Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wrocław zmienia swoją propozycję ws. wspólnego biletu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Wrocław zmienia swoją propozycję ws. wspólnego biletu?
fot. Dariusz Żaruk, sm42.pl
Mimo tego, że Wrocław potwierdził chęć podpisania porozumienia o honorowaniu biletów na komunikację miejską w pociągach regionalnych, wciąż nie wiadomo czy do porozumienia ostatecznie dojdzie. Samorząd zasugerował bowiem znaczną zmianę pierwotnej propozycji na którą wczoraj przystali kolejarze. Czy oznacza to więc kolejny pat w negocjacjach?

Dosłownie wczoraj przewoźnicy regionalni operujący na terenie Dolnego Śląska, a więc Polregio oraz Koleje Dolnośląskie, poinformowali o tym, że akceptują propozycję wrocławskiego magistratu odnośnie honorowania biletów komunikacji miejskiej w pociągach regionalnych na terenie Wrocławia. W praktyce miało to pozwolić posiadaczowi biletu okresowego (co najmniej 24-godzinnego) na podróż pociągiem Kolei Dolnośląskich np. z Wrocławia Partynic do Wrocławia Głównego bez konieczności zakupu biletu kolejowego.

Grudniowa wersja

Wolę współpracy i chęć podpisania porozumienia potwierdził również wrocławski magistrat, który opublikował komunikat prasowy na ten temat. Sęk w tym, że w komunikacie dla mediów strona miejska zmieniła swoją ofertę i ograniczyła liczbę osób, które będą mogły skorzystać z podróży na jednym bilecie. O co więc chodzi?

Oferta miasta została przedstawiona obu przewoźnikom (Polregio i Kolejom Dolnośląskim) na początku grudnia ubiegłego roku. Czytamy w niej, że z honorowania biletów komunikacji miejskiej w pociągach regionalnych miałyby korzystać wszystkie osoby posiadające bilet czasowy co najmniej 24-godzinny, a więc również bilet na dwie, trzy oraz na siedem dób.

Ponadto z usługi mieliby korzystać również posiadacze biletów okresowych imiennych w tym imiennych “Nasz Wrocław” oraz osoby dysponujące biletem okresowym na okaziciela. Ostatnią grupą osób, jaka miała korzystać z omawianego rozwiązania, były wszystkie osoby objęte możliwością bezpłatnego podróżowania komunikacją miejską na terenie Wrocławia, a więc chociażby uczniowie czy seniorzy, którzy ukończyli 65 rok życia.

Oferta uległa zmianie?

We wczorajszym komunikacie miasta czytamy jednak, że umowa ma dotyczyć osób, które korzystają z programu Nasz Wrocław oraz jednocześnie mają wykupiony bilet okresowy na co najmniej 7 dni lub korzystają z bezpłatnych przejazdów. Jest to radykalna zmiana stanowiska, bowiem nowe zasady ograniczyłyby możliwość korzystania z tego rozwiązania tylko dla osób mieszkających i płacących podatki we Wrocławiu. Pierwotna wersja odnosiła się do wszystkich pasażerów posiadających bilety okresowe, także tych, którzy mieszkają poza Wrocławiem. Ponadto w informacji prasowej miasto mówi też o tym, że oferta obejmie osoby posiadające bilety co najmniej 7-dniowe, choć w pierwotnej wersji rozwiązanie to miało objąć także posiadaczy biletów na 24 czy 48 godzin.

Nasze pytania w tej sprawie skierowaliśmy już do wrocławskiego magistratu i czekamy na stanowisko urzędu w tej sprawie.

Prosta matematyka

Zgodnie z pierwotną propozycją miasta, umowa miała zostać zawarta na dwa lata z możliwością jej przedłużenia odpowiednim aneksem. Wrocław zaproponował też, że będzie płacił za ponowne honorowanie biletów na podstawie wyniku prostego mnożenia. Magistrat zaproponował kwotę na podstawie iloczynu ceny biletu kolejowego jednorazowego na przejazdy o określonej długości (0d 16 do 20 km) oraz liczby osób, które odbyły podróż pociągami regionalnymi w oparciu o posiadane przez siebie bilety na komunikację miejską. Taki model funkcjonował we Wrocławiu do końca 2020 roku.

