Wkrótce władze Wrocławia podejmą decyzję, w którym wariancie będzie realizowana trasa tramwajowa na Psie Pole. Ta zacznie się na skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Kwidzyńskiej i Brücknera, a skończy się przy cmentarzu Kiełczkowskim. "Transport Publiczny" raz jeszcze przygląda się dwóm propozycjom, o których ostatnich miesiącach dyskutowano z mieszkańcami.
Miesiąc temu oficjalnie zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące dwóch wariantów przyszłej
trasy tramwajowej wrocławskie Psie Pole. Do końca sierpnia tego roku mają zostać wydane ostateczne rekomendacje. Natomiast do końca grudnia ma zostać ogłoszony przetarg przez Wrocławskie Inwestycje na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej. W oparciu o dostępne materiały, raz jeszcze przyglądamy się dwóm dotychczasowym propozycjom trasowania.
Tramwaj na Psie Pole. Odcinek do CH Korona jest najłatwiejszy
W sprawie inwestycji na Psim Polu wiadomo co raz więcej, chociaż konkretne szczegóły pojawią się dopiero za kilkanaście miesięcy. Poznamy je przede wszystkim po wykonaniu wspomnianej wcześniej koncepcji. Pewnikiem jest to, że nowa trasa tramwajowa zacznie się
na skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Kwidzyńskiej i Brücknera. Tutaj nowe relacje skrętne miałyby zostać wybudowane zarówno od strony Kromera, jak i Kowal.
Fot. Daniel Siwak | Skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Kwidzyńskiej i Brücknera - początek trasy na Psie Pole
Na samej ul. Brücknera torowisko znaleźć się ma po wschodniej stronie, natomiast na ul. Krzywoustego (pomiędzy Brücknera a Dywizjonu 303) po południowej stronie. Dzięki temu zostanie zachowana bezkolizyjność trasy. Na tej drugiej arterii, na wysokości centrum handlowego powstanie także przystanek autobusowo-tramwajowy oraz nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym.
Dalej trzeba będzie wybudować całkowicie nowy most nad rzeką Widawą, dzięki któremu tramwaje dotrą do skrzyżowania ulic Krzywoustego i Dywizjonu 303. To od tego miejsca toczy się de facto dyskusja, którędy wytyczyć trasę na Psie pole. Dostępne opcje to: wariant W1 – trasa skrajem powstających zabudowań mieszkalnych i wzdłuż grobli oraz wariant W2 – trasa przez środek Psiego Pola pośród gęstej zabudowy generującej potoki pasażerskie.
Wariant W1 – najszybszy, ale skrajem zabudowań mieszkaniowychWedług tego wariantu z ul. Krzywoustego tramwaje pojadą wzdłuż ul. Dywizjonu 303, ale pełną infrastrukturę (jezdnia, chodnik, droga rowerowa) wspomniana ulica posiada na razie na zaledwie 200-metrowym fragmencie – do ul. Rycerskiej. Trasa w tym rejonie biegłaby w przysłowiowym polu, (na razie) w oddaleniu od generatorów ruchu, wzdłuż grobli oraz na tyłach powstających bloków mieszkalnych na ul. Zielnej.
Należy spodziewać się, że na Dywizjonu 303 od ul. Rycerskiej do skrzyżowania z ulicami Gorlicką, Szewczenki oraz Litewską, zostanie wybudowana co najmniej taka sama infrastruktura jak na krótszym odcinku, a jedynie uzupełniona o torowisko. Przynajmniej takie deklaracje składa wrocławski magistrat.
Fot. Daniel Siwak | Gruntowy odcinek ul. Dywizjonu 303, po którym w przyszłości miałyby pojechać tramwajeBiorąc pod uwagę ukształtowanie osiedla, przy wspomnianym wyżej skrzyżowaniu mógłby powstać mały punkt przesiadkowy dla autobusów i tramwajów. Jednak wyzwaniem będzie scalenie w ciasnej zabudowie czterech ulic, w tym jednej z tramwajem. Dalej nowa trasa poprowadzona zostanie ul. Litewską do ul. Żmudzkiej. Dopiero na tym fragmencie mamy dużo bloków czy punktów usługowych, które generowałyby zdecydowanie ruch – w przeciwieństwie to gruntowego odcinka ul. Dywizjonu 303. Chociaż za kilka lat zabudowa mieszkaniowa może być tutaj zdecydowanie gęściejsza.
