Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań: Wszystko, co wiemy o remoncie “Pestki”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
12-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań: Wszystko, co wiemy o remoncie “Pestki”
fot. Jakub Rösler
W tym roku gruntowny remont przejdzie trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Aktualnie trwają postępowania przetargowe w tej sprawie. Spróbujmy więc podsumować co wiemy o remoncie, potencjalnych terminach jego zakończenia oraz o tym, jak ma wyglądać komunikacja zastępcza w trakcie prac.

Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju jest kręgosłupem komunikacyjnym Poznania, łączącym centrum miasta z jego północnymi dzielnicami. PST świętowała w tym roku 25-lecie swojego istnienia. Wielu osób mieszkających w Poznaniu nie wyobraża sobie życia w stolicy Wielkopolski bez popularnej “Pestki”, co widać chociażby po statystykach przewozowych. Tramwaje na PST przewożą codziennie około 80 tysięcy osób, co stanowi prawie 30% wszystkich pasażerek i pasażerów, którzy codziennie podróżują poznańskimi tramwajami.

Rządowe dofinansowanie i trzy odcinki prac

25-latka doczeka się w tym roku generalnego remontu, trasa nie przeszła bowiem kompleksowej modernizacji od momentu swojego otwarcia w 1997 roku. Poznań pozyskał na ten cel dofinansowanie z funduszu inwestycji strategicznych, będącego elementem tzw. Polskiego Ładu. Rządowe dofinansowanie wspomoże remont odcinka trasy od Słowiańskiej do Szymanowskiego, który będzie prowadzony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Remont został podzielony na trzy odcinki, od Mostu Teatralnego do Słowiańskiej, od Słowiańskiej do Szymanowskiego oraz od Szymanowskiego do końca trasy, wraz z pętlą na osiedlu Sobieskiego. Modernizacja pierwszej części jest nadzorowana przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, a przetarg w tej sprawie trwa już prawie miesiąc. Druga część jest nadzorowana przez ZTM, tutaj przetarg ogłoszono w zeszłym tygodniu, a końcowy odcinek ma zostać wyremontowany własnymi siłami MPK Poznań w miejscach, gdzie będzie to najbardziej potrzebne.

Prace pozwolą na skrócenie czasu jazdy, ale potrwają dłużej niż zakładano

Modernizacja ma pozwolić na zwiększenie prędkości tramwajów i skrócenie czasu jazdy na całym omawianym odcinku. W wyniku prac mają zostać zlikwidowane rozjazdy międzytorowe przy Słowiańskiej oraz Szymanowskiego, w zamian których zaplanowano możliwość montażu tymczasowych rozjazdów nakładkowych przy każdym z przystanków. Takie rozwiązanie umożliwia zmianę toru jazdy tramwaju w razie awarii. Likwidacja stałych rozjazdów jest tłumaczona ich nikłym wykorzystaniem.

W ramach prac zostaną wymienione szyny oraz płyty przystankowe, a regulacji ulegnie sieć trakcyjna. Pierwsze zapowiedzi przedstawicieli poznańskiego magistratu oraz wiceprezydenta Mariusza Wiśniewskiego mówiły o tym, że remont trasy ma potrwać około pół roku. Jak się jednak okazało, taki, a nawet krótszy, bo 5-miesięczny termin przewidziano tylko w przypadku pierwszego odcinka, do przystanku Słowiańska. Dalsza część prac, nadzorowana przez ZTM, ma zostać wykonana w ciągu 10 miesięcy od dnia podpisania umowy. Cała trasa PST ma zostać zamknięta dla ruchu tramwajowego 25 czerwca bieżącego roku.

Tramwajem do Słowiańskiej, autobusem na Sobieskiego

Co ciekawe oba przetargi, zarówno ten prowadzony przez ZTM jak i ten nadzorowany przez MPK łączą się w przypadku odcinka do Słowiańskiej. Firma, która zostanie wybrana w przetargu na pierwszą część trasy, skończy swoje działania przed Słowiańską, natomiast wykonawca wybrany przez ZTM ma wyremontować sam przystanek. Oba zadania mają zostać wykonane w ciągu 5 miesięcy, tak aby możliwe było kursowanie tramwajów do Słowiańskiej. O komentarz do tej kwestii poprosiliśmy rzecznika prasowego ZTM Poznań, Bartosza Trzebiatowskiego.

– Założyliśmy etapowanie prac, tak żeby w pierwszej kolejności roboty zostały wykonane w rejonie przystanku Słowiańska. W ten sposób będzie możliwość uruchomienia komunikacji tramwajowej do tego miejsca, zanim zakończy się cały remont. Zdajemy sobie sprawę jak ważny jest Poznański Szybki Tramwaj, dlatego zależy nam na jak najszybszym uruchomieniu trasy, nawet jeśli czasowo będzie to dotyczyć jej części. Obecnie jest jednak zbyt wcześnie na jakiekolwiek szczegóły dotyczące ewentualnych relacji, liczby czy numerów linii. Będziemy chcieli maksymalnie, na ile to będzie możliwe i tak szybko jak to będzie możliwe ponownie zapewnić przejazd przez niezwykle istotny i bardzo trudny do obsłużenia komunikacją zastępczą odcinek nad doliną Bogdanki – przekazał nam Trzebiatowski.

Rzecznik dodał również, iż kursowanie tramwajów do Słowiańskiej będzie połączone z komunikacją autobusową od tego przystanku do pętli na Sobieskiego. Na ten moment nie podjęto jeszcze ostatecznych decyzji co do kształtu całej komunikacji zastępczej. Jak zaznacza Bartosz Trzebiatowski, gdy takowe decyzje zapadną, ZTM będzie je szeroko promował oraz komunikował.

Część trasy ma być dostępna już w grudniu tego roku

W związku z tym, iż prace na pierwszym odcinku trasy, od Mostu Teatralnego do Słowiańskiej, mają się zakończyć do 15 grudnia tego roku, można zakładać, iż od tego momentu będzie można dojeżdżać tramwajem do tego przystanku. Na oddanie do użytku całości zmodernizowanej trasy poczekamy zapewne do wiosny przyszłego roku.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Przestrzeń

Poznań. Jest przetarg na dalszą część remontu trasy PST

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Przestrzeń

Poznań. Jest przetarg na dalszą część remontu trasy PST

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5