Wrocław prowadzi przetarg na budowę trasy tramwajowej na Swojczyce. Nowy odcinek liczy około 1,7 kilometra i będzie przedłużeniem obecnej trasy do pętli Sępolno. Miasto chce dofinansować jego budowę ze środków europejskich. Wykonawca będzie musiał zrealizować całość zamówienia w ciągu 2 lat od zawarcia umowy.
Spółka Wrocławskie Inwestycje rozpisała przetarg na budowę nowej trasy tramwajowej na wrocławskie Swojczyce, która będzie wydłużeniem obecnej trasy na Mickiewicza. Nowy odcinek ma liczyć około 1,7 kilometra długości i będzie wykonany w przeważającej większości jako Trasa Autobusowo-Tramwajowa, po której, wydzielonym pasem, pojadą zarówno tramwaje jak i autobusy.
map. OpenRailwayMap
Nowy fragment wrocławskiej sieci rozpocznie swój bieg od pętli Sępolno i pobiegnie ulicą Mickiewicza w kierunku Mostów Chrobrego, na których jest już ułożony tor, co zostało zrealizowane przy przebudowie przepraw. Za mostami tramwaje pojadą wzdłuż Swojczyckiej po jej lewej stronie. Za skrzyżowaniem z ulicą Mydlaną tory zostaną przerzucone na drugą stronę i od tego miejsca, aż do końca trasy, będą biegły po prawej stronie Swojczyckiej (patrząc w kierunku wschodnim).
Rejon przystanku przy Mydlanej
Zaraz za przystankiem Magellana znajdzie się zjazd dla autobusów, które będą zjeżdżały z TAT na ulicę Swojczycką kierując się na wschód. Od tego miejsca TAT zamieni się w zwykłą, zieloną trasę tramwajową.
Rejon przystanku Magellana
W zielonym standardzie zostanie wykonane także całe torowisko na pętli Swojczyce. Na pętli, zlokalizowanej tuż przy linii kolejowej nr 292 przewidziano dwa tory odstawcze a tramwaje będą się po niej poruszały przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Obok pętli końcowej powstanie też zintegrowany z nią parking przesiadkowy mieszczący 166 aut.
Pętla na Swojczycach. Widoczny odcinek wykonany jako zielone torowisko
Na nowej trasie przewidziano przystanki na wysokości pętli Sępolno, kolejny przed skrzyżowaniem Swojczyckiej i Mydlanej (w obu kierunkach), przystanek Kolumba, przystanek Magellana w rejonie skrzyżowania Swojczyckiej i Magellana (przystanki za skrzyżowaniem w obu kierunkach jazdy) oraz przystanki końcowy i początkowy na nowej pętli Swojczyce.
Przystanek Kolumba
W ramach zadania przebudowę przejdzie pętla Sępolno, na której zostanie odwrócony kierunek ruchu. Obecnie tramwaje poruszają się tam przeciwnie do wskazówek zegara, natomiast po przebudowie będzie na odwrót. Pętla wciąż będzie miała dwa tory odstawcze. Ponadto autobusy zatrzymają się wewnątrz pętli, co ma jeszcze ułatwić przesiadki z autobusów do tramwajów oraz zapobiec obecnym sytuacjom, gdy autobusy wjeżdżając i wyjeżdżając z pętli blokują ruch na ulicy Mickiewicza.
Przebudowana pętla Sępolno
W ramach zadania przebudowana zostanie również kanalizacja, chodniki i drogi rowerowe a także przejazd drogowy przez linię kolejową nr 292 w ciągu ulicy Swojczyckiej.
Realizacja prac ma zająć 24 miesiące od momentu podpisania umowy, natomiast oferty na realizację prac można składać do połowy października bieżącego roku.
Przypomnijmy, że inwestycja
ma wartość blisko 276 mln złotych (licząc z już wybudowanymi Mostami Chrobrego) a miasto chce dofinansować
jej budowę ze środków z programu FEnIKS.