Zmiany w komunikacji miejskiej w aglomeracji wrocławskiej obejmą najpierw Długołękę, a od października także Wisznię Małą i Czernicę. Nowością będą nie tylko nowe autobusy czy trasy, ale płatność za bilety w oparciu o system Urbancard.
We wrześniu 2024 roku Wrocław podpisał umowy na łącznie 700 mln złotych z dwoma konsorcjami przewoźników, których liderami są firmy Kłosok i Nowak Transport. Firmy będą realizowały kursy w sumie na 17 liniach aglomeracyjnych – oznaczonych na 9xx – łączących Wrocław z gminami Długołęka, Wisznia Mała i Czernica. Do tego nowe autobusy pojawią się na 4 liniach miejskich.
– Ważne jest budowanie sprawnej komunikacji zbiorowej łączącej Wrocław z najbliższymi gminami. Dzięki współpracy naszego miasta z coraz większą liczbą sąsiednich samorządów, poszerzamy możliwość podróżowania między gminami – podkreślił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. – Co najważniejsze zwiększamy liczbę połączeń, a gmina Długołęka dołącza do systemu Urbancard, dzięki czemu podczas swoich podróży mieszkańcy będą mogli opłacać podróże w wygodny, spójny sposób.
Jakie linie w Długołęce, Wiszni Małej i Czernicy? Nowa siatka połączeń pomiędzy Wrocławiem a Gminą Długołęka jest efektem współpracy obu gmin. Natomiast zawarte umowy to prawie 30 mln wozokilometrów do zrealizowania w ciągu sześciu lat.
Jak informuje wrocławski magistrat, zmiany zostaną wprowadzone w dwóch etapach. Pierwszy etap, obejmujący gminę Długołęka zakłada od 2 sierpnia rozszerzenie siatki połączeń na dwóch linach miejskich 115 – w weekendy i 121 oraz na jedenastu liniach aglomeracyjnych: 904, 911, 914, 921, 924, 928, 931, 941, 944, 961, 964. Pośród nich cztery to nowe linie: 928, 944, 961, 964, a pięć linii zmieni trasę (904, 921, 924, 931, 941). Z kolei na liniach 911, 914, 921, 924, 941 zostanie zwiększona częstotliwość.
kursować będzie na zmienionej trasie Łozina – Kromera tylko w dni robocze z częstotliwością co około 60 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 120 minut poza szczytami, linia będzie obsługiwana przez autobusy solo w tym te o napędzie elektrycznym;
nadal będzie kursować z rejonu placu Grunwaldzkiego, ale na terenie gminy zakończy kurs w Piecowicach, będzie ona kursować we wszystkie dni tygodnia ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut i w niedziele i poza szczytem co około 60 minut. Do obsługi linii 911 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
nadal będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Pruszowic (do czasu zakończenia remontu drogi na terenie Gminy Długołęka tylko do Długołęki) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do obsługi linii 914 (od dnia 1 września 2025 roku) będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
zmieni swoją trasę i będzie swoistym wydłużeniem wybranych kursów linii 121 na odcinku od przystanku Kiełczowska (Cmentarz) do miejscowości Śliwice (dokładny termin uruchomienia linii 921 w nowym kształcie jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Śliwice). Linia kursować będzie w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do jej obsługi będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Stępnia przez Byków (kursy skrócone zostaną skierowane do Piecowic) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do obsługi linii 924 (od dnia 1 września 2025 roku) będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Kromera do Januszkowic (kursy skrócone zostaną skierowane do Bierzyc) z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut. Do obsługi linii 928 będą wykorzystywane autobusy 12 metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.
zmieni trasę i kursować będzie na głównej trasie Godzieszowa – Kiełczówek (z kursami skróconymi do Mulickiej) z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut. Do obsługi linii 931 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
zostaje zawieszona - cześć jej obecnej trasy obsłuży linia 928.
zostaje zawieszona - obsługę jej trasy zapewnią linie 931 i 944.
zmieni trasę i kursować będzie na głównej trasie Łozina – Stadion Olimpijski (z kursami skróconymi do Szczodrego) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. co 60 minut (dokładny termin zmiany trasy linii 941 jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Szczodre). Do obsługi linii 941 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
nowa linia będzie kursować w dni robocze w relacji Mulicka – Mirków z częstotliwością co około 60 minut. Do obsługi linii 944 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
nowa linia będzie kursować z rejonu Placu Grunwaldzkiego do Brzeziej Łąki (z kursami skróconymi do Piecowic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie Gminy Długołęka), będzie ona kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w niedziele co około 60 minut. Do obsługi linii 961 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
nowa linia będzie kursować na trasie Kromera – Brzezia Łąka (z kursami skróconymi do Śliwic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie Gminy Długołęka) tylko w dni robocze z częstotliwością co około 30 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 60 minut poza szczytami. Linia będzie obsługiwana przez autobusy 12-metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.
Drugi etap zostanie wdrożony 6 października w Czernicy i Wiszni Małej. Wtedy zmiany w siatce połączeń obejmą dwie linie miejskie 108 i 120 oraz sześć linii aglomeracyjnych: 905, 908, 920, 930, 945 i 955 – z czego dwie linie będą nowe (945, 955), a linie 920, 930 zmienią trasę. Tutaj szczegóły zmian Urząd Miejski Wrocławia poda później.
Urbancard z większym zasięgiem – dołącza Długołęka – Już od 2 sierpnia na wszystkich tych liniach aglomeracyjnych wdrożony będzie system Urbancard, co oznacza pełną integrację systemu biletowego na liniach miejskich i aglomeracyjnych [oznaczonych na] 9xx – zaznaczył Dawid Barabasz, zastępca dyrektora Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
UMW podkreśla, że diametralnie zmieni się sposób zakupu biletów. Przede wszystkim kierowca już ich sprzedawać nie będzie, a do autobusów będzie można wsiadać wszystkimi drzwiami. Pasażerowie kupią bilety również poprzez aplikacje na smartfony, w 160 automatach biletowych rozmieszczonych na terenie Wrocławia czy w około 200 punktach należących do sieci sprzedaży Mennicy Polskiej.
Gmina Długołęka w ten sposób dołącza do pozostałych gmin aglomeracji wrocławskiej, w których Urbancard już funkcjonuje. Są to: Miękinia, Kąty Wrocławskie, Czernica, Wisznia Mała, Żórawina, Kobierzyce i Siechnice.
Ponad 60 nowych autobusów do obsługi połączeń Wrocławski magistrat zaznaczył, że do realizacji kontraktu zostało przeznaczonych 66 autobusów. W pierwszym etapie będzie to 46 fabrycznie nowych autobusów marki SOR: 15 autobusów NS18 o długości 18,75 metra, 24 autobusy NS12 o długości 12 m oraz siedem – także 12-metroiwych – ENS12 o napędzie elektrycznym.
Fot. Urząd Miejski Wrocławia | Firma Kłosok postawiła na czeską markę SOR
Autobusy wyposażone są w alkoblokady, systemy wykrywania pieszych, detekcji pożaru, klimatyzację "śródziemnomorską", system rekuperacji, specjalne miejsca dla pasażerów podróżujących na wózkach i z psami asystującymi, ładowarki USB i nowy system informacji pasażerskiej. Na pokładzie znajdzie się też automatyczny defibrylator AED. Wyposażanie każdego nowego autobusu czy tramwaju w takie urządzenie to kolejny element programu "Bezpieczny Wrocław".
Pojazdy marki Mercedes (modele Citaro, eCitaro i Conecto G) wyjadą na ulice Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej w drugim etapie, czyli jesienią tego roku.