fot. Aktron, lic. CC BY 3.0Dworzec kolejowy w Ząbkowicach Śląskich
Od kilku miesięcy w niewielkich Ząbkowicach Śląskich w województwie dolnośląskim funkcjonuje nowy system komunikacji obejmujący miasto oraz okoliczne miejscowości. Ząbkowicka Komunikacja Publiczna przetrwała pandemię bez większego szwanku. Konieczność zmian tras wymusiło dopiero... oblodzenie dróg.
Podczas gdy w szeregu polskich miast w czasie pandemii komunikacja zbiorowa jest realizowana w ograniczonym zakresie, w niewielkich Ząbkowicach Śląskich otwarto nowy system transportu publicznego. – Autobusy ruszyły 1 września 2020 r. – mówi Szymon Radziszewski, inspektor ds. organizacyjnych w Urzędzie Miejskim w Ząbkowicach Śląskich. W ok. 20-tysięcznym mieście funkcjonuje osiem linii, w tym prowadzące do mniejszych miejscowości gminy.
Opiekunowie w kursach szkolnych
Sześć tras – oznaczonych cyframi od 0 do 5 – ma charakter zwykły. Częstotliwość kursowania z reguły nie jest duża, a odjazdy realizowane są kilka do kilkunastu razy dziennie, ale i taka oferta bez wątpienia poprawia mobilność mieszkańców, którzy do tej pory byli pozbawieni dostępu do transportu publicznego. Dwa kolejne połączenia mają charakter otwartych kursów szkolnych. Godziny kursowania są dostosowane do potrzeb uczniów, a wraz z nimi w pojeździe podróżuje opiekun. Pracownicy odpowiedzialni za opiekę nad dziećmi są obecni także w niektórych kursach pozostałych linii.
– Operatorem jest firma Daniel Autokary z siedzibą w Strzelinie – informuje przedstawiciel UM Ząbkowice Śląskie. Do obsługi systemu gmina zakupiła jednak z wykorzystaniem środków unijnych tabor niskoemisyjny. Fabrycznie nowe autobusy dostarczył Solaris. Korzystanie z komunikacji miejskiej jest płatne, ale bilet w strefie miejskiej kosztuje zaledwie 1 zł (w najdalszej podmiejskiej – 4 zł; za bilet miesięczny trzeba zaś zapłacić od 58 do 160 zł).
W okresie pandemii... przybyło kursów pracowniczych
– Zainteresowanie kursami jest duże – ocenia nasz rozmówca. Przyznaje jednak, że pasażerów jest obecnie mniej niż na początku funkcjonowania systemu, na co wpływ ma głównie nauka zdalna uczniów z wyższych klas. Nie ma problemów z zachowaniem prawnych limitów dotyczących liczby przewożonych pasażerów. – Nasze autobusy posiadają dużą liczbę miejsc – tłumaczy Szymon Radziszewski. Warto w tym miejscu dodać, że w styczniu wprowadzone zostały pewne korekty w rozkładzie jazdy, ale żadna z linii nie została zlikwidowana. – Dołożono natomiast kursy poranne i późniowieczorne do zakładów pracy – usłyszelićmy w magistracie.
Jak zapewniono nas w Urzędzie Miejskim, sytuacja budżetowa nie zmusiła gminy do rezygnacji z zaplanowanych wcześniej działań inwestycyjnych związanych z transportem. Jak czytamy na stronach internetowych Ząbkowickiej Komunikacji Publicznej, w ostatnich dniach dochodziło natomiast do konieczności zmiany tras przejazdu części linii w związku ze złymi warunkami na lokalnych drogach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.