Samorządy w województwie zachodniopomorskim otrzymały unijne dofinansowania na budowę nowych udogodnień dla rowerzystów. Łączna kwota rozdzielona przez marszałka między poszczególne jednostki wyniosła ponad 90 mln zł. Urzędnicy zaczną wykorzystywać przyznane środki jeszcze w tym roku.
Zachodniopomorskie to jedno z najprężniej działających w zakresie budowy tras rowerowych województw. Rok temu przedstawiło koncepcję realizacji dużej sieci dróg dla cyklistów.
– Docelowo w perspektywie 2014-2020, przy wykorzystaniu funduszy unijnych, planujemy stworzyć sieć powiązanych ze sobą tras rowerowych o łącznej długości ok. 1000 km. Odbędzie się to w szerokim porozumieniu z niemal 70 zachodniopomorskimi gminami i powiatami – komentował Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Jednostki samorządu terytorialnego Pomorza Zachodniego będą partycypować w kosztach inwestycji oraz odpowiadać za utrzymanie tras. Stworzą także miejsca do odpoczynku.
Opracowano już koncepcję i rozpoczęto budowę pierwszych odcinków. Tymczasem do województwa trafił kolejny strumień funduszy. Urząd marszałkowski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego otrzymał 90 mln zł unijnej dotacji na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej.
Coś dla każdego
Marszałek rozdzielił otrzymane pieniądze między jednostki samorządu terytorialnego. Część trafiła także do instytucji.
Najwięcej (39 mln) przeznaczono na realizację większych projektów obejmujących gminy Szczecin, Trzcińsko-Zdrój, Boleszkowice, Dębno, Barlinek, Cedynia, Moryń, Chojna oraz powiaty stargardzki i łobeski. Niemal 20 mln dostały gminy Będzino, Mielno, Ustronie Morskie, Sianów i Darłowo.
1,7 mln przydzielono gminie Goleniów, która przeznaczy unijne fundusze na budowę trasy od ul. Starogardzkiej w Goleniowie przez Podańsko do Danowa. 4,4 mln pochłonie budowa drogi rowerowej łączącej Lubczynę z Łozienicą (Goleniowski Parki Przemysłowy). 14,7 mln zł otrzymała stolica województwa – Szczecin. 6,4 mln zostanie przeznaczone na nową ścieżkę przy al. Piastów oraz połączenie jej z istniejącymi trasami przy ul. Bohaterów Warszawy, Mieszka I i Ku Słońcu. Za pozostałe 8,3 mln miasto stworzy udogodnienia przy ul. 26 Kwietnia. Dzięki tym dwóm inwestycjom szczecińska sieć udogodnień dla cyklistów zwiększy swoją długość ze 105 do ponad 112 km.
13 mln powędrowało również do szczecińskiego Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Instytucja wykorzysta je na realizację tras Szczecin – Goleniów i Goleniów – Stępnica – Wolin.
1000 km do 2022 r.
Wszystkie powyższe inwestycje będą stanowiły część sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Większość z nich zostanie rozpoczęta w drugiej połowie br., pozostałe – w 2018. Całość sieci ma zostać ukończona w 2022 r. i stanowić flagowy produkt regionu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.