Partner serwisu
Przestrzeń

Wrocław z wizją przebudowy Ruskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Wrocław/wroclaw.pl

Podziel się ze znajomymi:

Ulica Ruska to jedna z bram centrum Wrocławia. Ma być zielono-błękitna, ale z zachowaniem najważniejszych elementów historii. Zielona, bo z drzewami i roślinnością wiszącą. Błękitna, bo z wykorzystaniem wód opadowych. Zobaczcie wizualizacje.

Na Ruskiej (przy Psich Budach) od wtorku (16 stycznia) stoi wystawa plenerowa prezentująca zarówno wizualizacje i plany koncepcyjne zmian, jakie czekają Ruską, jak i proces dochodzenia do tych ustaleń.

– Chcę podkreślić, że to nie my, urzędnicy, zmieniamy Ruską, ale sami wrocławianie wskazali, jak chcą, by ulica po zmianach wyglądała. Latem zeszłego roku wylosowani wrocławianki i wrocławianie spotkali się na naradzie obywatelskiej. W gronie 20 osób byli przedstawiciele mieszkańców, aktywistów, radnych osiedlowych. W czasie kilku spotkań nad makietą wspólnie z zespołem projektowym dyskutowali, jak ta ulica powinna się zmienić. Byli wspierani merytorycznie przez zewnętrznych i miejskich ekspertów od planowania przestrzennego, komunikacji, bezpieczeństwa. Po rozmowach z nimi wypracowali zbiór rekomendacji dla projektantów. Generalny wniosek jest taki, że mieszkańcy chcieli, by Ruska była „zielona i niebieska”. Te potrzeby potem na konkretne rozwiązania zamienili projektanci – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Ważna dyskusja z mieszkańcami

Potrzeba było kilku spotkań i pracy na olbrzymim tekturowym modelu całej ulicy Ruskiej.

– Narada obywatelska o przyszłości ulicy Ruskiej pokazała, że można spotkać różne punkty widzenia, przedyskutować temat i dojść do wspólnych wniosków. Ulica Ruska osobom uczestniczącym w naradzie jawi się jako bardziej zielona, pełna nie tylko ludzi podążających do Rynku, ale także odpoczywających tutaj, korzystających z oferty handlowo-usługowej – mówi Krzysztof Ziental z Wydziału Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Z Ruskiej znikną samochody, zostaną poniemieckie szyny tramwajowe

Zakres opracowania dokumentacji projektowej obejmuje odcinek od ul. Kazimierza Wielkiego do pl. Solnego. To najbardziej obciążony ruchem pieszym odcinek ulicy na Starym Mieście.

– To 160 metrów historycznej trasy, na której chcemy, aby było zielono. Na pewno rozszczelnimy nawierzchnię i pojawią się nasadzenia roślinne, w różnych formach (drzewa, pnącza, struktury roślinne formujące ogródki kawiarniane), mieszkańcy podkreślali również „dostępność i bezpieczeństwo użytkowania” rozumiane jako swobodne użytkowanie przestrzeni pozbawiane barier – zapowiada Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności. – Zlikwidujemy więc wszelkie potykacze jak wysokie krawężniki, schody terenowe, a poziom ulicy zostanie zrównany z chodnikiem.

Ruch samochodowy zostanie ograniczony. Pozostanie dojazd dla służb oraz obsługi dostaw dla przedsiębiorców, a nawierzchnia ulicy zostanie wymieniona, choć nie cała. Ocaleją, na przykład, stare poniemieckie szyny, ponieważ wojewódzki konserwator zabytków prosi, by w całym mieście je zachowywać.

– Zachowaliśmy osiowość ulicy oraz elementy, które świadczą o tożsamości tego odcinka ul. Ruskiej. Należną do nich: torowisko, ślady archeologiczne Bramy Ruskiej oraz nieistniejąca już historyczna linia zabudowy pomiędzy arkadami. O tych elementach przeszłości chcemy przypomnieć mieszkańcom i turystom poprzez wyróżniający się dobór kolorystyczny, materiałowy oraz kompozycyjny nawierzchni posadzki w miejscach świadków historii – mówi Magdalena Zienowicz, projektantka z zespołu Budotechnika.

Ul. Ruska - miejsce przyjazne

Propozycje wrocławian z ubiegłorocznej narady wpisują się w politykę zazieleniania miasta. Pojawią się tu pnącza formujące zielone ściany. Projektanci zaproponowali rozwiązania, gdzie deszczówką będziemy podlewać posadzone tu rośliny – np. w ażurowej konstrukcji między starymi torami, gdzie będą one wyrastać.

– Ważne było dla uczestników narady obywatelskiej, by teren był dostępny dla rowerzystów i pieszych oraz ludzi z niepełnosprawnościami – poziom ulicy wyrównamy z poziomem chodnika. Zmienimy oświetlenie, które po pierwsze będzie sprzyjało życiu kulturalnemu, ale które też będzie przygaszane późnym wieczorem i w nocy tak, by nie przeszkadzało okolicznym mieszkańcom – opisuje Monika Kozłowska-Święconek.

Tu stała wielka brama

Pojawią się tutaj zielone ogródki restauracyjne, parkingi rowerowe, ławeczki i skwer w miejscu dawnej miejskiej bramy. Przy realizacji wykonawca będzie musiał się liczyć z pracami archeologicznymi w tym rejonie, ponieważ może natrafić na relikty Bramy Ruskiej, która wzniesiona została w tej części miasta w XIII wieku, a zburzona po 1807 roku. Ulica Ruska jest objęta ochroną konserwatora zabytków, więc właściwe prace projektowe miasto będzie z nim uzgadniać.

– Przy skrzyżowaniu Ruskiej z ulicą Psie Budy planujemy miejsce spotkań z drzewami, meblami miejskimi, roślinami i donicami. Zaplanowaliśmy takie rośliny na całej ulicy, które kwitną i zmieniają barwy w różnym czasie w ciągu roku. Nieco dalej w miejscu, gdzie nie ma arkad - „salon w przestrzeni miejskiej”. To będzie piękna przestrzeń – zapowiada Magdalena Zienowicz.

Kiedy ma być gotowy projekt budowlany?

Projekt budowlany ma być gotowy w tym roku, koszty zmian na Ruskiej miasto szacuje na kilkanaście milionów złotych.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Paryż: Nowy miejski plan dla pieszych

Mobilność

Paryż: Nowy miejski plan dla pieszych

Roman Czubiński 26 grudnia 2023

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Przemysław Farsewicz 01 października 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Paryż: Nowy miejski plan dla pieszych

Mobilność

Paryż: Nowy miejski plan dla pieszych

Roman Czubiński 26 grudnia 2023

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Komunikacja

Bratysława. Rowerowe zmiany na nabrzeżu nie sparaliżowały ruchu

Przemysław Farsewicz 01 października 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5