Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wybory w Krakowie. Grzegorz Gorczyca, Wolni i Solidarni: Czas pomyśleć, czy nie trzeba IV obwodnicy

Dalej Wstecz
Autor:

Dariusz Partyka

Data publikacji:
2018-09-26 14:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wybory w Krakowie. Grzegorz Gorczyca, Wolni i Solidarni: Czas pomyśleć, czy nie trzeba IV obwodnicy
fot. Astrorek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Kontynuujemy nasze ankiety do kandydatów na prezydenta miasta w Krakowie. Publikujemy odpowiedzi Grzegorza Gorczycy, który ubiega się o ten urząd z ramienia Wolnych i Solidarnych. – Potwierdzam zasadę ograniczenia dostępności samochodów w obrębie II i III obwodnicy, z wyłączeniem stref dostępności tej zasady dla mieszkańców Śródmieścia. Jest to istotne ograniczenie dla wielu osób, dlatego zmuszeni będą do korzystania z autobusów, busów, tramwajów i taxi, a w przyszłości z metra – przekonuje Grzegorz Gorczyca.

Identyczne pytania dostali wszyscy kandydaci ubiegający się o urząd prezydenta Krakowa. Na naszych łamach publikowaliśmy już odpowiedzi:
Jacka Majchrowskiego, dotychczasowego prezydenta Krakowa, który ubiega się o urząd z Obywatelskiego Krakowa.
Jolanty Gajęckiej z Kukiz ‘15
W następnych dniach kolejne ankiety.

„Sprawny transport miejski zależy przede wszystkim od logicznego układu komunikacyjnego miasta” – Le Corhisiere

Na początek, jaki jest wg Pana największy problem transportowy Krakowa najpilniejszy do rozwiązania w najbliższych pięciu latach?


Grzegorz Gorczyca, Wolni i Solidarni: Kraków od czasu lokacji w 1257 r. rozwijał się jako układ koncentryczny i transport towarów, jak i przemieszczanie się ludzi odbywało się na głównych szlakach PN, PŁD, WSCH, ZACH. Tę myśl kontynuowano również do początku XX wieku kiedy rozplanowano obwodnicę II tj. Aleje Trzech Wieszczów, a później rozpoczęto realizację obwodnicy III, którą zrealizowano tylko w części – ul Opolska.
W latach 60. XX wieku zaniechano tego typu rozwiązania i ówczesny architekt M. Krakowa – dr Seibert - rozpoczął forsowanie nowych rozwiązań polegających na rozbudowie Krakowa w formie układu pasmowo-szachownicowego (o kierunkach rozwoju zach.-wsch., z nowymi dzielnicami mieszkalnymi lokowanymi przy istniejących głównych trasach wjazdowych do Krakowa np. oś. Kozłówek, Prokocim Nowy itp.
Zdewastowanie historycznego układu na rzecz promowania i realizowania układu szachownicowego – spowodowało znaczne ograniczenia i trudności w funkcjonowaniu ruchu samochodowego w Śródmieściu (brak skrzyżowań bezkolizyjnych) czyli transportu publicznego miejskiego ( autobusy, tramwaje) jak osobowego – prywatnego.

Co powinno mieć większy priorytet w dużym mieście pokroju Krakowa: powszechna dostępność Miasta transportem indywidualnym, czy stawianie na transport zbiorowy?

Potwierdzam zasadę ograniczenia dostępności samochodów w obrębie II i III obwodnicy, z wyłączeniem stref dostępności tej zasady dla mieszkańców Śródmieścia (przejazd, parking).
Dla krakowian – z poza tego rejonu – parkingi (istniejące już w tej chwili) winny spełniać funkcję docelowego wjazdu i postoju. Jest to istotne ograniczenie dla wielu osób, dlatego zmuszeni będą do korzystania z autobusów, busów, tramwajów i taxi, a w przyszłości z metra.

A jak Pan ocenia obecnie poziom organizacji i funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Krakowie?

Jest coraz lepszy, ale program modernizacji nie jest zakończony!

Czy Kraków wg Pana powinien mieć metro? A jeśli tak, to jaką to metro powinno mieć formę: ciężkiego metra, czy lekkiego np. w formie tuneli tramwajowych? A może obydwie?

Tak. Kraków od dawna powinien mieć metro! Każda forma, która będzie wynikała z dogłębnej analizy ekonomicznej będzie dobra.

Jak zapatruje się Pan na temat Kolei Miejskiej? Czy powinno się dążyć do wykorzystania potencjału tzw. obwodnic kolejowych w ruchu międzydzielnicowym i podmiejskim? Czy miasto powinno wesprzeć finansowo budowę brakujących przystanków?

Jeśli będzie metro, kolej wydaje się być sprawą drugorzędną ,natomiast kolej można zrealizować teraz a nie za 10 lat. Kolej miejska jest ważnym uzupełnieniem sieci komunikacyjnej miasta, daje możliwość szybkiego dojazdu do Centrum. Ponadto moim zdaniem należy rozwijać już istn. komunikację tramwajową – wydłużać i rozszerzać linie tramwajowe.

