Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław z konkursem na nową zajezdnię tramwajową

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław z konkursem na nową zajezdnię tramwajową
fot. Michał Szymajda
Wrocław planuje postawić nową zajezdnię tramwajową w związku z rozbudową sieci tramwajowej. Miasto, wspólnie z SARP-em, ogłosiło konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji nowego obiektu, który zlokalizowany zostanie w rejonie ul. Szczecińskiej i al. Architektów. Wraz z zajezdnią powstać ma nowy odcinek torowiska wzdłuż al. Architektów, który będzie zapewniać obsługę osiedla Nowe Żerniki.

Wrocławskie Inwestycje, we współpracy z lokalnym oddziałem SARP-u, ogłosiły konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji kompleksu nowej zajezdni tramwajowej zlokalizowanej w zachodniej części miasta, w sąsiedztwie alei Architektów, na południe od wzorcowego osiedla Nowe Żerniki, w rejonie ul. Szczecińskiej i jej przecięcia z linią kolejową nr 275 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8. Łączna powierzchnia obszaru objętego konkursem wynosi około 16 ha (z pętlą tramwajową około 20 ha). Nowa zajezdnia powstanie z myślą o obsłudze nowych tras w związku z brakiem możliwości rozbudowy istniejących zajezdni, na terenie których znajdują się zabytkowe obiekty.

Zajezdnia będzie przeznaczona do obsługi 150 tramwajów (z rezerwą na 200 pojazdów) o długości maksymalnej 32 m. Szacunkowo w nowej zajezdni będzie zatrudnionych około 1200 osób w podziale na 3 zmiany. Zakładana maksymalna liczba pracowników na jednej zmianie to 690 osób (w tym pracownicy administracyjni – 300 osób, motorniczowie – 200 osób, pracownicy techniczni – 190 osób). Mieścić się będą tutaj zakład eksploatacji tramwajów zajmujący się ekspedycją tramwajów do ruchu oraz utrzymaniem w stanie gotowości technicznej, a także zakład naprawy tramwajów, wykonujący planowe remonty oraz naprawy powypadkowe taboru tramwajowego wszystkich typów będących na stanie MPK. Założono też miejsce dla służby Centrali Ruchu oraz pogotowia technicznego.

W skład kompleksu wchodzić będą – jak czytamy w dokumentacji – zajezdnia tramwajowa wyposażona we wszystkie elementy infrastruktury technicznej (hale warsztatowe – stanowiska przeglądowe, naprawcze i remontowe, lakiernia, magazyn, ciąg technologiczny dla obsługi codziennej pociągu miejskiego z myjnią, hala postojowa dla 150 tramwajów, zaplecze socjalne), centralny, pięciokondygnacyjny budynek biurowy z parkingiem oraz pętla tramwajowa. Proponowane rozwiązania architektoniczne powinny być „pochodną uwarunkowań techniczno-ekonomicznych, ale także próbą poszukiwania indywidualnych cech i prostej elegancji hall obsługowych i remontowych, budynków myjni i lakierni”. Założono, że w nowym obiekcie ma być stosowanych szereg „zielonych” rozwiązań, jak np. odzysk wody opadowej, solarne instalacje do podgrzewania wody, pompy ciepła odwracalne (grzanie – chłodzenie), wentylacje mechaniczną z rekuperatorami, solarne instalacje wytwarzania energii elektrycznej (np. panele słoneczne), klimatyzacja w oparciu o technologie belek chłodniczych czy inteligentne systemy zarządzania obiektem i infrastrukturą obiektu.

Przyjęto, że torowisko do zajezdni będzie prowadzić od strony ul. Kosmonautów, w kierunku południowym, przez al. Architektów, po wschodniej stronie istniejącej jezdni. Będzie ono też obsługiwać osiedla Nowe Żerniki i tereny inwestycyjne w otoczeniu zajezdni. Po północnej stronie zajezdni przewidziano pętlę, która obustronnie (od strony zachodniej i wschodniej) będzie powiązana z układem torowym nowej zajezdni. Układ torowy pętli musi umożliwiać przyszłościową (etapową) rozbudowę liczby torów wyjazdowych z terenu zajezdni.

Wnioski o udział w konkursie mogą być składane do 6 maja. Następnie opracowania konkursowe będą mogły być składane do 5 września. O wyborze zwycięskiej pracy zdecydują atrakcyjność rozwiązań urbanistyczno-architekoniczno-funkcjonalnych (70%) oraz ekonomika rozwiązań w zakresie kosztów realizacji i eksploatacji (30%). 

Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 45 tys. zł i zostanie zaproszony do negocjacji do opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę.



Przykładowe usytuowanie obiektów nowej zajezdni, mat. WI


Usytuowanie zajezdni, mat. WI
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław przymierza się do remontu torów na Szczytnickiej

Przestrzeń

Wrocław wyremontuje sieć trakcyjną na Powstańców Śląskich

Przestrzeń

Legendarny kurier patronem tramwaju we Wrocławiu

Przestrzeń

Legendarny kurier patronem tramwaju we Wrocławiu

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Wrocław: Rusza pilny remont Mosty Piaskowego. Tramwaje na objeździe

Przestrzeń

Wrocław: Wybrano wykonawcę remontu torów na Legnickiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław przymierza się do remontu torów na Szczytnickiej

Przestrzeń

Wrocław wyremontuje sieć trakcyjną na Powstańców Śląskich

Przestrzeń

Legendarny kurier patronem tramwaju we Wrocławiu

Przestrzeń

Legendarny kurier patronem tramwaju we Wrocławiu

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Wrocław: Rusza pilny remont Mosty Piaskowego. Tramwaje na objeździe

Przestrzeń

Wrocław: Wybrano wykonawcę remontu torów na Legnickiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5