Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął przetarg na dostawę autobusów elektrycznych klasy MAXI i MEGA. Choć początkowo wszystko wskazywało na zwycięstwo Solarisa w obu częściach postępowania, ostatecznie zamówienie zostało podzielone między dwóch producentów – Irizara i Solarisa. Nie obyło się bez interwencji Krajowej Izby Odwoławczej.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej nie zwalnia tempa i kontynuuje intensywną wymianę taboru. W ramach kolejnego postępowania przetargowego
przewoźnik poszukiwał dostawców łącznie 16 autobusów elektrycznych w dwóch klasach: MAXI i MEGA. Choć początkowo wszystko wskazywało na dominację jednego producenta, finalny werdykt przetargowy okazał się bardziej złożony. Ostatecznie dostawy zostaną podzielone między dwie firmy – Irizar i Solaris.
Otwarcie ofertMZK Bielsko-Biała konsekwentnie realizuje strategię wymiany i rozbudowy taboru autobusowego. Jednym z najważniejszych przetargów ostatnich miesięcy był ten na łącznie 16 autobusów elektrycznych – 12 sztuk klasy MAXI oraz 4 sztuki klasy MEGA. Otwarcie ofert nastąpiło jeszcze z początkiem lutego 2025 roku.
W przypadku autobusów klasy MAXI najtańszą ofertę złożył Irizar (37,8 mln zł), dalej uplasował się Karsan (39,6 mln zł), a najdroższy był Solaris (41,3 mln zł). Mimo to początkowo to właśnie oferta Solarisa została wybrana jako najkorzystniejsza.
Dla autobusów MEGA układ ofert był inny – tu najtańszy okazał się Solaris (18,25 mln zł), przed Irizarem (18,6 mln zł) i Karsanem (18,99 mln zł). W obu częściach wszystkie oferty mieściły się w budżetach zamawiającego: odpowiednio 44,28 mln zł dla MAXI i 19,68 mln zł dla MEGA.
Kryteria oceny również były jednakowe dla obu części: cena (60%), ocena rozwiązań technicznych (20%) oraz warunki gwarancji (20%).
Od wyboru Solarisa do zmiany decyzji po odwołaniuW części 2. przetargu – na 4 autobusy klasy MEGA – postępowanie przebiegło bez zakłóceń. Solaris uzyskał najwyższą liczbę punktów (98,80), wyprzedzając Irizara (94,63) i Karsana (92,87). Decydujące okazały się zarówno cena, jak i komplet punktów w zakresie gwarancji. 24 kwietnia 2025 r. MZK ogłosił wybór oferty Solarisa i wybór ten nie był już kwestionowany przez konkurentów.
Więcej emocji przyniosła część 1. przetargu, dotycząca autobusów klasy MAXI. Mimo że najniższą cenę zaoferował Irizar, to 24 kwietnia zamawiający ogłosił jako zwycięzcę Solarisa. Ta decyzja została jednak zaskarżona przez Irizara, który złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. 2 czerwca 2025 r. KIO uwzględniło zarzuty hiszpańskiego producenta, uznając, że odrzucenie jego oferty było bezzasadne.
W reakcji na orzeczenie, 12 czerwca MZK unieważnił wcześniejszy wybór Solarisa oraz odrzucenie oferty Irizara, rozpoczynając ponowne badanie i ocenę ofert.
Nowy wybór ogłoszono 18 czerwca – tym razem jako najkorzystniejszą uznano ofertę Irizara, która uzyskała 96,4 punktów. Solaris spadł na drugie miejsce z wynikiem 93,71 punktów.
Irizar i Solaris podzielą zamówienieOstatecznie obie części przetargu trafią do różnych wykonawców:
- Irizar dostarczy 12 autobusów klasy MAXI,
- Solaris dostarczy 4 autobusy klasy MEGA.
Obie oferty mieszczą się w założonych budżetach, a pojazdy mają zostać dostarczone zgodnie z następującym harmonogramem:
- I partia – 6 sztuk autobusów MAXI – do 10 lutego 2026 roku,
- II partia – 6 sztuk autobusów MAXI – do 10 czerwca 2026 roku,
- 4 sztuki autobusów MEGA – do 10 kwietnia 2026 roku.
Postępowanie pokazuje, jak istotne są nie tylko cena, ale i ocena techniczna oraz warunki gwarancji, które w tym przypadku miały realny wpływ na punktację.
Konsekwentna elektryfikacja taboruMZK Bielsko-Biała już wcześniej ogłaszało przetargi na inne typy pojazdów – w tym elektryczne klasy MINI oraz autobusy wodorowe. Obecny zakup 16 elektryków to jeden z największych kroków w stronę zeroemisyjnego transportu miejskiego w regionie. Choć postępowanie wymagało korekt i interwencji KIO, jego finał przynosi konkretne i pozytywne rozstrzygnięcie – z korzyścią dla mieszkańców miasta.