Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wyniki wyborów: Plan likwidacji tramwajów nie spodobał się gorzowianom

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wyniki wyborów: Plan likwidacji tramwajów nie spodobał się gorzowianom
fot. Macdriuver WikimediaTramwaj w Gorzowie
Prezydent Gorzowa Wlkp., który chciał zlikwidować jedną z linii tramwajowych, poległ w wyborach z kretesem. Prezydent Lublina – mieście, w którym komunikacja miejska tak zmieniła jakość, że liczba pasażerów w ciągu 5 lat wzrosła o połowę – zdobył już w I turze 60% głosów. Podobnego sukcesu, mimo wprowadzenia pół roku temu bezpłatnej komunikacji nie osiągnął prezydent Żor, choć nadal jest faworytem wyborów.

Wybory na prezydenta Gorzowa wygrał niezależny kandydat Jacek Wójcicki, dotychczasowy wójt leżącej koło Gorzowa gminy Deszczno. Zdobył 60% głosów. Obecny prezydent Tadeusz Jędrzejczak (SLD), rządzący miastem od 1998 r., zdobył jedynie 18% (w 2006 i 2010 r. wygrywał wybory w I turze). Być może naraził się pomysłem likwidacji linii tramwajowej na Piaski, z którego jednak, pod presją mieszkańców, wycofał się. Jędrzejczak był najdłużej urzędującym prezydentem miasta wojewódzkiego, obok Piotra Uszoka (Katowice; zrezygnował ze startu, a jego zastępca Marcin Krupa jest faworytem dogrywki – w I turze otrzymał 43% głosów) oraz Ryszard Grobelny (Poznań) i Paweł Adamowicz (Gdańsk, PO). Grobelny i Adamowicz uzyskali w swoich miastach najlepsze wyniki (Adamowiczowi niewiele zabrakło do zwycięstwa w I turze) i w niedzielę 30 listopada staną do dogrywki.

W zupełnie innych nastrojach od Jędrzejczaka, jest od niedzielnego wieczora Krzysztof Żuk (PO), który ponownie został prezydentem Lublina, zdobywając w I turze 60% głosów. Warto przypomnieć, że w Lublinie w ciągu 5 lat liczba pasażerów komunikacji miejskiej wzrosła o ponad 50%. Sukces transportu zbiorowego w Lublinie polega – oprócz inwestycji w nowy tabor czy rozwój sieci trolejbusowej – m.in. na wprowadzeniu „programu lojalnościowego” dla posiadaczy biletów okresowych. Mogą oni korzystać z systemu zniżek w kilkudziesięciu punktach usługowych i handlowych w mieście. Integracją taryfową objęto też przewoźników prywatnych.

Nie pomaga likwidacja tramwajów, nie pomaga też ich budowa

Jędrzejczakowi nie przysłużył się pomysł likwidacji tramwaju, natomiast Piotrowi Grzymowiczowi w Olsztynie nie pomogła jego… budowa. Obecny prezydent Olsztyna wszedł do II tury, ale z wynikiem wyraźnie gorszym (25%) od Czesława Małkowskiego (39%), który stara się wrócić na fotel prezydenta. Małkowski jest bohaterem tzw. seksafery olsztyńskiej: od 2011 r. toczy się proces sądowy, który ma wyjaśnić, czy Małkowski molestował urzędniczki. Prezydentem był on od 2001 r.; w 2008 r. w związku z seksaferą został odwołany w referendum. Grzymowicz wygrał w 2009 r. przyspieszone wybory, później zwyciężył także w 2010 r. Trwa proces sądowy ws. seksafery.

Aż 84% głosów zdobył w Wałbrzychu Roman Szełemej (PO), który pozostanie prezydentem tego miasta. Kilka miesięcy temu władze Wałbrzycha wprowadziły ciekawe rozwiązanie dla kierowców prywatnych samochodów: każdego pierwszego dnia miesiąca z dowodem rejestracyjnym można podróżować komunikacją miejską za darmo. Nie oznacza to jednak, że takie działania gwarantują sukces wyborczy.

Nieszablonowym w skali kraju rozwiązaniem jest możliwość podróżowania za darmo autobusami MZK dla kierowców samochodów osobowych (posiadającym prawo jazdy Kat. B i dowód rejestracyjny). Projekt ten wprowadzono w 2012 r., czyli w obrębie kończącej się kadencji. Obecna burmistrz Nysy Jolanta Barska zdobyła w I turze wyborów najlepszy wynik (29%), ale jej konkurent w II turze uzyskał niewiele mniej, bo 26%.

Michał Zaleski będzie czwartą kadencję prezydentem Torunia – w I turze zdobył aż 69% głosów. Kilka miesięcy temu władze Torunia poinformowały, że będą podejmować działania zmierzające do utworzenia kolei miejskiej.

