Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wszystkie partie chcą lepszego transportu. Ale jak to osiągnąć?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Wszystkie partie chcą lepszego transportu. Ale jak to osiągnąć?
fot. JR
Czy wykluczenie komunikacyjne to problem realny, czy retoryczny? Czy rynek transportowy należy regulować, czy uwalniać? Receptą jest wspólny bilet, a może dodatkowy fundusz centralny dostępny dla powiatów? O problemach transportowych przedstawiciele sześciu komitetów wyborczych dyskutowali we wtorek na antenie radia Tok FM.

– Wykluczenie komunikacyjne z punktu widzenia obywatela ma miejsce wtedy, gdy dana osoba, zwłaszcza senior lub uczeń, ma spore kłopoty z korzystaniem z transportu publicznego – mówił podczas debaty w radiu Tok FM Jerzy Polaczek z Prawa i Sprawiedliwości. – To element dyskryminacji z powodu kodu pocztowego – dodała Hanna Gill-Piątek, która będzie kandydować w najbliższych wyborach z ramienia Koalicji Obywatelskiej. W zupełnie innym tonie wypowiedział się natomiast Dobromir Sośnierz reprezentujący komitet wyborczy Konfederacji. Określił on wykluczenie komunikacyjne nie jako zjawisko, a jako demagogiczny wytrych wymyślony przez tych, którzy chcieliby rozdawać więcej pieniędzy z budżetu państwa w sposób nieefektywny. – To tak samo mądre jak nazwanie wykluczeniem seksualnym sytuacji, gdy ktoś nie ma powodzenia u płci przeciwnej – stwierdził wręcz poseł.

Paulina Matysiak z Lewicy wskazywała na sytuację, w której dana miejscowość nie jest obsługiwana transportem publicznym w ogóle bądź oferta nie zaspokaja podstawowych potrzeb. – Wykluczenie komunikacyjne to przede wszystkim utracona szansa – podkreślał natomiast Mikołaj Dorożała, kandydat Trzeciej Drogi, zgadzając się z główną tezą przedstawioną przez Matysiak. Podał przy tym kilka przykładów z regionu łódzkiego, zwracając uwagę na niską częstotliwość kursowania pociągów przez Błaszki czy brak jakichkolwiek połączeń w osi Łowicz – Pajęczno. Tymoteusz Myrda (Bezpartyjni Samorządowcy) mówił o trudnej pozycji osób dotkniętych wykluczeniem. Jego zdaniem wskutek braku odpowiedniej polityki rządu i samorządu pozostają one zamknięte w czterech ścianach, nie mogąc uczestniczyć w życiu społecznym.

Zdaniem Dobromira Sośnierza skutecznym sposobem walki z niedostatkami transportu byłoby zniesienie regulacji krępujących rynek usług komunikacyjnych przy jednoczesnej obniżce podatków hamujących przedsiębiorców. – Gdybyśmy wprowadzili prawdziwy wolny rynek, przynajmniej część problemu by się rozwiązała – przekonywał. Przedstawiciele pozostałych komitetów przedstawili jednak pogląd przeciwstawny, co do zasady zgadzając się, że interwencja samorządu lub władz centralnych jest niezbędna.

Według przedstawicielki KO na początek należy zrezygnować z opodatkowania usług transportowych VAT-em. – Nie jest to program partii, ale ja osobiście sądzę, że można by pomyśleć też o wspólnym bilecie – dodała, powołując się na doświadczenia niemieckie. Jerzy Polaczek z PiS podkreślał, że rząd Zjednoczonej Prawicy już wprowadził Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. – W przyszłym roku wsparcie dla samorządów zostanie skorygowane do ponad 1 mld zł – zapowiedział. Kolejnym krokiem mają być ułatwienia dla samorządów chcących uruchamiać połączenia przez wiele lat, w tym umożliwienie zawierania umów wieloletnich z operatorami.

– Najpierw trzeba odtworzyć system, który został przez lata zniszczony. Właśnie tym zajmuję się na co dzień jako członek zarządu województwa dolnośląskiego – ocenił Tymoteusz Myrda z Bezpartyjnych Samorządowców. Podkreślił potrzebę wznawiania kursów na zamkniętych liniach kolejowych i integracji kolei z komunikacją autobusową. Utworzenie systemu nowych dotacji dla powiatów, które miałyby organizować siatkę połączeń na swoim terenie, postulowała natomiast Paulina Matysiak, posłanka Razem. – Wspomniany FRPA działa w trybie konkursowym i jest dla chętnych samorządów. My chcemy dać dotację dla każdego powiatu, a środków tych nie można byłoby wydać na nic innego – opisywała. Mikołaj Dorożała z Trzeciej Drogi ocenił zaś, że powinna pojawić się odpowiedzialność władz publicznych za realizację usług na zasadach podobnych do obowiązujących w służbie zdrowia czy obronności. – Uważamy też, żew przypadku np. związków powiatów, które chcą organizować transport, działania powinny przynosić tym powiatom dodatkowe punkty – przekonywał.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koalicja stawia na transport publiczny i kolej

Prawo & Finanse

Koalicja stawia na transport publiczny i kolej

ep. 10 listopada 2023

Matysiak (Razem) o CPK: Brakuje nam myślenia sztafetowego

Prawo & Finanse

Mikosz o CPK: Zatrzymać, zbadać, zdecydować

Przestrzeń

Mikosz o CPK: Zatrzymać, zbadać, zdecydować

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2023

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Prawo & Finanse

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Mikołaj Kobryński 24 października 2023

Furgalski: Potrzebna nowa konstytucja transportu publicznego

Prawo & Finanse

Furgalski: Potrzebna nowa konstytucja transportu publicznego

Łukasz Malinowski 17 października 2023

Miasta decydują się na bezpłatną komunikację na wybory

Komunikacja

Miasta decydują się na bezpłatną komunikację na wybory

Przemysław Farsewicz 27 września 2023

Zobacz również:

Koalicja stawia na transport publiczny i kolej

Prawo & Finanse

Koalicja stawia na transport publiczny i kolej

ep. 10 listopada 2023

Matysiak (Razem) o CPK: Brakuje nam myślenia sztafetowego

Prawo & Finanse

Mikosz o CPK: Zatrzymać, zbadać, zdecydować

Przestrzeń

Mikosz o CPK: Zatrzymać, zbadać, zdecydować

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2023

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Prawo & Finanse

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Mikołaj Kobryński 24 października 2023

Furgalski: Potrzebna nowa konstytucja transportu publicznego

Prawo & Finanse

Furgalski: Potrzebna nowa konstytucja transportu publicznego

Łukasz Malinowski 17 października 2023

Miasta decydują się na bezpłatną komunikację na wybory

Komunikacja

Miasta decydują się na bezpłatną komunikację na wybory

Przemysław Farsewicz 27 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5