Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Zaprezentowano wygląd nowego tramwaju Stadlera dla Jeny

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-09-25 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zaprezentowano wygląd nowego tramwaju Stadlera dla Jeny
mat. prasowe
Zaprezentowano design nowej generacji tramwajów dla Jeny – nazywanego Tramwajem Światła. Pojazd został specjalnie zaprojektowany dla zamawiającego. To część projektu rozwoju transportu tramwajowego o nazwie „800 Tramlink Jena”.

Tramwaje firmy Stadler zostały specjalnie zaprojektowane dla Jeny. Zamówienie obejmuje dwie różne długości pojazdów. Pierwsza część to 16 siedmioczłonowych tramwajów o długości 42 metrów. W trzech strefach znajdą się cztery miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Jest też miejsce na wózki dziecięce i rowery. Zaś osiem pojazdów zaprojektowano jako pięcioczłonowe tramwaje o długości 32 metrów.

Krótsza wersja ma wyłącznie dwie strefy z czterema miejscami na wózki inwalidzkie. Pojazdy będą niskopodłogowe i wyposażone w pięć lub sześć drzwi po obydwu stronach. Jak deklaruje miasto, projekt jest skrojony na miarę i poprawi dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz zagwarantuje bezpieczeństwo i komfort zarówno pasażerom, jak i motorniczym.

Za projektem kryje się pojazd typu Tramlink, który został zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Stadler w Walencji w Hiszpanii. Dostawa pierwszych tramwajów planowana jest na koniec 2022 r. Mają być włączane do eksploatacji od 2023 roku.


mat. prasowe

– Ten tramwaj oferuje niezliczone innowacje techniczne, a jednocześnie zachwyca ponadczasowym i eleganckim designem. Jest to pojazd, który został opracowany tutaj w Jenie dla Jeny. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy wnieśli swoją fachową wiedzę do budowy nowej generacji tramwajów – powiedział Andreas Möller, dyrektor zarządzający operatora transportu Jenaer Nahverkehr. Kontrakt na dostawę 24 tramwajów z opcją na dziewięć kolejnych operator Jenaer Nahverkehr przyznał Stadlerowi w sierpniu 2020 roku. Ponadto Stadler przejmie utrzymanie tramwajów na 24 lata z możliwością przedłużenia do 8 lat.

Jak wyjaśnia zamawiający, opis przedmiotu zamówienia zawiera kilka tysięcy szczegółowych wymagań. Przeprowadzono też konsultacje z motorniczymi oraz personelem warsztatowym.

Finansowanie tramwajów podzielone jest na tzw. loty. Miasto pozyskało obecnie środki na zakup 22 z planowanych 33 tramwajów. 12 z nich będzie sfinansowanych kwotą 23,4 mln euro ze środków EFRR z obecnego okresu finansowania 2014-2020 oraz środków publicznych. Kolejnych 12 tramwajów będzie w całości sfinansowanych ze środków państwowych w ramach lotu 2 za 21 mln euro. Finansowanie dziewięciu kolejnych tramwajów w ramach trzeciej partii, już w nowym okresie finansowania EFRR na lata 2021-2027, jest obecnie analizowane. W sumie projekt „800 Tramlink Jena”, na który składa się część taborowa i infrastrukturalna, wyceniany jest na 150 milionów euro.


mat. prasowe

Nowe tramwaje dla Jeny zastąpią dotychczas wykorzystywane pojazdy GT6M. Tramlinki będą szersze i dłuższe. Aby tramwaje o większych gabarytach mogły bez przeszkód zintegrować się z siecią tramwajową – zwłaszcza na przystankach i w zajezdni – konieczne jest dostosowanie istniejącej infrastruktury. Umowy na zaprojektowanie tej części projektu Jenaer Nahverkehr podpisał już w grudniu 2020 roku. Dostosowana pod nowe tramwaje musi być sieć tramwajowa. Przebudowana zostanie zajezdnia z warsztatami do utrzymania i naprawy pojazdów.

Jak wyjaśnia miasto, od 2014 do 2018 roku notowany był ciągły wzrost liczby pasażerów. – W przyszłości spodziewany jest również dalszych wzrostów zapotrzebowania na lokalny transport publiczny w mieście. Wynika to m.in. z pozytywnych prognoz rozwoju ludności, siły gospodarczej i obecnych dużych inwestycji w Jenie – czytamy w uzasadnieniu dla projektu „800 Tramlink Jena”. Rozwój jest ponadto podyktowany trendami społecznymi oraz koniecznością ograniczenia emisji zanieczyszczeń i hałasu. – Oznacza to, że w szczególności tramwaje będą odgrywać jeszcze większą rolę niż dotychczas, ponieważ korzysta z nich dwie trzecie pasażerów. Nowe tramwaje powinny nam pomóc w osiągnięciu wielkiego celu – przekonuje miasto.

Warto przypomnieć, że „Tramwaj Światła” nie jest pierwszą realizacją tramwajową skrojoną pod szczegółowe wymagania techniczne Jeny. Podobne zamówienie realizował w przeszłości Solaris, który zaprojektował – we współpracy z zamawiającym – tramwaj Tramino Jena. To pojazd dwukierunkowy o długości 29 metrów i szerokości 2,3 metra z całkowicie niską podłogą, przystosowany do rozstawu szyn 1000 mm. Tramwaj oficjalnie zaprezentowano po raz pierwszy w 2013 roku, a w 2014 roku wyjechał po raz pierwszy w miasto.


mat. prasowe


mat. prasowe

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Scania prezentuje nowy, udoskonalony autobus turystyczny

Komunikacja

Scania prezentuje nowy, udoskonalony autobus turystyczny

Jakub Rösler 24 września 2021

Prezes CPK o szefie Ryanaira: Na złodzieju czapka gore

Komunikacja

Prezes CPK o szefie Ryanaira: Na złodzieju czapka gore

Rafał Dybiński 24 września 2021

Elektrobusy Skody dla Pragi już na testach

Komunikacja

Elektrobusy Skody dla Pragi już na testach

Jakub Rösler 24 września 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5