Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Yunex: Jak działają systemy ITS w tunelach i drogach szybkiego ruchu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
14-06-2023
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
informacja prasowa Yunex Traffic

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Yunex: Jak działają systemy ITS w tunelach i drogach szybkiego ruchu?
fot. Yunex
Inteligentne systemy sterowania ruchem (ITS) regularnie funkcjonują nie tylko w polskich miastach, ale także poza nimi np. na drogach szybkiego ruchu oraz w specyficznych obiektach, jakimi są tunele. Jednym z liderów rynku w tym obszarze jest firma Yunex, która pierwsze realizacje w tunelach rozpoczęła już w 2004 r.

Światełko w tunelu – czyli jak to się zaczęło?
 
Ciągły wzrost natężenia ruchu w połączeniu z rosnącym zapotrzebowaniem na mobilność, zwłaszcza w miastach, zwiększa potrzebę budowania tuneli. Są to obiekty newralgiczne w całym systemie transportowym miasta, które by chronić użytkowników i całą inwestycję, muszę spełniać szczególnie wysokie wymagania w zakresie dostępności i bezpieczeństwa. Według polskich i europejskich standardów tunele o długości przekraczającej 400m powinny być wyposażony w systemy takie jak:

• nadrzędny System Zarządzania Tunelem (SZT) klasy SCADA
• system wykrywania i sygnalizacji pożaru
• system przesyłu danych, monitoringu wideo, wideodetekcji, ANPR
• system wentylacji, nagłośnienia, punktów alarmowych
• zasilanie podstawowe i awaryjne
• oświetlenia podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne
• pomiar kierunku i siły wiatru oraz pomiary środowiskowe
• system komunikacji radiowej
• elementy zarządzania ruchem jak m. in.: tablice zmiennej treści VMS, znaki portalowe LCS, sygnalizatory, szlabany, stacje pomiaru ruchu, stacje meteorologiczne
• system zabezpieczenia ruchu tramwajowego (dotyczy tuneli tramwajowych i kolejowych)

Yunex Traffic od kilkunastu lat wyposaża największe polskie tunele w zaawansowane systemy ITS zapewniające maksimum bezpieczeństwa i niezawodności.

Pierwszy projekt z zakresu sterowania ruchem w tunelach to lata 2003-2004 i umowa na system zarządzania tunelem „Wisłostrada” w Warszawie. Tunel Wisłostrady to główna oś komunikacyjna północ-południe w Warszawie, z której korzysta ponad 110 tys. pojazdów na dobę – ruch sterowany jest tam w zależności od warunków ruchu, prac serwisowych i przy okazji wydarzeń losowych oraz imprez masowych.

W latach 2007-2008 rozpoczęto prace nad wdrożeniem systemu zarządzania ruchem w jedynym w Polsce tunelu przeznaczonym wyłącznie na potrzeby ruchu tramwajowego i liczącym 1420m o nazwie Krakowski Szybki Tramwaj (KST). Rok później w ramach rozwoju systemu ITS w Warszawie rozpoczęto także sterowanie ruchem pod tunelem przy rondzie Zesłańców Syberyjskich, nieopodal Dworca Zachodniego w Warszawie. Od 2010 r. Yunex Traffic zajmuje się także zarządzaniem ruchem w tunelu drogowym im. Św. Rafała Kalinowskiego pod krakowskim Dworcem Głównym. Ponadto firma realizuje serwisowanie i utrzymanie systemów w obu krakowskich tunelach (drogowym oraz tramwajowym).

W latach 2016-2019 Yunex zajmował się także serwisowaniem i utrzymaniem blisko 1,5 kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Najnowsza realizacja spółki od 2020 roku to z kolei systemy sterowania ruchem 4 tuneli (3 drogowych i jednego tramwajowego) w ramach Trasy Łagiewnickiej. 

- Wszystkie tunele zarządzane przez Yunex Traffic w Polsce są zarządzanie w technologii Yutraffic ROute+. To nowoczesne rozwiązanie dla dużych i skalowanych systemów, obsługujące do 2000 systemów rozproszonych, z
wbudowanym standardem bezpieczeństwa i konfiguracją na różne systemy operacyjne. Oprogramowanie pozwala na obserwowanie, rejestrowanie, przetwarzanie, sterowanie, alarmowanie, raportowanie zdarzeń w tunelach, ale także wspierające procesy optymalizacji, serwisu i utrzymania. To znacznie ułatwia zarządzanie tunelem, gwarantując prawidłową i bezpieczną eksploatację. W 2022 r. uzyskaliśmy dodatkowo certyfikat SIUP – świadectwo dopuszczenia, pozwalające na sterowania grupą wszystkich urządzeń w tunelu (w tym urządzeń przeciwpożarowych) w każdym trybie pracy – zwiększy to kompleksowość naszej oferty w kolejnych realizacjach tunelowych w Polsce, których w najbliższych latach na pewno nie zabraknie
 – mówi Sławomir Matla, kierownik serwisu tunelu w Yunex Sp. z o.o.

