Zaczyna się remont jednego z najważniejszych skrzyżowań we Wrocławiu. MPK wymieni przy dworcu głównym 5 rozjazdów, 7 zwrotnic i 16 krzyżownic – łącznie ponad pół kilometra torów.
To jedna z najważniejszych i największych tegorocznych inwestycji torowych. Obszar prac to nie tylko skrzyżowanie ulic Piłsudskiego, Kołłątaja i Peronowej, lecz również torowisko w samej ul. Kołłątaja, od ul. Piłsudskiego aż do skrzyżowania z ul. Rejtana.
– Skrzyżowanie przy dworcu głównym można nazwać „współczesną bramą Wrocławia”, bo właśnie od niego wielu turystów i gości rozpoczyna swoją podróż po stolicy Dolnego Śląska. Dobre pierwsze wrażenie, jakie pozostawimy, spowoduje, że osoby, które nas odwiedzą chętniej będą do nas wracać – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.
Dzięki pracom znacznie poprawi się komfort jazdy pasażerów. Wagony będą płynniej przejeżdżały przez skrzyżowanie, bez niepotrzebnego szarpania, stukania czy hałasów. To o tyle istotne, że przez ten komunikacyjny węzeł prowadzi na co dzień aż sześć tramwajowych linii.
Na remoncie skorzystają również kierowcy samochodów i pasażerowie licznie kursujących tamtędy autobusów. Pozapadana nawierzchnia skrzyżowania zostanie wymieniona na nową, solidniejszą i – przede wszystkim – równą. Nowa inwestycja to także dobra wiadomość dla motorniczych, ponieważ dzięki niej tramwaje będą mogły mijać się na skrzyżowaniu. W tym momencie jest to niemożliwe, ponieważ nie jest tam zachowana skrajnia.
Prace rozpoczną się już w najbliższą sobotę (7 listopada). W trakcie ich trwania będzie zamknięta większa część krzyżówki. Możliwy będzie jedynie skręt w prawo z ulicy Peronowej w Piłsudskiego. Objazdami pojadą zarówno samochody, jak i tramwaje oraz autobusy. Dla wygody pasażerów linii 0L, 4, 8, 9, 15, 31 i 32, na czas robót, zostanie uruchomiony dodatkowy przystanek przed skrętem z ul. Piłsudskiego w Stawową.
Inwestycja warta jest nieco ponad 9 mln złotych. Prace powinny zakończyć się do końca stycznia.
Zmiany w trasach komunikacji tramwajowej na czas remontu
Linia 0L/0P
Linia okólna będzie kursowała w obu kierunkach objazdem od placu Legionów, przez ulicę Piłsudskiego, Stawową, Borowską, Glinianą, Hubską, Pułaskiego, plac Wróblewskiego i most Grunwaldzki do Ronda Reagana z pominięciem przystanku "Pułaskiego" (przy ulicy Małachowskiego przy skrzyżowaniu z ulicą Pułaskiego).
Linia 2
"Dwójka" będzie kursowała w obu kierunkach objazdem od ulicy Powstańców Śląskich przez ulicę Świdnicką, plac Teatralny i ulicę Teatralną do ulicy Piotra Skargi, z pominięciem przystanku "Dworzec Główny" i "Wzgórze Partyzantów".
Linia 4
"Czwórka" będzie kursowała w obu kierunkach objazdem od placu Legionów przez ulicę Piłsudskiego, Stawową, Borowską, Glinianą, Hubską, Pułaskiego, plac Wróblewskiego i most Grunwaldzki do Ronda Reagana z pominięciem przystanku "Narodowe Forum Muzyki", "Zamkowa", "Świdnicka" i "Galeria Dominikańska".
Linia 5
Tramwaje linii 5 będą kursowały w obu kierunkach objazdem od placu Legionów przez ulicę Sądową, Krupniczą, Kazimierza Wielkiego do placu Dominikańskiego z pominięciem przystanku "Arkady (Capitol)", "Dworzec Główny" i "Wzgórze Partyzantów".