Czy nakłady finansowe na komunikację miejską powinny wzrosnąć kosztem np. inwestycji drogowych? I jeśli tak, to na co powinny pójść, na częściej kursujące autobusy i tramwaje, czy na obniżkę cen biletów…

MPK (tramwaje, autobusy) są spółkami miejskimi. Ceny biletów ustalają same, a nadzór nad tym pełni UMK i jego wydział budżetowy. W tej sprawie, z tymi organami decyzyjnymi należy negocjować, rozmawiać i stawiać szczegółowe pytania.

…a może na bezpłatną komunikację miejską dla mieszkańców?

Może, ale nie musi to wynikać z analiz budżetu miasta i Spółek Gminy Kraków. Na razie tylko dzieci, emeryci, i inwalidzi korzystają ze zniżek w biletach

Czy miasto powinno dążyć do ograniczenia możliwości parkowania na chodnikach?

Tam, gdzie Kodeks Drogowy dopuszcza taką możliwość tj. pas 1,5 m. dla pieszych winno się utrzymać parkowanie dla sam. osobowych.

Czy tramwaje i autobusy powinny mieć priorytet na światłach, nawet kosztem ruchu samochodowego?

Takie rozwiązanie jak na ulicy Pawiej jest bardzo dobre (red. osobny sygnalizator dla autobusów, zgodnie z przepisami PoRD). Jednak nie Prezydent o tym decyduje, gdzie się je wprowadza, a gdzie nie. W tym przypadku głos mogą mieć tylko specjaliści z wydziału inżynierii ruchu.

Druga kwestia. Wszyscy uczestnicy ruchu drogowego winni poruszać się zgodnie z zasadami Kodeksu Drogowego. Uważam również, że należy zlikwidować znaki drogowe – pisane w formie tablic na których w kilkunastu wydłużonych zdaniach wypisane jest : co? kto? i gdzie może zaparkować lub wjechać. Znaki drogowe są sygnalizacją wizualną, a nie gazetką drogową do czytania!

Czy wytyczanie buspasów kosztem pasa ruchu ogólnego może być zasadne wg Pana? Jeśli tak, to gdzie mogłyby powstać kolejne buspasy?

Tam gdzie jest to możliwe to tak, ale nigdy drastycznym kosztem pasa ruchu ogólnego.

Czy zasadne jest powstanie strefy czystego transportu na Kazimierzu, korzystając z przepisów ustawy o elektromobilności?

Tak. Zasadne jest, ale nie tylko na Kazimierzu tylko co najmniej w całym Śródmieściu. Kazimierz to jedynie eksperyment.

Jaki obszar powinna docelowo objąć Strefa Płatnego Parkowania?

Oczywiście całego Śródmieścia Krakowa, tj. strefa ograniczonego parkowania i wjazdu!

Czy stawka za godzinę parkowania w Strefie powinna być zróżnicowana i ile powinna wynosić w ścisłym centrum?

Stawka nie powinna być zróżnicowana! A jaka powinna być jej wysokość to określi nie prezydent, lecz uchwała RMK – po analizach.

Czy obok budowy ścieżek rowerowych, należy osobno w jakimś zakresie wspierać i promować inne formy poruszania się na co dzień, jak rolki, hulajnogi, deskorolki?

Rolki, hulajnogi, deskorolki to nie jest środek komunikacji lecz cenne hobby lub rodzaj rekreacji, w które należy inwestować, wspierać i tworzyć specjalnie wyznaczone do tego typu rozrywki: place, skwery, skateparki itp.

Czy powinno się rozwijać, udoskonalać, a może gruntownie przebudować system inteligentnego sterowania ruchem (ITS), czy to tylko zbędny i mało funkcjonalny bajer utrudniający montaż sekundników?

Obecny układ komunikacyjny m. Krakowa jest strukturą zamkniętą. Wszelkie nowatorskie nowinki mogą jeszcze bardziej zakorkować Kraków. Należy ten problem rozwiązywać metodą tradycyjną, ograniczając ruch samochodowy w Śródmieściu. Należy się zastanowić czy nie czas budować IV Obwodnicę Królewskiego Miasta Krakowa!

IV obwodnica stanie się główną magistralą pn-płd, wsch-zach itd., natomiast III będzie drogą szybkiego ruchu wewnątrz zurbanizowanego obszaru Krakowa. Oczywiste jest, że miasto finansowo tego typu inwestycji nie udźwignie. Konieczne będzie pozyskanie środków centralnych-budżetowych czy unijnych.

Opracowanie ankiety: Dariusz Partyka, inżynier transportu po Politechnice Krakowskiej, wieloletni pasjonat komunikacji miejskiej w Krakowie, współtwórca inicjatywy fb "Kolej na Kraków", a także radny Dzielnicy IV Prądnik Biały, przewodniczący Komisji Infrastruktury i Transportu Publicznego, wraz z „Kolej na Kraków”, „Poglądy – to się zmienia” i „Transport-publiczny.pl”, we współpracy z przedstawicielami m.in. Politechniki Krakowskiej i AGH.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5