Wiadomo, jak będzie funkcjonowała nowa sygnalizacja świetlna, której instalację planuje wrocławski magistrat. Mowa o przejściu dla pieszych na ul. Suchej między dworcami: kolejowym i autobusowym. Założony termin zakończenia inwestycji to koniec 2027 roku.
Ekipy budowlane wkrótce będą pracować na odcinku Borowska – Joannitów. Powstanie tam sygnalizacja świetlna na przejściu łączącym Dworzec Główny oraz Dworzec Autobusowy i galerię handlową Wroclavia. W taki sposób ruch był sterowanym w tym miejscu przed przebudową ulicy związanej z powstaniem nowego dworca dla autobusów dalekobieżnych oraz galerii handlowej.
Na Suchej ruch autobusów dalekobieżnych jest spory Tą sprawą zainteresował się jeden z radnych Rady Miejskiej we Wrocławiu. Kontekstem była organizacja dojazdu autobusów dalekobieżnych do podziemnego dworca, zlokalizowanego właśnie przy ul. Suchej.
– Obecnie autobusy rejsowe, aby wjechać na teren podziemnego dworca autobusowego, w większości przypadków muszą przejechać przez ulicę Suchą, na której ma miejsce bardzo duży ruch pieszy przez nieosygnalizowane przejście przy południowym wyjściu z Dworca Głównego – zaczął swoją korespondencję Jakub Nowotarski z klubu Naprawmy Przyszłość.
W piśmie do prezydenta Jacka Sutryka przywołana została sytuacja z maja tego roku, która poruszyła mieszkańcami Wrocławia: – Doszło tam do śmiertelnego potracenia pieszej przez kierowcę autobusu rejsowego. Z informacji medialnych wynika, że Urząd Miejski planuje przywrócenie w tym miejscu sygnalizacji świetniej, która istniała przed przebudową ulicy Suchej w latach 2016-2017.
Fot. Daniel Siwak | Ulica Sucha, w oddali przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z Joannitów, które zyskać ma sygnalizację świetlną
Na koniec radny Jakub Nowotarski pyta o koszty budowy nowej sygnalizacji świetlnej na wspomnianym przejściu dla pieszych. Ale nie tylko. – Jakie są założenia dotyczące jej przyszłego funkcjonowania? Czy nie spowoduje ona utrudnień w ruchu pieszych (...) oraz utrudnień w ruchu autobusów MPK, [autobusów] rejsowych, a także w przyszłości tramwajów?
Przejście pomiędzy dworcami PKP i PKS z priorytetem dla pieszychW odpowiedzi do miejskiego radnego magistrat wskazał koszt instalacji nowej sygnalizacji dla pieszych i rowerzystów. Ten oszacowano na 800 tys. zł. – Na przejściu dla pieszych przewidziane jest funkcjonowanie sygnału zielonego jako stan ustalony, a dla pojazdów sygnał czerwony – wyjaśniła wiceprezydent Wrocławia Renata Granowska.
Pierwsza wiceprezydent Wrocławia tłumaczy dalej, że przy użyciu detekcji informacje o nadjeżdżających pojazdach będą przekazywane do sterownika sygnalizacji. – Po otrzymaniu zgłoszenia cyklicznie zaplanowane zostanie zamykanie fazy ruchu dla pieszych i rowerzystów oraz przywoływanie otwarcia światła zielonego dla pojazdów z uwzględnieniem dostosowania częstotliwości zamknięć do potrzeb wszystkich uczestników ruchu drogowego w tej lokalizacji – dodała.
Wiceprezydent Reneta Granowska nie odpowiedziała, czy planowany montaż sygnalizacji świetlnej może utrudnić ruch autobusów, a w przyszłości tramwajów.
Swoistym novum w sprawie sygnalizacji świetlnej na ul. Suchej jest zarówno konkretna kwota inwestycji, jak i zaproponowane rozwiązanie techniczne. Wiadomo, że nie będzie tam sekundników, ale za to piesi zyskają priorytet przy przechodzeniu. W praktyce oznacza to, że piesi w tym miejscu będą mieli domyślne zielone światło.