Linia 8
"Ósemka" będzie kursowała w obu kierunkach objazdem od ulicy Borowskiej przez ulicę Stawową, Piłsudskiego, Świdnicką, plac Teatralny i ulicę Teatralną do ulicy Piotra Skargi z pominięciem przystanku "Wzgórze Partyzantów".
Linia 9
Tramwaje linii 9 będą kursowały w obu kierunkach objazdem od ulicy Borowskiej przez ulicę Stawową, Piłsudskiego, Świdnicką, plac Teatralny i ulicę Teatralną do ulicy Piotra Skargi z pominięciem przystanku "Wzgórze Partyzantów".
Linia 11
Tramwaje linii 11 będą kursowały w obu kierunkach objazdem od placu Legionów przez ulicę Sądową, Krupniczą, Kazimierza Wielkiego do placu Dominikańskiego z pominięciem przystanku "Arkady (Capitol)", "Dworzec Główny" i "Wzgórze Partyzantów".
Dodatkowy przystanek dla tramwajów
Aby poprawić dostępności do Dworca Głównego PKP, na ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Stawową zostanie uruchomiony dodatkowy tymczasowy przystanek tramwajowy dla linii 0L, 4, 8, 9, 15, 31 i 32 jadących od strony przystanku "Arkady (Capitol)" w kierunku Dworca Autobusowego.
Zmiany w trasach dziennej komunikacji autobusowej na czas remontu
Autobusy linii K, N, 145, 146 jadące w kierunku ulicy Kołłątaja będą zatrzymywały się na przystanku w zatoce autobusowej przy ulicy Peronowej, obok bocznego wejścia do holu Dworca Głównego PKP (obecny przystanek dla linii 112, 113 i 612) i realizowały kursy objazdem przez Gwarną i Kościuszki.
W kierunku przeciwnym obecny przystanek autobusowy z ulicy Peronowej dla linii K, N, 110, 145 i 146 zostanie przeniesiony na ulicę Stawową przed skrzyżowanie z ulicą Bogusławskiego (obecny przystanek dla linii 602).
Dodatkowo autobusy linii 145 i 146 kursujące od strony Ronda Reagana w kierunku Osiedla Gaj będą kursowały objazdem od ulicy Podwale przez ulicę Kołłątaja z pominięciem przystanku "Dworzec Główny (Dworcowa)", który zlokalizowany jest przy ulicy Dworcowej .
Autobusy linii 112, 113 i 612 rozpoczynające kursy przy Dworcu Głównym w kierunku Osiedla Wojszyce i Ołtaszyn, na ulicy Peronowej będą zawracały na torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Peronowej i realizowały kursy po swojej trasie przejazdu w kierunku ulicy Borowskiej.
Zmiany w trasach nocnej komunikacji autobusowej na czas remontu
Autobusy linii 241, 242, 243, 245, 246, 251, 253, 255 i 259 jadące w kierunku ulicy Kołłątaja będą zatrzymywały się na przystanku w zatoce autobusowej przy ulicy Peronowej obok bocznego wejścia do holu Dworca Głównego PKP (obecny przystanek dla linii 250) i realizowały kursy objazdem przez Gwarną i Kościuszki.
W kierunku przeciwnym obecny przystanek autobusowy z ulicy Peronowej w kierunku Petrusewicza dla linii 240, 241, 242, 243, 245, 246, 247, 248, 251, 253, 255, 257 i 259 zostanie przeniesiony na ulicę Stawową przed skrzyżowanie z ulicą Bogusławskiego.
Autobusy linii 206, 247, 248, 249 i 257 jadące z Petrusewicza w kierunku Nowego Dworu lub Karłowic i Różanki będą kursowały z pominięciem przystanku "Dworzec Główny" przy ulicy Peronowej.