Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław z konkursem na nową zajezdnię tramwajową

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-04-02 13:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław z konkursem na nową zajezdnię tramwajową
fot. Michał Szymajda
Wrocław planuje postawić nową zajezdnię tramwajową w związku z rozbudową sieci tramwajowej. Miasto, wspólnie z SARP-em, ogłosiło konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji nowego obiektu, który zlokalizowany zostanie w rejonie ul. Szczecińskiej i al. Architektów. Wraz z zajezdnią powstać ma nowy odcinek torowiska wzdłuż al. Architektów, który będzie zapewniać obsługę osiedla Nowe Żerniki.

Wrocławskie Inwestycje, we współpracy z lokalnym oddziałem SARP-u, ogłosiły konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji kompleksu nowej zajezdni tramwajowej zlokalizowanej w zachodniej części miasta, w sąsiedztwie alei Architektów, na południe od wzorcowego osiedla Nowe Żerniki, w rejonie ul. Szczecińskiej i jej przecięcia z linią kolejową nr 275 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8. Łączna powierzchnia obszaru objętego konkursem wynosi około 16 ha (z pętlą tramwajową około 20 ha). Nowa zajezdnia powstanie z myślą o obsłudze nowych tras w związku z brakiem możliwości rozbudowy istniejących zajezdni, na terenie których znajdują się zabytkowe obiekty.

Zajezdnia będzie przeznaczona do obsługi 150 tramwajów (z rezerwą na 200 pojazdów) o długości maksymalnej 32 m. Szacunkowo w nowej zajezdni będzie zatrudnionych około 1200 osób w podziale na 3 zmiany. Zakładana maksymalna liczba pracowników na jednej zmianie to 690 osób (w tym pracownicy administracyjni – 300 osób, motorniczowie – 200 osób, pracownicy techniczni – 190 osób). Mieścić się będą tutaj zakład eksploatacji tramwajów zajmujący się ekspedycją tramwajów do ruchu oraz utrzymaniem w stanie gotowości technicznej, a także zakład naprawy tramwajów, wykonujący planowe remonty oraz naprawy powypadkowe taboru tramwajowego wszystkich typów będących na stanie MPK. Założono też miejsce dla służby Centrali Ruchu oraz pogotowia technicznego.

W skład kompleksu wchodzić będą – jak czytamy w dokumentacji – zajezdnia tramwajowa wyposażona we wszystkie elementy infrastruktury technicznej (hale warsztatowe – stanowiska przeglądowe, naprawcze i remontowe, lakiernia, magazyn, ciąg technologiczny dla obsługi codziennej pociągu miejskiego z myjnią, hala postojowa dla 150 tramwajów, zaplecze socjalne), centralny, pięciokondygnacyjny budynek biurowy z parkingiem oraz pętla tramwajowa. Proponowane rozwiązania architektoniczne powinny być „pochodną uwarunkowań techniczno-ekonomicznych, ale także próbą poszukiwania indywidualnych cech i prostej elegancji hall obsługowych i remontowych, budynków myjni i lakierni”. Założono, że w nowym obiekcie ma być stosowanych szereg „zielonych” rozwiązań, jak np. odzysk wody opadowej, solarne instalacje do podgrzewania wody, pompy ciepła odwracalne (grzanie – chłodzenie), wentylacje mechaniczną z rekuperatorami, solarne instalacje wytwarzania energii elektrycznej (np. panele słoneczne), klimatyzacja w oparciu o technologie belek chłodniczych czy inteligentne systemy zarządzania obiektem i infrastrukturą obiektu.

Przyjęto, że torowisko do zajezdni będzie prowadzić od strony ul. Kosmonautów, w kierunku południowym, przez al. Architektów, po wschodniej stronie istniejącej jezdni. Będzie ono też obsługiwać osiedla Nowe Żerniki i tereny inwestycyjne w otoczeniu zajezdni. Po północnej stronie zajezdni przewidziano pętlę, która obustronnie (od strony zachodniej i wschodniej) będzie powiązana z układem torowym nowej zajezdni. Układ torowy pętli musi umożliwiać przyszłościową (etapową) rozbudowę liczby torów wyjazdowych z terenu zajezdni.

Wnioski o udział w konkursie mogą być składane do 6 maja. Następnie opracowania konkursowe będą mogły być składane do 5 września. O wyborze zwycięskiej pracy zdecydują atrakcyjność rozwiązań urbanistyczno-architekoniczno-funkcjonalnych (70%) oraz ekonomika rozwiązań w zakresie kosztów realizacji i eksploatacji (30%). 

Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 45 tys. zł i zostanie zaproszony do negocjacji do opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę.



Przykładowe usytuowanie obiektów nowej zajezdni, mat. WI


Usytuowanie zajezdni, mat. WI

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław przygotowuje remont torów na Ślężnej

Przestrzeń

Wrocław przygotowuje remont torów na Ślężnej

Witold Urbanowicz 20 marca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5