Bezpieczne autostrady i drogi szybkiego ruchu

Te same systemy i rozwiązania obecne w tunelach Yunex wykorzystuje także tworząc i zarządzając systemami sterowania ruchem na drogach szybkiego ruchu i autostradach w Polsce.

System Yutraffic ROute+ jest niezwykle wszechstronny i może być wykorzystywany do sterowania znakami i tablicami o zmiennej treści, znakami pryzmatycznymi, sygnałami sterowania na pasach ruchu oraz barierami na drogach lub w tunelach. System zbiera i dostarcza szereg ważnych informacji dla służb utrzymania ruchu, integruje wiele podsystemów oraz pojedynczych stacji pomiarowych, czujników, kamer itp. Jedną z podstawowych cech jest monitoring i zarządzanie wszelkimi instalacjami występującymi w tunelach drogowych. System współdziała z innymi centrami sterowania ruchem.

Yutraffic ROute+ jest zaprojektowany modułowo i może być stosowany jako serce systemów o dowolnej wielkości, od kompaktowych centrów z niewielką ilością stacji przydrożnych i obiektów aż po pełnoprawne, nadrzędne centra sterowania obsługujące setki obiektów i miliony zmiennych. System nadaje się do stosowania na wszystkich poziomach sterowania i może być łatwo rozbudowywany w dowolnym momencie w celu spełnienia nowych specyficznych wymagań.

Pierwsze realizacje Yunexa na drogach szybkiego ruchu pojawiły się już w 2014-2015 roku na drodze S11 w okolicach Kępna. Następnie firma była odpowiedzialna za wdrożenie systemu sterowania na drodze DK16/S51 – obwodnicy Olsztyna oraz na odcinkach drogi ekspresowej S5 (okolice Bydgoszczy) oraz S6 (okolice Szczecin). Yunex jest dostawcą także urządzeń i systemu sterowania na 3 odcinkach A1, a obecnie realizuje zadania m.in. na S11, S7 oraz A2.

- Sporą inwestycją w której aktualnie uczestniczymy jest budowa drogi S7, zarówno na odcinkach warszawskich jak i krakowskich. Szczególnie wymagające okazała się organizacja ruchu na moście na Wiśle na odcinku Czosnów-Modlin, co zbiegło się m.in. z wizytą prezydenta Bidena w lutym 2023 roku w naszym kraju. Technologie jakie tam zastosowaliśmy pozwalają na elastyczną, czasową organizację ruchu, poprzez zastosowanie znaków zmiennej treści, bez konieczności dodatkowych instalacji urządzeń. Dodatkowo nowe funkcjonalności w systemie V2X zapewniające bezpośrednią komunikację między infrastrukturą, a
pojazdem osobowym wdrażamy obecnie na drodze S11 oraz odcinku A2 wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. To rozwiązania, które jest silniej stawiają na bezpieczeństwo kierowców, bez konieczności instalacji systemów stacjonarnych takich jak VMS
 – powiedział Wacław Kurowski, kierownik IUT Solutions w Yunex Sp. z o. o

Yunex Traffic jest partnerem konferencji XI Kongres Infrastruktury Polskiej, która odbędzie się 15 czerwca w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Więcej na www.KongresInfrastruktury.pl
 
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Yunex podsumowuje XI Kongres Infrastruktury Polskiej

Przestrzeń

Yunex podsumowuje XI Kongres Infrastruktury Polskiej

informacja prasowa Yunex 16 czerwca 2023

Przyszłość miast to inteligentne rozwiązania transportowe

Mobilność

Zobacz również:

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Prawo & Finanse

Pociągi przyspieszą do 160 km/h z jednym maszynistą

Jakub Madrjas 24 października 2023

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Komunikacja

Volvo Buses ze zleceniem na 50 elektrobusów dla Edynburga

Witold Urbanowicz 05 października 2023

Yunex podsumowuje XI Kongres Infrastruktury Polskiej

Przestrzeń

Yunex podsumowuje XI Kongres Infrastruktury Polskiej

informacja prasowa Yunex 16 czerwca 2023

Przyszłość miast to inteligentne rozwiązania transportowe

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij