Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Wszystkie Twisty 2 już w Częstochowie. Jeden prawie gratis

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2020-09-28 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wszystkie Twisty 2 już w Częstochowie. Jeden prawie gratis
fot. D. Wójcik
Pesa zakończyła dostawę zamówienia na rzecz MPK Częstochowa w postaci dziesięciu tramwajów Twist drugiej generacji. Jako że pojazdy docierały do operatora komunikacji miejskiej z opóźnieniem, to ten naliczył kary umowne.

Do zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie w połowie września dotarł ostatni tramwaj Twist drugiej generacji, wyprodukowany przez Pesę. Operator zamówił 10 takich pojazdów, a zakup wagonów jest częścią szerszej inwestycji w częstochowski transport szynowy, albowiem równolegle trwa remont najstarszych odcinków sieci (praktycznie niemal całość sprzed rozbudowy w 2012 r.).

Jeden Twist za darmo

Zgodnie z umową zawartą przez częstochowskie MPK z producentem pierwszy z dziesiątki Twistów miał być dostarczony w czerwcu 2019 r., a kolejne powinny zjeżdżać do zajezdni operatora systematycznie co dwa kolejne miesiące. Przyjmując ten schemat spodziewać się należało, że we wrześniu bieżącego roku powinno tam już stać 8 nowych tramwajów – dziesiąty miałby zawitać w grudniu i zbiec się z pierwotnie zakładanym końcem przebudowy sieci (ta też złapała opóźnienie).

Jeśli całe zamówienie potraktować zbiorczo, to nie byłoby problemu, ale umowa wyraźnie wskazała terminy dostaw poszczególnych wozów. Dlatego też MPK naliczyło kary umowne w wysokości, jak przekazuje spółka, równowartości jednego tramwaju w kwocie netto (przy 73 mln daje to około 7 mln zł).

W tym miejscu naturalnym wydaje się pytanie, dlaczego MPK nie zdecydowało się na zamówienie jedenastego tramwaju praktycznie za darmo? Przedstawiciel operatora powiedział nam, że przy obecnej sytuacji finansowej cenniejsza jest każda oszczędność, niż dodatkowe pojazdy – to pokłosie trwających obostrzeń sanitarnych i lockdownu z początku roku.

Niska trójka, inne być może

Tramwaj, to pojazd, który niszczeje najbardziej wtedy, gdy nie jeździ. W Częstochowie udało się temu zapobiec, bo wszystkie są systematycznie wypuszczane z zajezdni do obsługi sieci dostępnej na południe od zajezdni, a same Twisty obsługują dostępną część linii 3 z 2012 r. zabezpieczającej komunikację w dzielnicy Wrzosowiak i Raków. To na niej na wyłączność pojawiły się pierwsze Twisty, co miało swoją przyczynę w niefortunnym sformułowaniu wniosku o dofinansowanie unijne, w którym napisano, że tramwaje zostaną użyte do obsługi tych dzielnic. Okres trwałości tamtego projektu już upłynął, uwalniając „stare” Twisty, nowe zakupiono zaś przy udziale funduszy unijnych pozyskanych bez „formalnego kagańca”, co oznacza, że wszystkich 17 Twistów może również pojechać na Kucelin, gdzie zlokalizowany jest jeden ze szpitali.

Tak jednak się nie stanie, przynajmniej na razie. W MPK oznajmiono nam, że obecny stan torowiska w dzielnicach Dąbie i Kucelin – pomimo doraźnej korekty – nie pozwala na kursowanie niskopodłogowym taborem, więc póki co pasażerowie będą tam wożeni sprawdzonymi stopiątkami.

W tym miejscu warto przypomnieć, że część sieci od pętli pośredniej w alei Pokoju, dokąd sięga obecny projekt przebudowy, do pętli Kucelin-szpital objęta była osobnym wnioskiem o dofinansowanie, a ten nie zyskał wsparcia. Podczas, gdy część sieci na południe od zajezdni była wyłączona z eksploatacji (prace w samej alei Pokoju i na zjeździe do zajezdni), na sfatygowanym torowisku Dąbia i Kucelina można było spotkać maszyny budowlane, i torowe ale te prace realizowane były sumptem własnym MPK i miały na celu usunięcie najpoważniejszych wad. Na niskopodłogowe tramwaje pod szpitalem trzeba będzie zatem jeszcze poczekać.

Na razie więc nowe tramwaje mogłyby obsługiwać wyremontowany odcinek w ciągu al. Pokoju, ale sens wysyłania ich tam jest niewielki – to zaledwie dwa przystanki na dystansie ok. 700 m, licząc od rozwidlenia trasy na Wrzosowiak.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5