Co istotne, liczba podróży miałaby być liczona na podstawie całotygodniowych pomiarów na stacjach i przystankach, a powyższe pomiary miałyby się odbywać co najmniej 4 razy do roku. Miasto wyraźnie zapisało też, że rekomenduje utworzenie systemu zliczania podróży realizowanych w ramach umowy, co miałoby przynieść dokładne dane. Samorząd miał być gotowy do sfinansowania prac przy budowie takowego systemu.

4 mln podróży w 2019 roku

Wrocławski magistrat zaproponował też, aby w 1 kwartale obowiązywania nowej umowy, oprzeć się na liczbie podróży sprzed pandemii Covid-19, a więc z roku 2019. To ważne zastrzeżenie, bowiem ówczesna liczba podróży osób objętych umową o honorowaniu biletów wyniosła 4 miliony, o czym informują Koleje Dolnośląskie.

W momencie składania oferty, kolejowy bilet jednorazowy kosztował 9,1 złotego, natomiast obecnie, uwzględniając współczynnik waloryzacji, cena tego biletu wynosi 9,4 złotego.

Ponad 40 mln złotych na honorowanie biletów?

Proste działanie matematyczne pokazuje, że przyjmując założenia miasta i wyjściową liczbę 4 mln podróży z 2019 roku, samorząd będzie musiał zapłacić w skali roku co najmniej 37,6 mln złotych za honorowanie miejskich biletów w pociągach regionalnych. Celowo używamy określania co najmniej, gdyż od 2019 roku na terenie Wrocławia przybyło 10 nowych przystanków kolejowych, co jest efektem rewitalizacji dwóch linii kolejowych, a więc 285 do Sobótki i Świdnicy oraz linii 292 prowadzącej do Jelcza. Ponadto pociągi regionalne na terenie stolicy Dolnego Śląska realizują teraz o 38% pracy eksploatacyjnej więcej niż w 2019 roku. Wydaje się więc pewne, że kwota dopłaty miasta przekroczy 40 milionów złotych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław z dużym przetargiem na obsługę linii autobusowych

Prawo & Finanse

Wrocław z dużym przetargiem na obsługę linii autobusowych

Jakub Rösler 09 sierpnia 2023

Wrocław. Remont torów koło mostu Szczytnickiego

Komunikacja

Wrocław. Remont torów koło mostu Szczytnickiego

Redakcja/inf. pras. 16 listopada 2022

Wrocław. Most Zwierzyniecki w remoncie

Komunikacja

Wrocław. Most Zwierzyniecki w remoncie

Redakcja/inf. pras. 10 listopada 2022

We Wrocławiu rozpędza się przebudowa Pomorskiej

Komunikacja

We Wrocławiu rozpędza się przebudowa Pomorskiej

Redakcja/inf. pras. 17 września 2022

Wrocław. Kolejne szyny na budowie TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław. Kolejne szyny na budowie TAT na Nowy Dwór

Redakcja/inf. pras. 09 września 2022

MPK Wrocław wymieniło rozjazdy przy zajezdni Borek

Komunikacja

MPK Wrocław wymieniło rozjazdy przy zajezdni Borek

Redakcja/inf. pras. 08 września 2022

Zobacz również:

Wrocław z dużym przetargiem na obsługę linii autobusowych

Prawo & Finanse

Wrocław z dużym przetargiem na obsługę linii autobusowych

Jakub Rösler 09 sierpnia 2023

Wrocław. Remont torów koło mostu Szczytnickiego

Komunikacja

Wrocław. Remont torów koło mostu Szczytnickiego

Redakcja/inf. pras. 16 listopada 2022

Wrocław. Most Zwierzyniecki w remoncie

Komunikacja

Wrocław. Most Zwierzyniecki w remoncie

Redakcja/inf. pras. 10 listopada 2022

We Wrocławiu rozpędza się przebudowa Pomorskiej

Komunikacja

We Wrocławiu rozpędza się przebudowa Pomorskiej

Redakcja/inf. pras. 17 września 2022

Wrocław. Kolejne szyny na budowie TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław. Kolejne szyny na budowie TAT na Nowy Dwór

Redakcja/inf. pras. 09 września 2022

MPK Wrocław wymieniło rozjazdy przy zajezdni Borek

Komunikacja

MPK Wrocław wymieniło rozjazdy przy zajezdni Borek

Redakcja/inf. pras. 08 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5