W Warszawie rozpoczął się XII Kongres Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. W jego ramach odbędzie się m. in. debata transportowa z udziałem polityków największych partii. Nie zabraknie również dyskusji ekspertów a także konkursów z nagrodami!
XII Kongres Transportu Publicznego i Technologii Miejskich to platforma do dyskusji na tematy, które w coraz większym stopniu się zazębiają – od elektromobilności, ekologii i technologii wodorowych przez cyfryzację miast, technologie komunikacji z mieszkańcami i zarządzanie bazami danych po planowanie przestrzenne i jakość usług publicznego transportu zbiorowego. Organizatorami wydarzenia jest Zespół Doradców Gospodarczych TOR i portal Transport Publiczny.
Bezpłatne autostrady są okej, ale transport publiczny już nie?Kongres otworzyli oficjalnie Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR, organizatora Kongresu, oraz Renata Kaznowska, wiceprezydentka Miasta Warszawy. Prezes ZDG TOR podkreślił, że dzisiejsza debata polityczna będzie pierwszą w tym roku na tematy transportowe. Nawiązał jednocześnie do niedzielnej deklaracji programowej PiS dotyczącej bezpłatnych autostrad, którą określił jako populistyczną.
– Gdy w styczniu dużo mówiliśmy o cenach biletu na kolei zaproponowaliśmy szereg rozwiązań systemowych, dla wszystkich przewoźników i pasażerów, takie jak zerowy podatek VAT, obniżenie stawek dostępu do infrastruktury czy narzutów podatkowych na energię trakcyjną. Nie udało nam się - rząd twierdził że nie ma na to pieniędzy. I nagle okazuje się, że stać nas na bezpłatne autostrady. Jak to się ma do zrównoważonej mobilności i wspierania ekologicznej kolei? – pytał retorycznie Furgalski.
Jak dodał, w ostatniej kadencji sejmu dzięki nowym posłom temat transportu publicznego był bardzo głośny. – Dziś będziemy się zastanawiać, czy przełożyło się to na realny spadek wykluczenia komunikacyjnego - zapowiedział Furgalski dodając, że w tej kadencji sejmu znów nie udało się przyjąć swoistego rodzaju konstytucji transportu publicznego, jaką powinna być nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. - Powinna ona wspierać tworzenie wspólnych ofert dla pasażera, a niestety dzisiaj w większości przypadków zamiast takiego wsparcia mamy wręcz przypadki finansowego karania ze wspólne przedsięwzięcie – zaznaczył.
Jak dodała wiceprezydentka Warszawy Renata Kaznowska, miasto stołeczne jest od początku partnerem Kongresu, a tegoroczne debaty wypadają w szczególnym okresie - zarówno jeśli chodzi o wojnę za naszymi granicami, jak i realizację walki z kryzysem klimatycznym i skutkami gospodarczymi pandemii i galopującą inflacją. Jak dodała Kaznowska, Warszawa na zmianach podatkowych straciła 7,5 miliarda złotych. - To krótkowzroczność rządzących. Jak mamy utrzymać usługi publiczne na dobrym poziomie? - pytała.
Mimo tych przeszkód, transport publiczny jest wciąż najwyżej ocenianą przez Warszawiaków usługą publiczną. - Śmiem twierdzić że mamy jeden z najlepiej zorganizowanych transportów publicznych w Europie, na co nakłada się bardzo wiele czynników - od wspólnego biletu dla komunikacji publicznej poprzez naprawdę dobrej jakości przewozy - mówiła, dodając że w nowym studium rozwoju miasta założono bardzo ambitny plan rozwoju komunikacji szynowej - zarówno tramwajów, jak i nowej linii metra.
Rozmawiamy o transporcie publicznym z czołowymi politykami
Podczas tegorocznego Kongresu
dojdzie do pierwszej w tym roku przedwyborczej debaty transportowej! Spytamy o to, jak politycy oceniają kondycję transportu publicznego i najbardziej palące problemy w miejskiej mobilności, czy warto inwestować w nowe technologie oraz jak skutecznie walczyć z wykluczeniem transportowym poza miastami? Udział zapowiedzieli posłowie z największych partii politycznych. : PiS, KO, PSL, Konfederacji, Razem i Polski 2050.
Udział w Kongresie jest bezpłatny. Co więcej, partnerzy kongresu przygotowali atrakcje dla uczestników wydarzenia.
Firma Yunex Traffic zaprasza na loterię, w której główną nagrodą jest tablet,
natomiast firma SYSTEmEG obiecuje „niespodziankę” dla każdego kto odwiedzi ich stoisko podczas kongresu.