Gdynianie uwielbiają swojego prezydenta i lotnisko w Kosakowie

Walczący o budowę tunelu pod Świną prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz (SLD) najprawdopodobniej będzie rządzić czwartą kadencję: według szacunkowych jeszcze wyników, otrzymał w I turze ok. 2/3 głosów. Piotr Jedliński (bezpartyjny, z poparciem PO) w Koszalinie był bliski zwycięstwa w I turze, ale uzyskał wynik ok. 47% i czeka go dogrywka. W niej – będzie musiał jeszcze raz przekonać wyborców m.in. do tego, że kolejka linowa do Mielna jest zasadną inwestycją.

Nie słabnie miłość gdynian do Wojciecha Szczurka. 79% głosów oznacza czwarte zwycięstwo Szczurka w I turze. Jak widać zatem, do zdecydowanej mniejszości należą w Gdyni ci, którzy uważają, że budowa lotniska w Kosakowie nie miała sensu, a gdyńskie autobusy i trolejbusy niepotrzebnie konkurują z komunikacją miejską. Popularność Szczurka nie przekłada się jednak na popularność gdyńskiej komunikacji miejskiej, której liczba pasażerów w ciągu 10 lat spadła o jedną piątą.

Mieszkańcy Żor doceniają darmową komunikację. Ale będzie II tura

Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji w Żorach nie przełożyło się na miażdżące zwycięstwo dotychczasowego prezydenta. Waldemar Socha uzyskał (według niepełnych jeszcze wyników) najlepszy wynik, ale nie przekroczył progu 50%+1. Z wynikiem ok. 45% powalczy w II turze ze swoim… dotychczasowym zastępcą Wojciechem Kałużą. Jest jednak faworytem: Kałuża zdobył ok. 20% głosów.

Burmistrzem Wolsztyna zostanie najprawdopodobniej Wojciech Lis, który według wyników sondażowych zdobył 51% głosów i pokonał dotychczasowego sternika miasta Andrzeja Rogozińskiego (34%). Lis do tej pory pracował w wydziale turystyki w wolsztyńskim magistracie, a jednocześnie od kilkunastu lat prowadzi nieoficjalną stronę wolsztyńskiej parowozowni – www.parowozy.com.pl.

Z wykształcenia jest germanistą, a jego przygoda z koleją rozpoczęła się przypadkowo: w 1991 r. podczas wizyty na poczcie wcielił się w rolę tłumacza dwóch niemieckich miłośników kolei. Po kilku tygodniach, dostał od tych turystów list z prośbą o wykonanie zdjęć kilku parowozów. Kiedy wywołał te zdjęcia i obejrzał je – stwierdził, że parowozy mają w sobie „to coś”…

Przed wyborami na portalu www.transport-publiczny.pl opublikowaliśmy postulaty niektórych kandydatów na prezydentów największych polskich miast w zakresie rozwoju transportu publicznego (wszystkie odpowiedzi można znaleźć tutaj). W tym momencie, warto te postulaty przypomnieć. Spośród kandydatów startujących w wyborach, którzy teraz będą rywalizować w II turze, na nasze pytania odpowiedzieli:
• Hanna Gronkiewicz-Waltz w Warszawie;
• Jacek Majchrowski w Krakowie;
• Paweł Adamowicz w Gdańsku;
• Rafał Dutkiewicz i Mirosława Stachowiak-Różecka we Wrocławiu;
• Rafał Bruski i Konstanty Dombrowicz w Bydgoszczy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komentarz: Wybory wygrali ci, którzy rozwijają komunikację miejską

Felietony i komentarze

Komentarz: Wybory wygrali ci, którzy rozwijają komunikację miejską

Marcin Gromadzki 05 listopada 2018

Warszawa: Trzaskowski chce rozwiązać problem nieutwardzonych dróg

Przestrzeń

Wiceminister Jaki – obrońca uciśnionych kierowców warszawskich

Felietony i komentarze

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Komunikacja

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Paweł Rydzyński 27 stycznia 2015

Łódzkie będzie nadal rozwijać kolej i integrować ją z autobusami

Komunikacja

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Komunikacja

Zobacz również:

Komentarz: Wybory wygrali ci, którzy rozwijają komunikację miejską

Felietony i komentarze

Komentarz: Wybory wygrali ci, którzy rozwijają komunikację miejską

Marcin Gromadzki 05 listopada 2018

Warszawa: Trzaskowski chce rozwiązać problem nieutwardzonych dróg

Przestrzeń

Wiceminister Jaki – obrońca uciśnionych kierowców warszawskich

Felietony i komentarze

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Komunikacja

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Paweł Rydzyński 27 stycznia 2015

Łódzkie będzie nadal rozwijać kolej i integrować ją z autobusami

Komunikacja

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5