Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wspólny bilet we Wrocławiu. KD z własną propozycją, Polregio analizuje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
28-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa KD, oprac. WU

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wspólny bilet we Wrocławiu. KD z własną propozycją, Polregio analizuje
fot. KD
Wrocław wrócił do rozmów o wspólnym bilecie. Koleje Dolnośląskie są zadowolone z przyjętego modelu rozliczeń w zależności od liczby zatrzymań pociągów, ale wskazują na zbyt niskie stawki. Natomiast drugi z przewoźników – Polregio – w krótkim stanowisku podkreśla, że propozycja jest analizowana.

Jak pisaliśmy, Wrocław złożył samorządowi województwa, spółkom Koleje Dolnośląskie i Polregio propozycję nowego modelu współpracy dot. honorowania Urbancard w pociągach przewoźników na terenie Wrocławia. Miasto jest gotowe płacić w oparciu o algorytm, uwzględniający liczbę zatrzymań pociągów. Propozycja została wysłana 19 maja.

– Jesteśmy zadowoleni z przyjęcia przez miasto naszej propozycji dotyczącej modelu rozliczenia. To miarodajna i przejrzysta metoda, która pozwala na wyliczenie wynagrodzenia – wskazuje Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Myśląc jednak o długofalowym rozwoju projektu kolei, zaproponowaliśmy gminie podpisanie nowej umowy do końca 2036 roku. Zależy nam na dobru pasażerów, którzy nie będą musieli zastanawiać się, czy krótkoterminowe umowy są przedłużane, a młodzież i seniorzy nadal będą mogli bezpłatnie podróżować w granicach miasta. Chcemy zachęcać wrocławian i Dolnoślązaków do korzystania z kolei, która jest ważną częścią komunikacji zbiorowej w stolicy regionu – dodaje. Wrocław proponował z kolei trzyletnią umowę – do 2024 r.

Przypomnijmy, że na mocy obowiązującej umowy z grudnia 2020 r. przewoźnicy otrzymują od miasta wynagrodzenie za jedno zatrzymanie pociągu w wysokości 47 zł netto. Na tej podstawie obliczany jest ryczałt dla przewoźników. Z tego tytułu wynagrodzenie Kolei Dolnośląskich to 5 346 000 zł netto (59,4% wartości umowy), natomiast Polregio otrzymuje 3 654 000 zł netto (40,6% wartości umowy).

Jak wskazują Koleje Dolnośląskie, zgodnie z nową ofertą przedstawioną przez gminę Wrocław miasto proponuje przyjęcie nowej stawki za zatrzymanie na poziomie 27,78 zł netto – to obniżenie wynagrodzenia aż o 41%. – Liczymy na kontynuację rozmów, które pozwolą na znalezienie optymalnego rozwiązania, ponieważ nie możemy się zgodzić na obniżenie stawki prawie o połowę. Energia elektryczna w tym roku wzrosła dla nas o 20%, a koszty przeglądów pociągów o 30%. Pomimo tych wzrostów proponujemy w przyszłym roku objęcie preferencyjną stawką w wysokości 39 zł netto, w pierwszym roku działalności, dziesięciu nowych przystanków, które w najbliższym czasie zostaną uruchomione we Wrocławiu – dodaje Bartłomiej Rodak.

Dla przejrzystości rozliczeń przewoźnicy proponują również określenie poziomu miesięcznej liczby zatrzymań na stacjach oraz ustalenia ich maksymalnego rocznego poziomu. – Aktualnie realizujemy we Wrocławiu ok. 380 tys. zatrzymań w skali roku. Propozycja miasta dotycząca ustalenia nowego poziomu liczby zatrzymań na poziomie 600 tys. to oczekiwanie zwiększenia liczby zatrzymań o 80% w stosunku do stanu obecnego. To poziom, który osiągniemy za kilka lat po uruchomieniu wszystkich nowych linii i wybudowaniu nowych przystanków. Zależy nam na wypracowaniu rozwiązania, które na 15 lat umożliwi darmowe przejazdy dla dzieci młodzieży i seniorów na obecnych zasadach – wyjaśnia Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

Nowa propozycja Kolei Dolnośląskich:
  • Ponad 15-letni okres obowiązywania umowy od 1 lipca 2021 do 31 grudnia 2036 roku.
  • Rozliczenie na podstawie liczbę zatrzymań na stacjach we Wrocławiu (obecnie na poziomie 382 800 rocznie).
  • Całkowita liczba zatrzymań przyjmowana na dany rok po konsultacjach rozkładu jazdy z gminą Wrocław, która będzie miała możliwość zmniejszenia lub zwiększenia ich liczby.
  • Miasto Wrocław uzyskuje uprawnienia „współorganizatora” kolei. Ma prawo współdecydowania o ilości przejazdów i zatrzymań na stacjach w obrębie miasta.
  • Maksymalna roczna liczba zatrzymań w okresie trwania umowy na poziomie 690 000 zatrzymań rocznie – wzrost 80%.
  • Preferencyjna stawka 39 zł netto za zatrzymanie na wszystkich nowych przystankach we Wrocławiu w 2022 roku.
  • Utrzymanie dotychczasowego poziomu stawki za zatrzymanie w wysokości 47 zł netto na przystankach objętych obowiązującą umową.
  • Suma wynagrodzenia dla przewoźników będzie obliczana na podstawie miesięcznej liczby zatrzymań pociągów oraz stawek przyjętych dla poszczególnych stacji.
  • Honorowanie w pociągach biletów i zwolnień z opłat zgodnie z obowiązującym katalogiem biletów. Dzieci, młodzież i seniorzy, będą mogli korzystać z usług Kolei Dolnośląskich bezpłatnie. Wprowadzenie nowych zwolnień i ulg będzie konsultowane i potwierdzane z przewoźnikami.

Bardziej lakoniczne stanowisko zajmuje na razie drugi z przewoźników. – Rzeczywiście otrzymaliśmy propozycję ze strony miasta Wrocławia i analizujemy ją. O rezultacie negocjacji poinformujemy po ich zakończeniu – informuje Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Kraków. Będzie wspólny bilet, ale...

Prawo & Finanse

Kraków. Będzie wspólny bilet, ale...

Jakub Rösler 19 czerwca 2023

Kraków z kolejną propozycją protezy wspólnego biletu

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Kraków. Będzie wspólny bilet, ale...

Prawo & Finanse

Kraków. Będzie wspólny bilet, ale...

Jakub Rösler 19 czerwca 2023

Kraków z kolejną propozycją protezy wspólnego biletu

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5