Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wykonawca remontu w Mysłowicach: Decyzja Tramwajów Śląskich bezzasadna

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-01-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wykonawca remontu w Mysłowicach: Decyzja Tramwajów Śląskich bezzasadna
fot. UM Mysłowice
Tramwaje Śląskie zdecydowały o zerwaniu umowy z firmą NDI na remont torów w Mysłowicach, zarzucając wykonawcy opieszałość i nierzetelność. – Decyzja zamawiającego budzi zaskoczenie. Opóźnienie w realizacji inwestycji zostało spowodowane przez okoliczności niezależne od wykonawcy i leżące po stronie zamawiającego. Decyzja budzi istotne wątpliwości w zakresie jej celowości – mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek z firmy NDI. Jak podkreśla, też tym trudniej będzie ukończyć prace w 2023 r. – by uniknąć utraty środków unijnych.

Tramwaje Śląskie podpisały umowę z konsorcjum firm NDI i NDI Sopot w maju 2021 r. Zakładała ona modernizację ok. 1,5-kilometrowego odcinka linii 14 w Mysłowicach w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców wraz z pętlą. Jej wartość to 54,8 mln zł brutto.

Wszystkie prace powinny były zostać wykonane do września 2022 r., następnie termin ten wydłużono do grudnia. Wykonawca miał zatem w sumie niemal 19 miesięcy na wykonanie zadania. Tymczasem po tym okresie, stan realizacji prac szacujemy na około 30%. To zadanie jest elementem projektu dofinansowanego środkami unijnymi i musi zostać zrealizowane oraz rozliczone do końca 2023 roku. W przeciwnym razie stracimy unijne fundusze. Pomimo wielu działań z naszej strony w stosunku do wykonawcy, tempo prac było dalece niewystarczające, dlatego zarząd spółki podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z winy wykonawcy – informował Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.

Do decyzji tej odniósł się wykonawca. – Konsorcjum jednoznacznie wskazuje, że oświadczenie o odstąpieniu jest bezpodstawne, a naliczona przez niego kara umowna jest w całości bezzasadna. Wbrew stanowisku zamawiającego, opóźnienie w realizacji inwestycji nie zostało spowodowane przez okoliczności, za które odpowiedzialność ponosi wykonawca, lecz przez okoliczności niezależne od wykonawcy i leżące po stronie zamawiającego – podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek z firmy NDI.

Jak wskazuje, w przekazanej dokumentacji projektowej były liczne braki i uchybienia, w tym w kwestii uzgodnień z gestorami sieci. Skutkowały one koniecznością wstrzymywania prac i wykonywania dodatkowych i zamiennych robót. – Choć zamawiający był na bieżąco i niezwłocznie informowany przez wykonawcę o wystąpieniu każdej z ujawnionych przeszkód, nie podejmował niezbędnych decyzji warunkujących możliwość kontynuowania prac przez wykonawcę, znacznie opóźniając realizację inwestycji – twierdzi Skorupka-Kaczmarek.

Wykonawca wskazuje, że decyzja zamawiającego była dla niego zaskoczeniem. – Wykonawca wystąpił do zamawiającego o przedłużenie czasu realizacji umowy, szczegółowo wskazując przyczyny i je uzasadniając, zaś zamawiający w grudniu 2022 r. w trakcie spotkania z wykonawcą deklarował zamiar przeprowadzenia rozmów stron w tym zakresie – podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek. Jak podkreśla, decyzja zamawiającego budzi wątpliwości w zakresie jej celowości. – Pod warunkiem postulowanego przez wykonawcę współdziałania zamawiającego z konsorcjum, wykonawca jest w stanie ukończyć inwestycję w 2023 r., podczas, gdy bezpodstawne rozwiązanie umowy przez zamawiającego spowoduje przesunięcie terminu jej realizacji o przeszło rok, skutkując jej ukończeniem najwcześniej w 2024 r. – zauważa Skorupka-Kaczmarek. Jednocześnie stwierdza, że przez zmianę wykonawcy utrudnienia w centrum Mysłowic potrwają dłużej.

NDI sprzeciwia się też stwierdzeniu o nierzetelności. Podkreśla szereg innych inwestycji, zrealizowanych z powodzeniem na rzecz Tramwajów Śląskich, m.in. w Katowicach, Chorzowie, Zabrzu, Rudzie Śląskiej i Bytomiu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje Śląskie wyrzucają wykonawcę prac w Mysłowicach

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie wyrzucają wykonawcę prac w Mysłowicach

Redakcja/inf. pras. 09 stycznia 2023

Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu

Przestrzeń

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu otwarta

Komunikacja

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu otwarta

Jakub Rösler 19 grudnia 2022

Nowa trasa  tramwajowa w Sosnowcu po jazdach próbnych

Przestrzeń

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu po jazdach próbnych

Redakcja/inf. pras. 06 grudnia 2022

Zobacz również:

Tramwaje Śląskie wyrzucają wykonawcę prac w Mysłowicach

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie wyrzucają wykonawcę prac w Mysłowicach

Redakcja/inf. pras. 09 stycznia 2023

Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu

Przestrzeń

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu otwarta

Komunikacja

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu otwarta

Jakub Rösler 19 grudnia 2022

Nowa trasa  tramwajowa w Sosnowcu po jazdach próbnych

Przestrzeń

Nowa trasa tramwajowa w Sosnowcu po jazdach próbnych

Redakcja/inf. pras. 06 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5