Kolejny etap zmiany w komunikacji miejskiej w aglomeracji wrocławskiej właśnie wchodzi w etap realizacji. Od 17 listopada całkowicie nowe autobusy połączą Czernicę z Wrocławiem, a wkrótce także Wisznię Małą.
Współpraca Wrocławia z sąsiednimi samorządami daje przede wszystkim nowe możliwości podróżowania autobusami. Jesienią 2024 roku z dwoma konsorcjami przewoźników, których liderami są firmy Kłosok i Nowak Transport, podpisano umowy na realizację przewozów na liniach aglomeracyjnych i kilku miejskich. W wakacje
zaprezentowano zmiany dotyczące Długołęki i części stolicy Dolnego Śląska, teraz wiemy o kolejnych.
Nowe autobusy w aglomeracji wrocławskiej – W autobusach pojawi się więcej miejsc dla wózków dziecięcych i dla osób z niepełnosprawnością, jest miejsce dla psa przewodnika, siedzenia bez podestów są w nich wyróżnione żółtą tapicerką, a poręcze przy drzwiach mają specjalnie profilowaną strukturę, dla osób z ograniczeniami wzroku – wymienia Zbigniew Gruszka z firmy Nowak Transport.
Fot. Urząd Miejski Wrocławia | Firma Nowak Transport zaprezentowała Mercedesy eCitaro
Prócz wspomnianych wyżej udogodnień, pojazdy wyposażone będą m.in. w ładowarki USB, nowy system informacji pasażerskiej czy klimatyzację. Na pokładzie znajdzie się również automatyczny defibrylator AED. Wyposażanie każdego nowego autobusu czy tramwaju w takie urządzenie to kolejny element programu "Bezpieczny Wrocław".
W autobusach zastosowano też nowoczesne systemy wspomagające bezpieczną jazdę. Chodzi o asystenta hamowania z ostrzeżeniami optycznymi i akustycznymi, doświetleniem zakrętów, alkoblokadę i system monitorowania zmęczenia kierowcy, systemem wykrywania pieszych i rowerzystów w pobliżu autobusów, asystenta prędkości czy system rozpoznawania znaków drogowych – znany głównie z samochodów osobowych.
Będą zmiany w komunikacji miejskiej Wrocławski magistrat poinformował, że od hasłem "Łączymy aglomerację wrocławską" trwa konsekwentna rozbudowa i modernizacja systemu komunikacji zbiorowej we Wrocławiu i sąsiednich gminach. – Linie 845 i 855 wejdą w system aglomeracyjny, jako 945 i 955, dzięki czemu będzie można na nich podróżować z Urbancard. Zintegrowaliśmy układ połączeń wokół linii 920 oraz nowych 945 i 955, porządkując trasy i węzły przesiadkowe tak, aby przejazd do i z Wrocławia był szybszy i bardziej przewidywalny – tłumaczy Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia.
I dodaje: – Na trasach pojawi się w sumie dziewięć nowych autobusów, a w styczniu 2026 roku kolejnych jedenaście.
Linia 920 zostanie wydłużona i kursować będzie na trasie z Wojnowic do Galerii Dominikańskiej. Linia 945 pojedzie do Chrząstawy Wielkiej, a linia 955 do Ratowic – obydwie wyruszą z placu Grunwaldzkiego. Jak tłumaczy przedstawicielka UMW, zmiany obejmują również dwie linie miejskie: 120 i 121, na których także pojawią się nowe autobusy. Przypomnijmy, że na liniach aglomeracyjnych funkcjonuje już system Urbancard, co oznacza pełną integrację systemu biletowego. Dotyczy to gmin: Miękinia, Kąty Wrocławskie, Czernica, Wisznia Mała, Żórawina, Kobierzyce i Siechnice.
Blisko 70 nowych autobusów do obsługi połączeń Warto wspomnieć, że opisane zmiany spowodują, że na ulicach Wrocławia oraz gmin Długołęka, Czernica i Wisznia Mała będzie kursowało w sumie 66 nowych autobusów. 20 to zaprezentowane przed weekendem 12-metrowe eCitaro o napędzie elektrycznym i 18-metrowe Conecto G.
Od kilku miesięcy pasażerowie mogą korzystać z 46 fabrycznie nowych autobusów marki SOR: 15 autobusów NS18 o długości 18,75 metra, 24 autobusów NS12 o długości 12 m oraz 7 – także 12-metroiwych – ENS12 o napędzie elektrycznym.