Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Wykluczenie transportowe: Czy zmniejsza je przystacyjny parking?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-11-07 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wykluczenie transportowe: Czy zmniejsza je przystacyjny parking?
fot. Kasper FiszerDworzec kolejowy w Drzewicy
Uruchamianie dogodnych linii dowozowych rozpoczynających się w małych miejscowościach bywa bardzo trudne. Jeśli kursów mających ułatwić dostanie się do pociągu jest relatywnie niewiele, godziny odjazdów nie pasują wszystkim chętnym, a jeśli jest ich więcej, zapełnienie bywa marginalne. Czy odpowiedzią na ten problem jest lepsza infrastruktura parkingowa przy prowincjonalnych stacjach?

– Jeśli ktoś myśli, że zlikwiduje wykluczenie transportowe tylko przez to, że gdzieś dojedzie autobus albo będzie tam doprowadzona kolej, to nie jest tak do końca – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Dariusz Grajda, prezes Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Stwierdził, że są przypadki, w których otwarto dowozowe połączenia autobusowe do stacji kolejowych, z których korzysta zaledwie kilka osób dziennie. Zasugerował, że pieniądze na puste kursy można byłoby wydać lepiej, w rzeczywisty sposób odpowiadając na potrzeby.

Sztuką nie jest uruchomienie linii, a zapełnienie autobusu

Przekonywał, że siatkę połączeń należy budować w oparciu o relatywnie duże i stabilne potoki. Przywołał bowiem pojawiający się często argument, że w przypadku bardzo niewielkiego zainteresowania transportem zbiorowym w jakiejś miejscowości taniej byłoby zapewnić każdemu chętnemu przejazd taksówką, niż uruchamiać regularny autobus. Dodał, że w wielu miejscach, w których rzeczywiście pojawiają się problemy komunikacyjne, trudno mówić o wykluczeniu transportowym.

Jednocześnie przyznał, że miejsca, w których korzystanie z transportu zbiorowego jest trudne, można znaleźć i na Mazowszu, choć w promieniu raczej 100 niż 40 km od Warszawy. – Pół biedy, jeśli gdzieś dociera linia kolejowa. Jeśli jej nie ma, nawet dowozowe połączenia autobusowe nie do końca spełniają potrzeby mieszkańców: jeden chce pojechać rano, drugi za dwie godziny, trzeci jeszcze później – tłumaczył. Dodał, że gdy w grę wchodzi godzinne czy dłuższe oczekiwanie na kurs, częstym wyborem jest przejazd własnym samochodem.

Centra przesiadkowe mogą mieć formę przystacyjnych parkingów


– Według mnie punktem niezbędnym przy modernizacjach linii kolejowych jest więc budowa infrastruktury towarzyszącej umożliwiającej pozostawianie rowerów, motorowerów czy samochodów przy każdym przystanku kolejowym – przekonywał. Zaznaczył, że nie warto wybierać wyłącznie tych lokalizacji, w których już teraz jest wielu podróżnych, bo stworzenie dogodnych parkingów i poprawa oferty kolejowej mogą poskutkować pojawieniem się nowych miejsc przesiadek, gdzie będzie potrzebnych kilkadziesiąt miejsc parkingowych. W jego opinii postój musi być w takim przypadku bezpłatny.

Zdaniem prezesa ZSPK takie rozwiązanie mogłoby sprzyjać także rozwojowi kolei dalekobieżnej, a nie tylko regionalnej – zapewniającej codzienne dowozy do pracy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdyby pasażerowie zarażali, chorowaliby konduktorzy

Komunikacja

Gdyby pasażerowie zarażali, chorowaliby konduktorzy

Jakub Madrjas 21 listopada 2020

Koleje Mazowieckie będą kupować piętrowe zespoły trakcyjne

Komunikacja

Koleje Mazowieckie będą kupować piętrowe zespoły trakcyjne

Roman Czubiński 03 października 2020

Nowe pociągi na 15-lecie działalności Kolei Mazowieckich [film]

Komunikacja

Nowe pociągi na 15-lecie działalności Kolei Mazowieckich [film]

Michał Szymajda 17 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5