fot. Skwarkson1680, lic. CC BY-SA 4.0Tramwaj we Wrocławiu
Wrocławskie MPK spodziewa się dużych dostaw tramwajów i przygotowuje swoje zajezdnie do powiększenia ilostanu. Chce też kupić kolejne nowe autobusy, tym razem elektryczne. Złożyło więc wniosek o dofinansowanie w ramach programu Zielony Transport Publiczny.
– W tym roku planujemy łącznie 19 inwestycji w ramach programu „TORYwolucja” – mówi Bartosz Naskręski, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. Program ten jest prowadzony od zeszłego roku i ma zakończyć się znaczną poprawą stanu technicznego infrastruktury tramwajowej. Wyremontowany ma być m.in. kolejny odcinek al. Hallera czy węzeł pl. Jana Pawła II. Podobne działania podjęte będą także na Ruskiej i św. Mikołaja w centrum miasta. Osobny program pod hasłem „Zwrotnica Plus” ma objąć 31 zwrotnic. To odpowiedź na wykolejenia, która ma zwiększyć bezpieczeństwo ruchu
MPK chce zwiększyć liczbę wagonów tramwajowych, powiększa więc zajezdnie
Jedną z największych i najważniejszych inwestycji tramwajowych w mieście ma być rozbudowa zajezdni Ołbin. Powstaną tam dodatkowe tory, a główna hala będzie powiększana. – Po modernizacji obiekt będzie mógł zmieścić 123 tramwaje – zapowiada nasz rozmówca. Podobne prace przeprowadzone będą w zajezdni Borek – również ona pomieści 123 wagony. W zajezdni Gaj planowana jest natomiast regulacja torów i termomodernizacja budynku administracyjnego. Dach hali ma być przystosowany do instalacji fotowoltaiki.
– Wielkość i stan zaplecza technicznego nie jest obecnie istotnym problemem eksploatacyjnym. Potrzeby związane z rozbudową zajezdni wynikają z planów poszerzenia parku taborowego o nowe tramwaje, których dostaw spodziewamy się w 2022 i 2023 r. – tłumaczy przedstawiciel MPK. Inwestycje w bazy będą finansowane ze środków własnych spółki. Przewoźnik czeka na dostawę łącznie 46 moderusów gamma. – Pierwszego pojazdu dostarczonego w ramach tego kontraktu spodziewamy się we wrześniu 2022 r., ostatniego – wiosną 2023 r. – informują służby prasowe przedsiębiorstwa.
Dużo nowych autobusów. Będą dostawy elektryków?
– Obecnie czynimy również starania o zakup 28 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami plug-in i pantografowymi – informuje rzecznik. Spółka złożyła w tym celu wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w ramach programu Zielony Transport Publiczny). Jeśli dotacja zostanie przyznana, będzie to oznaczać kontynuację intensywnej wymiany taborowej prowadzonej w ostatnim czasie.
Tylko w 2020 r. do MPK dotarło bowiem aż 60 autobusów Mercedes-Benz Citaro 2 (31 z nich to wozy solowe, 29 – przegubowce). Po zakończeniu dostaw średni wiek autobusu kształtował się na bardzo niskim poziomie poniżej pięciu lat. – Dodatkowych 30 pojazdów wprowadził do ruchu nasz nowy podwykonawca, firma Mobilis – podkreśla Bartosz Naskręski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.