Promenada Krzycka to docelowo nazwa liczącej ok. 7,5 km trasy spacerowej, biegnącej wzdłuż nasypu kolejowego towarowej obwodnicy Wrocławia – od ulicy Grabiszyńskiej do okolic ulicy Gazowej na Tarnogaju. Trasa budowana jest etapami. Od 6 lipca mieszkańcy Wrocławia mogą korzystać z kolejnych odcinków: między ul. Bardzką i Śliwkową oraz ul. Ziębicką i Gazową. Oznacza to, że łącznie wykonano już 2,9 km Promenady Krzyckiej.
Od blisko dwóch lat wrocławianie korzystają z pierwszych odcinków promenady między ulicami Borowską i Spiską oraz między Borowską i Bardzką. Trasa cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród spacerowiczów, biegaczy, rowerzystów czy miłośników jazdy na rolkach. Historyczna koncepcja Promenady Krzyckiej ma zaspokoić aktualne potrzeby transportowe miasta.
– Promenada Krzycka jest projektem, który idealnie wpisuje się w politykę zrównoważonej mobilności: jest zielony, pieszy, rowerowy i tak naprawdę sięga po dziedzictwo z czasów przedwojennych. Promenada powstaje historycznym szlakiem spacerowym tzw. Hugo Richter Weg, który biegnie wzdłuż torów kolejowych Towarowej Obwodnicy Wrocławia z początku XX w. według pomysłu ówczesnego Dyrektora Ogrodów Miejskich Wrocławia, Hugo Richtera – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Docelowo cała trasa będzie miała ok. 7,5 km długości. Obecnie wykonano odcinek o dł. 2,9 km, a 730 metrów to oddane na początku lipca fragmenty między ul. Bardzką i Śliwkową oraz ul. Ziębicką i Gazową. Dotychczasowe prace pochłonęły 6,38 mln zł, z czego najnowsze odcinki kosztowały 1,75 mln zł.
W ramach inwestycji zadbano również o oświetlenie i zieleń. Pojawiły się nowe trawniki i nasadzenia, w tym 74 drzewa i 5188 krzewów.
– Promenada Krzycka ma na celu nie tylko skomunikowanie. To jest odniesienie do jej historycznych, rekreacyjnych walorów, dających pewien oddech mieszkańcom. Jazda tą trasą ma być też przyjemnością, a nie tylko liczeniem czasu – dodaje Tomasz Staruchowicz, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Mat. ZDiUM Wrocław