Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Obejmie ona obszar miasta położony w przybliżeniu wewnątrz IV obwodnicy, czyli około połowę powierzchni Krakowa. Wprowadzenie SCT to kolejny ważny krok w kierunku poprawy jakości powietrza, a dzięki temu także stanu zdrowia krakowian.
Wkrótce uruchomiony zostanie system obsługi zgłoszeń kierowców, których auta nie spełniają norm SCT, a którzy będą chcieli uzyskać odpłatną możliwość wjazdu do strefy lub prawo do wjazdu na zasadach specjalnych, np. w celu dojazdu do wybranych placówek medycznych.
Już teraz dostępna jest
strona informacyjna, a podstawowe informacje o zasadach funkcjonowania strefy można uzyskać także w Krakowskim Centrum Kontaktu – tel. 12 616 55 55.
Aby usprawnić zarządzanie SCT oraz jej dalszy rozwój, prezydent Krakowa Aleksander Miszalski podjął decyzję o przekazaniu zadań związanych z funkcjonowaniem strefy Zarządowi Dróg Miasta Krakowa. Wkrótce pod głosowanie radnych trafi projekt uchwały zmieniającej statuty Zarządu Dróg Miasta Krakowa i Zarządu Transportu Publicznego, który dotąd prowadził przygotowania do wdrożenia SCT.
ZDMK od lat zarządza Obszarem Płatnego Parkowania (OPP), który pod względem organizacyjnym i prawnym ma zbliżony charakter do SCT – jest to wydzielony obszar miasta o odmiennych rozwiązaniach prawnych, wymagający ścisłego nadzoru, bieżącej obsługi wniosków i rozbudowanego systemu kontroli. Do tego budowany w Krakowie przez ZDMK Inteligentny System Transportu, oparty na systemie kamer, będzie kluczowy także dla efektywnego działania Strefy Czystego Transportu.
Przekazanie zarządzania SCT do ZDMK byłoby także odpowiedzią na rekomendacje zawarte w audycie organizacyjnym Gminy Miejskiej Kraków, zleconym w 2024 r. przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego. W raporcie podkreślono potrzebę uporządkowania kompetencji miejskich jednostek, tak aby zwiększyć efektywność i polepszyć koordynację działań administracyjnych.
Z tego samego powodu ZDMK przejmuje również pełne kompetencje w zakresie zarządzania Obszarem Płatnego Parkowania (OPP), które dotychczas były podzielone między Zarząd Transportu Publicznego i Zarząd Dróg Miasta Krakowa. W praktyce oznacza to, że ZDMK będzie odpowiadać zarówno za rozwój i planowanie stref, jak i za ich bieżące funkcjonowanie, obsługę mieszkańców i nadzór techniczny.