Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wstępny wariant III linii metra na Gocław. Przetarg w grudniu?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-06-24 18:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wstępny wariant III linii metra na Gocław. Przetarg w grudniu?
fot. WU
Trwają prace koncepcyjne nad przebiegiem III linii metra na Pradze Południe, między Stadionem a Gocławiem. W ramach wstępnej analizy za najkorzystniejszy zostanie uznano nowy przebieg, zaproponowany przez Rafała Trzaskowskiego w czasie ostatniej samorządowej kampanii wyborczej. – Do końca grudnia 2020 r. warszawskie metro powinno być gotowe na rozpisanie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie III linii metra – mówi prezydent Warszawy.

W grudniu miasto podpisało umowę z konsorcjum firm Egis Poland i Transeko na wykonanie studium technicznego dla III linii metra na terenie dzielnicy Praga Południe. Zgodnie z wymaganiami zamawiającego analizie poddane miały być trzy warianty przebiegu – wszystkie miały mieć jedną wspólną cechę i łączyć stację Stadion Narodowy (gdzie znajduje się gotowy peron) z Gocławiem.

Jak informuje ratusz, została przeprowadzona wstępna analiza i stabilizuje się wariant przebiegu. – I etap prac już za nami. III linia metra powinna mieć pięć nowych stacji [szósta stacja – Stadion Narodowy – już istnieje – red.]. Taki układ zapewni najbardziej optymalną trasę metra dla prawie 180 tys. mieszkańców Pragi Południe – ogłosił w materiale udostępnionym przez miasto Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy, ubiegający się teraz o funkcję prezydenta Polski.

Pierwszy wariant to dotychczas planowany przebieg – ze stacjami przy Dworcu Wschodnim (E1), skrzyżowaniu Stanisławowskiej i Terespolskiej (E2), rondzie Wiatraczna (E3), po południowej stronie Ostrobramskiej, przy skrzyżowaniu Poligonowej i Motorowej (E4), przy skrzyżowaniu Bora-Komorowskiego i Fieldorfa (E5) oraz w rejonie pętli autobusowej Gocław (E6). Drugi wariant jest zgodny z tym, który Rafał Trzaskowski prezentował w kampanii wyborczej. Stacje Dworzec Wschodni (E1), Mińska (E2) i Wiatraczna (E3) są w tym samym bądź zbliżonym miejscu, nierzadko prostopadle do stacji z I wariantu. Główna zmiana polega na tym, że linia metra idzie w osi Grochowskiej i Fieldorfa-Nila. Stacja Ostrobramska (E4) zaplanowana jest przy skrzyżowaniu Ostrobramskiej i Fieldorfa, a stacja końcowa Gocław (E5) wypada przy skrzyżowaniu Fieldorfa z Bora-Komorowskiego. Taki wariant umożliwia wydłużenie linii metra na drugi brzeg Wisły – w kierunku Mokotowa. Trzeci, autorski wariant jest ciekawy, gdyż zakłada rozwidlenie linii z II wariantu – z nową odnogą, prowadzącą dalej w osi Grochowskiej, ze stacjami w rejonie placu Szembeka, pętli tramwajowej Gocławek i węzła Marsa.

W ramach wstępnej analizy za najkorzystniejszy został uznany nowy wariant, z poprzedniej kampanii samorządowej. Stoi za nim prof. Andrzej Chudzikiewicz. I tak zaplanowano stacje Dworzec Wschodni (wzdłuż ulicy Kijowskiej, na wprost budynku dworca Warszawa Wschodnia), Mińska (wzdłuż ulicy Podskarbińskiej, na północ od skrzyżowania z ciągiem Stanisławowska-Dwernickiego), Rondo Wiatraczna (po północnej stronie ronda, wzdłuż Grochowskiej), Ostrobramska (w ciągu ul. Fieldorfa, przy skrzyżowaniu z Ostrobramską) i Gocław (wzdłuż ul. Fieldorfa, na skrzyżowaniu z ul. Bora-Komorowskiego). 
 
Za najkorzystniejszy na tym etapie uznano nowy, czerwony przebieg linii

Kolejne kroki – zgodnie z zapowiedziami z materiału filmowego – mają następować szybko. – Do końca grudnia 2020 r. warszawskie metro powinno być gotowe na rozpisanie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie III linii metra – mówi Trzaskowski. To jednak pewne uproszczenie. Jak precyzuje ratusz, opracowywane studium techniczne ma być gotowe do końca roku, które będzie zawierało uszczegółowioną koncepcję. Określi ono dalsze kroki, w tym formę, w jakiej ma być realizowana inwestycja. Kolejne niezbędne działania w zakresie prac przygotowawczych i projektowych obejmują chociażby badania geologiczne, studium wykonalności, projekty koncepcyjne oraz budowlane.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5