Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław: Rondo bez pasów, choć były w projekcie. A po drugiej stronie rzeki...

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław: Rondo bez pasów, choć były w projekcie. A po drugiej stronie rzeki...
fot. WUWęzeł na Rondzie Reagana
Wrocław stoi w rozkroku. Z jednej strony widać tu postępowe działania związane z przerabianiem przejścia podziemnego, dzielącego na dwie części pieszą promenadę na ulicy Świdnickiej, na galerię sztuki. Urzędnicy zgodzili się w tym przypadku, że wymalowanie pasów w poziomie jezdni będzie służyło wszystkim uczestnikom ruchu. Ale zasada ta nie dotyczy już ronda Reagana, leżącego po drugiej stronie Odry.

Projekt przebudowanego ronda Reagana zakładał, iż oprócz przejść podziemnych do ronda będzie można dojść również po pasach. Rozwiązanie widoczne jest na pierwszych wizualizacjach przed przebudową. W odpowiednich miejscach, gdzie miały powstać zebry, obniżono nawet krawężniki. Firma BBKS Projekt, odpowiedzialna za przygotowanie wizualizacji twierdzi, że przejścia dla pieszych zostały ostatecznie usunięte z projektu na życzenie inwestora.

Pasy niebezpieczne?

Urzędnicy w magistracie twierdzą, że zebry do dziś nie powstały ze względu na dużą liczbę wypadków z udziałem pieszych. Jak podaje „Gazeta Wrocławska” w ubiegłym roku odnotowano jeden wypadek w tym miejscu.

Tymczasem po przeciwległej stronie Odry myślenie jest zupełnie odwrotnie. W 2016 roku przejście Świdnickie w centrum miasta ma zostać kompletnie przebudowane. W ramach przygotowań do inwestycji miasto przejęło już teren. Zamknięto lokale użytkowe, które będą przeznaczone na wystawy. Ruch pieszych zostanie skierowany na pasy wymalowane w poziomie jezdni. Rozwiązanie posłuży wszystkim: badania pokazują, że rowerzyści i piesi naturalnie wpływają na uspokojenie ruchu w tym miejscu.

Piesi mają chodzić po ziemi

Zamykanie przejść podziemnych w centrach miast to standard w Europie Zachodniej. Głównym problemem, który generują takie przejścia, jest ich słaba dostępność – starsze nie mają często żadnych wind, a w nowszych zarządcy montują tańsze podnośniki, które nie dość, że są nieodpowiednie i niewygodne dla części użytkowników, to w dodatku najczęściej i tak są zepsute. Kolejna kwestia to niski poziom utrzymania i dewastacje.

Zwolennicy przejść podziemnych argumentują, że przejścia podziemne podnoszą bezpieczeństwo uczestników ruchu, zwłaszcza pieszych. Tym bardziej, że niezmotoryzowani są zwykle bez szans w konfrontacji z pędzącym samochodem. Jednak (zazwyczaj) to nie piesi generują zagrożenia. – Problemem jest to, że ruch odbywa się za szybko – mówi Jan Jakiel, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM.

– Piesi mają chodzić po ziemi, takie jest założenie każdego nowoczesnego systemu komunikacyjnego, natomiast jeśli chce się cokolwiek schować to może raczej samochody. Nikt już takich rzeczy nie buduje z wielu powodów. M.in. dlatego że są to przedsięwzięcia dużo bardziej kosztowne niż sprawne uregulowanie przejścia dla pieszych i uspokojenia transportu. Poza tym nikt takim przejściem podziemnym nie chce chodzić po zmroku – wyjaśniał swego czasu dr Andreas Billert, niemiecki specjalista od rewitalizacji, wykładowca Uniwersytetu Viadrina.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5