Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Z ronda De Gaulle’a… zniknie rondo? A co z palmą?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Z ronda De Gaulle’a… zniknie rondo? A co z palmą?
Ala_z, lic. CC SA-BY 3.0Rondo de Gaulle'a w Warszawie
W warszawskim ratuszu wyłożono do publicznego wglądu projekt planu miejscowego zagospodarowania rejonu ul. Foksal w Warszawie. Jedno z głównych założeń pracowni Dawos przewiduje zastąpienie ronda na skrzyżowaniu Nowego Światu i Alej Jerozolimskich skrzyżowaniem. To zupełnie zmieniłoby wygląd jednego z centralnych punktów stolicy.

Wyłożenie planu to część procedury uchwalania planu miejscowego. Etap, który można nazwać „etapem uzgodnień” to oprócz wspomnianego wyłożenia (do 12 lutego) również publiczna dyskusja (27 stycznia w siedzibie Urzędu m. st. Warszawy) i możliwość składania uwag (do 5 marca). Potem projektem zajmą się prezydent i rada miasta.

Rondo bez ronda?

Co więc projektanci wymyślili z rondem? Otóż to jeden z niewielu punktów na Trakcie Królewskim, od lat przekształcanym w ciąg rekreacyjno–spacerowo–rozrywkowy, na którym królują samochody. Aleje Ujazdowskie to obok jezdni, przecinanej zresztą przejściami dla pieszych, szerokie chodniki z trasą rowerową. Nowy Świat to ulica restauracyjna, niedawno zwężona. Tylko na rondzie, nad którym króluje sztuczna palma, o każdej porze jest pełno samochodów. Dość wąska ulica nagle rozszerza się w ogromny węzeł. Według planistów zupełnie niepotrzebny, którego funkcje z powodzeniem mogłoby spełniać zwykłe skrzyżowanie.


fragment planu miejscowego, źródło: bip.warszawa.pl

Nowy Świat i Aleje Jerozolimskie mają więc przecinać się pod kątem prostym. Rolę przystanku tramwajowego naprzeciw Giełdy przejęłyby przystanki przed Empikiem i za Muzeum Narodowym. W miejscu ronda dla pieszych odzyskanoby mnóstwo miejsca, które wymagałoby specjalnego opracowania posadzki. Miałaby podkreślać znaczenie tego skrzyżowania na planie Warszawy. Osobno zostałyby wytyczone ścieżki rowerowe wzdłuż Alej Jerozolimskich.

Rondo bez palmy?

W planie brakuje palmy, która na przestrzeni lat stała się punktem orientacyjnym i atrakcją tej części stolicy. – Przy takim kształcie skrzyżowania palma już nie mieściłaby się w osi Alej Jerozolimskich. Nie narysowaliśmy jej w innym miejscu placu, żeby nie narzucać rozwiązań, które powinny zostać ustalone na etapie szczegółowego projektowania tego placu. Może broniłaby się gdzieś z boku – mówi „Gazecie Stołecznej” główny autor projektu Krzysztof Domaradzki. Bartosz Milczarczyk, rzecznik warszawskiego ratusza przyznawał kilka dni temu, że nie ma mowy o usunięciu palmy, a ewentualna przebudowa ronda to na razie kwestia przyszłości. Gdyby do niej doszło, palma zostałaby przesunięta.

Jerozolimskie z przejściem?

Nie są to zresztą jedyne zmiany w tym rejonie, które mogą ucieszyć pieszych. Przy „dolnym” wyjściu ze stacji PKP Powiśle ma powstać plac. Przy tym „górnym” na planie narysowano trochę zieleni w miejscu parkingu, a przede wszystkim przejście dla pieszych przez Aleje Jerozolimskie (przy wspomnianym, planowanym przystanku tramwajowym), które pozwoli na szybkie przejście przez ulicę, bez potrzeby przechodzenia pod mostem, przejściami w wieżycach Mostu Poniatowskiego. Tamtędy przechodziłaby też planowana pieszo–rowerowa Aleja na Skarpie.

„Plan rejonu Foksal dopuszcza również niezbędne uzupełnienia zabudowy: na skwerze wzdłuż ul. Smolnej (nowe budynki w tym miejscu są konieczne, wbrew protestom zwolenników zieleni), na terenie pawilonów na tyłach Nowego Światu czy na miejscu stacji benzynowej przy Kopernika. Kwestia lokalizacji palmy jest w porównaniu z tymi zmianami drugorzędna” – piszą społecznicy ze stowarzyszenia Forum Rozwoju Warszawy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Mobilność

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Roman Czubiński 07 września 2023

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Mobilność

Samochód w mieście: Zamiast zakazów dajmy alternatywę

Roman Czubiński 07 września 2023

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5