Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

ZDM Warszawa ws. e-hulajnóg: Przepisy nie są idealne, ale szansa na uporządkowanie chaosu

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
29-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa ZDM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
ZDM Warszawa ws. e-hulajnóg: Przepisy nie są idealne, ale szansa na uporządkowanie chaosu
fot. ZDM Warszawa
Oczekiwana od 2018 r. roku nowelizacja ustawy porządkująca zasady używania elektrycznych hulajnóg coraz bliżej. Nowe przepisy zostały skierowane przez Ministerstwo Infrastruktury do Sejmu. Nie są idealne, ale dają nadzieję na uporządkowanie chaosu na ulicach – komentuje ZDM Warszawa.

Zarząd Dróg Miejskich apelował do rządu o przepisy regulujące nowy środek transportu już jesienią 2018 r., kiedy pierwsze e-hulajnogi pojawiły się na ulicach. Drogowcy zgłaszali uwagi do każdego projektu ustawy, na każdym etapie prac. Część z nich uwzględniono.

Najważniejszą informacją jest samo powstanie gotowego projektu, którym mają się zająć posłowie. Dziś bowiem e-hulajnogi jeżdżą w pustce prawnej. Dla zarządcy dróg w Warszawie jest to środek transportu, który, porzucony na chodniku, jezdni lub trawniku, jest traktowany jako przeszkoda, zajmująca nielegalnie pas drogowy. Nie ma jednak żadnych możliwości prawnych, by regulować coś, czego prawo nie rozpoznaje. Nie ma też jasności, czy e-hulajnoga w ogóle ma prawo poruszać się po drodze. A jeśli tak, to czy po jezdni, czy po chodniku? I z jaką prędkością? To pytania szczególnie ważne dla pieszych, dla których e-hulajnogi coraz częściej są zagrożeniem.

E-hulajnogi jednak również na chodnikach

Projekt ustawy reguluje status hulajnogi elektrycznej określając ją jako pojazd i w konkretny sposób lokując w przestrzeni miejskiej. Dobrze, że w toku prac zrezygnowano z uznania e-hulajnogi po prostu za rower. Wskazuje też w jaki sposób ma parkować – w wyznaczonych miejscach, a przy ich braku, przy krawędzi chodnika, równolegle i z zachowaniem 1,5 metra przestrzeni dla pieszych. W łatwy sposób będzie więc można wyłapać sytuacje, gdy jest pozostawiona nieprzepisowo. Kosztem usunięcia źle zaparkowanej hulajnogi ma być obciążony właściciel. Projekt określa też, kto może z elektrycznej hulajnogi korzystać.

I choć diabeł tkwi w detalach i warto poczekać na uchwalony tekst ustawy, a także komplet rozporządzeń wykonawczych, nasze wątpliwości budzi kilka braków i rozwiązań szczegółowych.

Wątpliwym jest, co ZDM podnosił przy wcześniejszych okazjach, dopuszczenie korzystania z hulajnóg elektrycznych na chodnikach. Projektodawca chce na to zezwolić warunkowo, jeśli nie ma trasy rowerowej, a także jeśli na jezdni dopuszczalna prędkość jest wyższa niż 30 km/h. W praktyce jednak dotyczy to znacznej części dróg w mieście. Jeśli ustawodawca uznaje, że rower na chodniku to rozwiązanie niebezpieczne (i co do zasady zabronione), to nie ma powodu, by uznać inaczej w odniesieniu do hulajnogi elektrycznej – pojazdu mniej stabilnego, silnikowego, z dużo większym przyśpieszeniem. I to nawet jeśli użytkownik jest zobowiązany do poruszania się po chodniku „z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego”, co wydaje się określeniem optymalnym pod warunkiem, że będzie egzekwowane. Drogowcy wierzą, że służby wskazane do egzekwowania przepisów, czyli policja i straż miejska, sobie z tym poradzą.

Projekt, jak wspomniano wyżej, określa sposób pozostawiania hulajnóg elektrycznych na chodniku, przy jego krawędzi. Precyzuje jednak, że chodzi o „zewnętrzną krawędź chodnika, najbardziej oddaloną od jezdni”. W przypadku chodnika przy ścianie budynku oznacza to stawianie ich pod ścianą, co jest bardzo niewygodne dla osób niedowidzących. We wcześniejszych pracach legislacyjnych zwracali oni uwagę, że regulacje są niezbędne właśnie po to, by uniknąć pozostawiania hulajnóg pod ścianami.

UWR i UTO na drogach rowerowych

Rozczarowuje również brak rozwiązań pozwalających na uregulowanie rynku wypożyczania e-hulajnóg. Poprzednia wersja projektu zakładała obowiązek zawarcia przez operatorów hulajszeringowych umowy z samorządem. Ten, o którym informuje ministerstwo infrastruktury, już o tym nie wspomina. Stołeczni drogowcy wielokrotnie zwracali uwagę, że niezbędne jest nadanie samorządom możliwości regulacji tego rodzaju biznesów i przedsiębiorców, którzy w oczywisty sposób czerpią zysk dzięki korzystaniu z miejskiej przestrzeni. Chodzi nie tylko o możliwość wyznaczania stref poruszania się takimi współdzielonymi hulajnogami, ale też np. kontrolę nad liczbą tego rodzaju pojazdów udostępnianych komercyjnie, aby uniknąć zasypania miasta tysiącami hulajnóg.

Ryzykowne wydaje się też zezwolenie na korzystanie z dróg rowerowych nie tylko hulajnóg elektrycznych, ale też urządzeń transportu osobistego (czyli tych jednoosobowych pojazdów elektrycznych, które nie maja dwóch osi) oraz urządzeń wspomagających ruch (czyli napędzanych siłą mięśni, np. deskorolek, rolek czy zwykłych hulajnóg). Są to pojazdy i urządzenia o bardzo różnej charakterystyce i sposobie poruszania się. W dodatku korzystający z UWR jest pieszym, a osoba na hulajnodze elektrycznej czy UTO – kierującym pojazdem. Zmiana ta została wpisana do ustawy już po konsultacjach społecznych, co nie pozwoliło na szerszą dyskusję na temat słuszności tego przepisu.

Niezależnie od powyższych wątpliwości, ZDM liczy, że projekt ustawy zyska poparcie posłów i zostanie sprawnie uchwalony. Zbliża się bowiem sezon wiosenno-letni, ruch e-hulajnóg niedługo znów wzrośnie, a problemy związane z bezpieczeństwem i zaśmiecaniem przestrzeni ponownie się nasilą.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Mobilność

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Jakub Rösler 06 września 2021

Straż miejska (już) może wlepiać mandaty piratom na e-hulajnogach

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Jakub Rösler 24 sierpnia 2021

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Mobilność

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Jakub Rösler 06 września 2021

Straż miejska (już) może wlepiać mandaty piratom na e-hulajnogach

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Jakub Rösler 24 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5