Co ciekawe, podstawowym założeniem jest umiejscowienie nowej pętli autobusowo-tramwajowej w rejonie ul. Nowogródzkiej, po tym jak torowisko przecięłoby ul. Żmudzką i zostałoby poprowadzone w kierunku południowym. Jednak wrocławski magistrat skłania się ku trasowaniu na północny wschód, czyli do ul. Kiełczowskiej i dalej do nowej pętli z parkingiem P&R przy cmentarzu.
W obydwu przypadkach szyny wybudowane byłyby w korytarzu terenowym przeznaczonym pod tzw. Trasę Olimpijską.
Wariant W2 – zbiera pasażerów przez środek Psiego Pola Według tego wariantu ul. Krzywoustego tramwaje pojadą aż do ronda Lotników Polskich. Oznacza to, że wjadą w ciasną zabudowę mieszkalną, którą charakteryzuje odcinek pomiędzy ul. Zielną a wspomnianym rondem. Konieczne byłoby tu zastosowanie dobrej technologii wyciszenia torowiska, żeby mieszkańcy budynków jak najmniej odczuli przejazd wagonów. Urząd Miejski Wrocławia z kolei wymienia rondo Lotników Polskich jako jeden z najtrudniejszych elementów inwestycji w wariancie W2.
Fot. Daniel Siwak | Ulica Krzywoustego w rejonie rynku Psiego Pola, gdzie miałby kursować tramwajZresztą wyzwaniem może okazać się także sama ul. Kiełczowska na odcinku od ronda do okolic ul. Miłostowskiej. To wbrew pozorom wąska ulica z przekrojem 1x1 i chodnikami oraz drzewami po obu stronach. Zapewne miasto zaplanuje tu także drogę dla rowerów, co prawdopodobnie wymusi wycięcie części zieleni oraz tzw. nasadzenia kompensacyjne w innym rejonie inwestycji. Pozostały odcinek, czyli de facto od marketu w kierunku ul. Żmudzkiej posiada szerszy pas drogowy do zagospodarowania, chociaż dość wąskim gardłem może stać się zakręt przed ul. Poleską.
W przypadku tego wariantu pętlę autobusowo-tramwajową zaplanowano przy cmentarzu Kiełczkowskim, obok której powstanie parking P&R. Chodzi o zachęcenie mieszkańców aglomeracji wrocławskiej do pozostawienia w tym miejscu auta i dojazd do Śródmieścia tramwajem lub autobusem.
Kluczowy węzeł przesiadkowy na Krzywoustego Magistrat podkreśla, że ważnym elementem trasy tramwajowej na Psie Pole – bez względu na wybrany wariant – będzie węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania Krzywoustego – Dywizjonu 303. Będzie on łączył linie tramwajowe oraz autobusowe, które na pewno zmienią swoje trasy i będą pełniły rolę bardziej dowozową.
Fot. Daniel Siwak | Ulica Krzywoustego przy Dywizjonu 303 - tutaj będzie węzeł przesiadkowyNaturalnie, nie wiemy, jakie linie będą ostatecznie kursowały na Psie Pole. Opierając się jedynie o dokument pn. "Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole" z 2024 roku, wymienianie są trzy linie tramwajowe:
- Linia 24: Pilczyce – Psie Pole
- Linia 26: Jagodno – Psie Pole
- Linia 27: Nowy Dwór – Psie Pole
Aby przesiadki były szybkie i wygodne wydaje się, że zasadnym byłaby budowa peronów, przy których jednocześnie zatrzymają się tramwaje, jak i autobusy. Jak to może wyglądać w szczegółach dowiemy się dopiero za kilkanaście miesięcy, kiedy zostanie opracowana koncepcja programowo-przestrzenna. Dotyczy to także rozwiązań dla poszczególnych przystanków w obu wariantach. Bez względu na wybrany wariant wstępnie zaplanowano 12 przystanków. Wspomniane Studium wskazuje zarówno przystanki z klasycznymi peronami w ramach TAT, jak i te
typu wiedeńskiego.