Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Wspólny bilet we Wrocławiu. KD z własną propozycją, Polregio analizuje

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-05-28 15:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa KD, oprac. WU

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wspólny bilet we Wrocławiu. KD z własną propozycją, Polregio analizuje
fot. KD
Wrocław wrócił do rozmów o wspólnym bilecie. Koleje Dolnośląskie są zadowolone z przyjętego modelu rozliczeń w zależności od liczby zatrzymań pociągów, ale wskazują na zbyt niskie stawki. Natomiast drugi z przewoźników – Polregio – w krótkim stanowisku podkreśla, że propozycja jest analizowana.

Jak pisaliśmy, Wrocław złożył samorządowi województwa, spółkom Koleje Dolnośląskie i Polregio propozycję nowego modelu współpracy dot. honorowania Urbancard w pociągach przewoźników na terenie Wrocławia. Miasto jest gotowe płacić w oparciu o algorytm, uwzględniający liczbę zatrzymań pociągów. Propozycja została wysłana 19 maja.

– Jesteśmy zadowoleni z przyjęcia przez miasto naszej propozycji dotyczącej modelu rozliczenia. To miarodajna i przejrzysta metoda, która pozwala na wyliczenie wynagrodzenia – wskazuje Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Myśląc jednak o długofalowym rozwoju projektu kolei, zaproponowaliśmy gminie podpisanie nowej umowy do końca 2036 roku. Zależy nam na dobru pasażerów, którzy nie będą musieli zastanawiać się, czy krótkoterminowe umowy są przedłużane, a młodzież i seniorzy nadal będą mogli bezpłatnie podróżować w granicach miasta. Chcemy zachęcać wrocławian i Dolnoślązaków do korzystania z kolei, która jest ważną częścią komunikacji zbiorowej w stolicy regionu – dodaje. Wrocław proponował z kolei trzyletnią umowę – do 2024 r.

Przypomnijmy, że na mocy obowiązującej umowy z grudnia 2020 r. przewoźnicy otrzymują od miasta wynagrodzenie za jedno zatrzymanie pociągu w wysokości 47 zł netto. Na tej podstawie obliczany jest ryczałt dla przewoźników. Z tego tytułu wynagrodzenie Kolei Dolnośląskich to 5 346 000 zł netto (59,4% wartości umowy), natomiast Polregio otrzymuje 3 654 000 zł netto (40,6% wartości umowy).

Jak wskazują Koleje Dolnośląskie, zgodnie z nową ofertą przedstawioną przez gminę Wrocław miasto proponuje przyjęcie nowej stawki za zatrzymanie na poziomie 27,78 zł netto – to obniżenie wynagrodzenia aż o 41%. – Liczymy na kontynuację rozmów, które pozwolą na znalezienie optymalnego rozwiązania, ponieważ nie możemy się zgodzić na obniżenie stawki prawie o połowę. Energia elektryczna w tym roku wzrosła dla nas o 20%, a koszty przeglądów pociągów o 30%. Pomimo tych wzrostów proponujemy w przyszłym roku objęcie preferencyjną stawką w wysokości 39 zł netto, w pierwszym roku działalności, dziesięciu nowych przystanków, które w najbliższym czasie zostaną uruchomione we Wrocławiu – dodaje Bartłomiej Rodak.

Dla przejrzystości rozliczeń przewoźnicy proponują również określenie poziomu miesięcznej liczby zatrzymań na stacjach oraz ustalenia ich maksymalnego rocznego poziomu. – Aktualnie realizujemy we Wrocławiu ok. 380 tys. zatrzymań w skali roku. Propozycja miasta dotycząca ustalenia nowego poziomu liczby zatrzymań na poziomie 600 tys. to oczekiwanie zwiększenia liczby zatrzymań o 80% w stosunku do stanu obecnego. To poziom, który osiągniemy za kilka lat po uruchomieniu wszystkich nowych linii i wybudowaniu nowych przystanków. Zależy nam na wypracowaniu rozwiązania, które na 15 lat umożliwi darmowe przejazdy dla dzieci młodzieży i seniorów na obecnych zasadach – wyjaśnia Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

Nowa propozycja Kolei Dolnośląskich:
  • Ponad 15-letni okres obowiązywania umowy od 1 lipca 2021 do 31 grudnia 2036 roku.
  • Rozliczenie na podstawie liczbę zatrzymań na stacjach we Wrocławiu (obecnie na poziomie 382 800 rocznie).
  • Całkowita liczba zatrzymań przyjmowana na dany rok po konsultacjach rozkładu jazdy z gminą Wrocław, która będzie miała możliwość zmniejszenia lub zwiększenia ich liczby.
  • Miasto Wrocław uzyskuje uprawnienia „współorganizatora” kolei. Ma prawo współdecydowania o ilości przejazdów i zatrzymań na stacjach w obrębie miasta.
  • Maksymalna roczna liczba zatrzymań w okresie trwania umowy na poziomie 690 000 zatrzymań rocznie – wzrost 80%.
  • Preferencyjna stawka 39 zł netto za zatrzymanie na wszystkich nowych przystankach we Wrocławiu w 2022 roku.
  • Utrzymanie dotychczasowego poziomu stawki za zatrzymanie w wysokości 47 zł netto na przystankach objętych obowiązującą umową.
  • Suma wynagrodzenia dla przewoźników będzie obliczana na podstawie miesięcznej liczby zatrzymań pociągów oraz stawek przyjętych dla poszczególnych stacji.
  • Honorowanie w pociągach biletów i zwolnień z opłat zgodnie z obowiązującym katalogiem biletów. Dzieci, młodzież i seniorzy, będą mogli korzystać z usług Kolei Dolnośląskich bezpłatnie. Wprowadzenie nowych zwolnień i ulg będzie konsultowane i potwierdzane z przewoźnikami.

Bardziej lakoniczne stanowisko zajmuje na razie drugi z przewoźników. – Rzeczywiście otrzymaliśmy propozycję ze strony miasta Wrocławia i analizujemy ją. O rezultacie negocjacji poinformujemy po ich zakończeniu – informuje Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5