy będziemy mogli z niej korzystać i odtworzyć tramwaj numer 45 w dawnym przebiegu. Jeśli natomiast będzie to niemożliwe, wtedy zapewne skorzystamy z łódzkiej propozycji tymczasowego przedłużenia do Zgierza linii 6 lub 11– dodaje prezydent miasta Zgierza.

Z odtworzeniem linii tramwajowej do Łodzi wiążą się pytania o dalsze funkcjonowanie autobusowej linii zastępczej Z46 do Ozorkowa. Trwają rozmowy między samorządowcami, aby w chwili uruchomienia tramwaju linia ta była obsługiwana jedynie na odcinku między Ozorkowem a placem Kilińskiego w Zgierzu, w obie strony. – Według tej koncepcji pasażerowie jadący z Ozorkowa do Łodzi będą musieli przesiąść się z autobusu na tramwaj w Zgierzu, ale robimy wszystko, by godziny rozkładów jazdy były skorelowane – mówi Przemysław Staniszewski.

Odtworzenie linii w niecałe dwa lata


Przypomnijmy: umowę pomiędzy Zgierzem a konsorcjum (w skład którego wchodzą Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane KEMY i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź) dotyczącą remontu infrastruktury tramwajowej podpisano 17 lutego 2020 r. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych i budżetu państwa. Oddzielnymi umowami na dofinansowanie objęto dwa odcinki trasy: od Osiedla Kurak do pl. Kilińskiego oraz od łódzkiego Helenówka do rozjazdu na Kuraku. W sumie i ostatecznie przeznaczono na ten cel 37 mln 169 tysięcy złotych, z czego wkład własny Urzędu Miasta Zgierza wyniósł tylko około 13 mln zł.

W ramach realizowanego wspólnie z Łodzią projektu odbudowy linii tramwajowej w Zgierzu wyremontowano też m.in część pasa Drogi Krajowej nr 91, dwa mosty – tramwajowy i drogowy nad rzeczką Wrząca (na granicy miast), zaplanowano także utworzenie przy węzłach przesiadkowych całkiem nowego systemu rowerowego "Bike&Ride" oraz parkingów dla samochodów "Park&Ride".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5