Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław: Rusza nowy konkurs na zajezdnię tramwajową na Nowych Żernikach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław: Rusza nowy konkurs na zajezdnię tramwajową na Nowych Żernikach
fot. Barbara Maliszewska, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Wrocławskie Inwestycje, wspólnie z SARP-em, ogłosiły nowy konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji nowej zajezdni w rejonie ul. Szczecińskiej i al. Architektów. Wraz z zajezdnią powstać ma nowy odcinek torowiska wzdłuż al. Architektów, który będzie zapewniać obsługę osiedla Nowe Żerniki.

Przedmiotem konkursu architektoniczno-urbanistycznego jest opracowanie koncepcji kompleksu zajezdni tramwajowej we Wrocławiu wraz z elementami towarzyszącymi. Konkursem objęte jest teren ok. 16 ha (wliczając pętlę tramwajową – 20 ha). Obiekt ma być przystosowany do obsługi 150 tramwajów (z rezerwą na rozbudowę do obsługi 200 pojazdów).

Zajezdnia będzie zlokalizowana w zachodniej części miasta w sąsiedztwie alei Architektów, na południe od wzorcowego osiedla Nowe Żerniki, w rejonie ul. Szczecińskiej i jej przecięcia z linią kolejową nr 275 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8. Łączna powierzchnia obszaru objętego konkursem wynosi około 16 ha (z pętlą tramwajową około 20 ha). Nowa zajezdnia powstanie z myślą o obsłudze nowych tras w związku z brakiem możliwości rozbudowy istniejących zajezdni, na terenie których znajdują się zabytkowe obiekty.

Nowa zajezdnia będzie mieścić zakłady eksploatacji i naprawy tramwajów. Planowany zakres prac obejmuje budowę halę obsługi codziennej, magazyn centralny, lakiernię, halę napraw, budynek warszatowy, budynek biurowo-socjalny, halę postojową z min. 10 torami postojowymi, tor prób, budynek służb ruchu, myjnię bramową, wiatę dla tramwjaów po zdarzeniach awaryjnych,  W części biurowej miałaby zostać ulokowana siedziba MPK. Przewidziano również centralną dyspozytornię mocy, a także miejsce dla służb centralu ruchu.


mat. WI

Założono etapową realizację inwestycji. W etapie I założono budowę zajezdni tramwajowej wyposażonej we wszystkie elementy infrastruktury technicznej (hale warsztatowe – stanowiska przeglądowe, naprawcze i remontowe, ciąg technologiczny dla obsługi codziennej z myjnią, torowiska postojowe, zaplecze socjalne) dla 50 tramwajów oraz pętlę tramwajową dla nowych linii tramwajowych przebiegających przez Nowe Żerniki. Następnym krokiem byłaby rozbudowa zajezdni o stanowiska dla kolejnych 100 tramwajów, a w kolejnym etapie założono realizację budynku biurowego z parkingkiem oraz pozostałą infrastrukturę.

Proponowane rozwiązania architektoniczne powinny być „pochodną uwarunkowań techniczno-ekonomicznych, ale także próbą poszukiwania indywidualnych cech i prostej elegancji hall obsługowych i remontowych, budynków myjni i lakierni”. W nowym obiekcie ma być stosowanych szereg „zielonych” rozwiązań, jak np. odzysk wody opadowej, solarne instalacje do podgrzewania wody, pompy ciepła odwracalne (grzanie – chłodzenie), wentylacje mechaniczną z rekuperatorami, solarne instalacje wytwarzania energii elektrycznej (np. panele słoneczne), klimatyzacja w oparciu o technologie belek chłodniczych czy inteligentne systemy zarządzania obiektem i infrastrukturą obiektu.

Przyjęto, że torowisko do zajezdni będzie prowadzić od strony ul. Kosmonautów, w kierunku południowym, przez al. Architektów, po wschodniej stronie istniejącej jezdni. Będzie ono też obsługiwać osiedla Nowe Żerniki i tereny inwestycyjne w otoczeniu zajezdni. Po północnej stronie zajezdni przewidziano pętlę, która obustronnie (od strony zachodniej i wschodniej) będzie powiązana z układem torowym nowej zajezdni. Układ torowy pętli musi umożliwiać przyszłościową (etapową) rozbudowę liczby torów wyjazdowych z terenu zajezdni.

Termin składania wniosków o udział mija 29 listopada. O dopuszczeniu uczestnicy zostaną powiadomieni do 20 stycznia 2020 r. Prace konursowe będą mogły być składane do 20 kwietnia. Każda praca będzie oceniana pod kątem atrakcyjności rozwiązań urbanistyczno-architektoniczno-funkcjonalnych (maks. 70 pkt.) oraz ekonomiki przyjętych rozwiązań, w odniesieniu do kosztów realizacji i kosztów użytkowania (maks. 30 pkt.). Na nagrody przeznaczono 140 tys. zł. Zwycięzca otrzyma 45 tys. zł brutto i zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na opracowanie dokumentacji projektowej, będącej szczegółowym opracowaniem pracy konkursowej.

To już drugi konkurs na koncepcję zajezdni. Postępowanie zakończyło sie fiaskiem – żaden oferent nie spełnił warunków udziału.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Modernizacja zajezdni tramwajowej MZK Bydgoszcz przyspiesza

Komunikacja

Modernizacja zajezdni tramwajowej MZK Bydgoszcz przyspiesza

UM Bydgoszcz 11 grudnia 2024

Olsztyn zakończył rozbudowę zajezdni tramwajowej

Komunikacja

Olsztyn zakończył rozbudowę zajezdni tramwajowej

Przemysław Farsewicz 29 grudnia 2023

Bydgoszcz ogłasza przetarg na modernizację zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

MPK Kraków przygotowuje się do rozbudowy zajezdni Podgórze

Przestrzeń

Zajezdnia na Annopolu z ultranowoczesnym systemem informatycznym

Komunikacja

Zajezdnia na Annopolu z ultranowoczesnym systemem informatycznym

inf. pras., oprac. ms 14 października 2020

Zobacz również:

Modernizacja zajezdni tramwajowej MZK Bydgoszcz przyspiesza

Komunikacja

Modernizacja zajezdni tramwajowej MZK Bydgoszcz przyspiesza

UM Bydgoszcz 11 grudnia 2024

Olsztyn zakończył rozbudowę zajezdni tramwajowej

Komunikacja

Olsztyn zakończył rozbudowę zajezdni tramwajowej

Przemysław Farsewicz 29 grudnia 2023

Bydgoszcz ogłasza przetarg na modernizację zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

MPK Kraków przygotowuje się do rozbudowy zajezdni Podgórze

Przestrzeń

Zajezdnia na Annopolu z ultranowoczesnym systemem informatycznym

Komunikacja

Zajezdnia na Annopolu z ultranowoczesnym systemem informatycznym

inf. pras., oprac. ms 14 października 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij