Rozpoczęcie realizacji trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce, o którym magistrat niedawno informował, nie kończy inwestycji dla komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Na liście mamy m.in. węzeł przesiadkowy przy ul. Kwiskiej czy przedłużenie trasy od pętli Gaj.
Aktualne inwestycje przeznaczone dla komunikacji miejskiej, skupione głównie pod szyldem
Wrocławskiego Program Tramwajowo-Autobusowy, realizowane są de facto cały czas. Większość jednak znajduje się w fazie przygotowania dokumentacji projektowej lub przygotowywania przetargu na nie.
Jagodno, Klecina, Swojczyce, Maślice – lista projektów w realizacji – Wszystkie projekty są już w realizacji na bardzo różnych etapach. To nie jest coś, co jest na papierze i co jest czymś takim nie do końca określonym. My wiemy, co chcemy i mam nadzieję, że to się zmaterializuje tak, jak się zmaterializował ten właśnie tramwaj na Swojczyce – stwierdził prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, wymieniając listę aktualnych realizacji.
Fot. Daniel Siwak | Ulicą Maślicką w przyszłości mają pojechać także tramwaje
- Tramwaj na al. Architektów wraz z pętlą: przetarg na projekt ogłoszony zostanie w październiku 2025 roku;
- Węzeł przesiadkowy Legnicka – Kwiska: przetarg na projekt ogłoszony zostanie w tym roku;
- Węzeł przesiadkowy na ul. Suchej + torowisko: przetarg na projekt ogłoszony zostanie w przełomie 2025 i 2026 roku;
- Tramwaj na Psie Pole: przetarg na projekt ogłoszony zostanie ogłoszony do pierwszego kwartału 2026 roku;
- Tramwaj na Maślice: trwa projektowanie, zakończenie tworzenia dokumentacji na koniec pierwszego kwartału 2026 roku;
- Tramwaj na Borowską (szpital): trwa projektowanie, zakończenie tworzenia dokumentacji na koniec czwartego kwartału 2026 roku;
- Tramwaj na Jagodno: trwa projektowanie, zakończenie tworzenia dokumentacji na koniec czwartego kwartału 2026 roku;
- Tramwaj na Klecinę: trwa projektowanie, w 2025 roku nastąpi wybór wariantu dla koncepcji przebiegu trasy;
- Tramwaj na Księże Wielkie: trwa projektowanie, zakończenie tworzenia dokumentacji w trzecim kwartale 2027 roku.
W kontekście inwestycji przewinął się także wątek wagonów i
nowej zajezdni Nowe Żerniki. – Musimy myśleć o tym, jakim taborem je obsłużymy i gdzie ten tabor będzie stał. Rozstrzygamy właśnie przetarg na zaprojektowanie nowej zajezdni na alei architektów. Tam także powstanie nowa linia tramwajowa, będzie kończyła się pętlą i tam będzie można wyjechać na Nowe Żernki – przypomniał prezydent Sutryk.
Gdzie zobaczymy ekipy budowlane w 2025 roku? Przede wszystkim na placu budowy
trasy autobusowo-tramwajowej pomiędzy Sępolnem a Swojczycami. Po podpisaniu umowy z firmą Pro-Tra Building oraz otrzymaniu decyzji ZRID od wojewody Anny Żabskiej, nie ma już przeszkód, żeby na ulicach Mickiewicza i Swojczyckiej zacząć pierwsze prace. W tym przypadku barierki i pojazdy budowlane zobaczymy najwcześniej w drugim tygodniu listopada lub później, a prace rozpoczną się od budowy nowej pętli.
Fot. Daniel Siwak | Trasa tramwajowa od pętli Gaj ma być wydłużona do szpitala przy ul. Borowskiej
Drugim miejscem, gdzie jeszcze w tym roku trzeba będzie spodziewać się utrudnień, jest skrzyżowanie ulic Drobnera i Dubois. Inwestycja obejmie odcinek od Cybulskiego do Łokietka – na Drobnera oraz odcinek od Drobnera do Pomorskiej – na Dubois wraz z fragmentami ulic przylegających: Cybulskiego, Śrutowej i Rydygiera. W tym przypadku także nastąpiło już podpisanie umowy z firmą Pro-Tra Building, a początek prac ma nastąpić także jeszcze w tym roku.