Od roku trwa modernizacja pierwszej partii dwukierunkowych tramwajów Škoda 19T, które w swoim parku taborowym ma MPK Wrocław. Wiemy, że gotowy jest już pierwszy odnowiony wagon. Wielkimi krokami zbliża się też jego prezentacja.
O tym, że w zakładzie Saatz gotowy jest już pierwszy dwukierunkowy wagon, poinformował Jacek Sutryk. – Piękna i zmysłowa. Znamy ją dobrze i kochamy. To pierwsza nasza Skoda 19T po modernizacji. Dodajmy dwukierunkowa (...) Wkrótce ją powitamy wspólnie – napisał na Facebooku prezydent Wrocławia.
Dni dzielić mają do prezentacji zmodernizowanej Škody 19T
– Już nie za kilka miesięcy i nie za kilka tygodni, ale za kilka dni będziemy mogli pokazać mieszkańcom pierwszy w pełni zmodernizowanych tramwaj – powiedział w rozmowie z "Transportem Publicznym" prezes MPK Wrocław Witold Woźny. – A będzie co oglądać i będzie o czym opowiadać.
Nieoficjalnie słyszymy, że może nastąpić to pod koniec października lub na przełomie października i listopada. Co warto podkreślić, oddanie pierwszego zmodernizowanego wagonu oznaczałoby, że firma Saatz ukończyłaby go aż pół roku przed kontraktowym terminem. Wspomniany wykonawca miał bowiem 18 miesięcy na wykonanie naprawy pierwszego wagonu. Granicznym terminem miał być więc dopiero kwiecień 2026 roku.
Dla
MPK ten projekt taborowy nie będzie zwykłym odświeżeniem pojazdu, a przedłużenie ich kursowania o kolejnych 10-15 lat. – To jest tak naprawdę gruntowne przygotowanie pojazdu do obecnych potrzeb mieszkańców, a także infrastruktury. Wnętrza pojazdu są nowe, napędy są nowe, cała ta elektronika, która jest w pojeździe podlegała wymianie – opisał szef wrocławskiego MPK. Koszt modernizacji sześciu wrocławskich wagonów wynosi 6 mln złotych za sztukę. Prace przy pozostałych 25 tramwajach mają kosztować szacunkowo blisko 150 mln zł.
Wrocławskie dwukierunki z system antykolizyjnym Dzięki współpracy Saatz, Škoda Transportation i Škoda Digital wrocławskie tramwaje będą posiadały nowy system pokładowy. – Mówimy o pojazdach, które jako pierwsi w Polsce będziemy wyposażać system antykolizyjny. Do tej pory nikt tego nie robił u nas na taką skalę – zaznaczył Witold Woźny.
Rozwiązanie czeskiego producenta wykorzystuje technologię LiDAR, kamery oraz precyzyjną lokalizację opartą na mapach HD i odometrii. System tworzy tzw. "wirtualny tunel" przed tramwajem, wykrywając w czasie rzeczywistym zarówno statyczne, jak i ruchome przeszkody. Motorniczy jest ostrzegany w odpowiednim czasie i – jeśli to konieczne z uwagi na przeszkodę – system może automatycznie aktywować hamowanie awaryjne wagonu.
Wrocław, po fińskim
Tampere (ForCity Smart Artic) oraz czeskiej
Pradze (52T), będzie kolejnym miastem, w którym tramwaje Škoda będą wyposażone we wspomniany system. Antykolizyjny system od Škoda Group został zaprezentowany
podczas tegorocznej edycji targów TRAKO.