Pasażerowie podróżujący z Jagodna nie tylko na same tramwaje będą musieli poczekać. Okazuje się też, że nie wszystkie linie autobusowe pojadą po nowej infrastrukturze w tym rejonie Wrocławia.
Na dzisiaj wiemy, że nową trasą autobusowo(-tramwajową) na Jagodno, po 5 maja kursuje sześć linii. Pięć: N, 110, 145, 148, 255 – na całym odcinku. Jedna: 310 – na fragmencie. Mamy też jedną linie, która w ogóle nie skorzysta a najnowszej infrastruktury dla komunikacji miejskiej.
Autobusy we Wrocławiu. Trasą na Jagodno dopiero za trzy lata Konkretnie chodzi o linię 133 (ROD Bielany – Brochów). Kursujące na niej autobusy z ul. Buforowej skręcają w ul. Konduktorską. Problem w tym, że wybudowany korytarz trasy autobusowo-tramwajowej na Jagodno nie przewiduje możliwości zjazdu ani wjazdu autobusów na ulice poprzeczne, no może poza ul. Kajdasza.
– Obecnie linia 133 będzie jechała w ruchu ogólnym, gdyż nie ma takiej przestrzeni. Nie było dotychczas [tej przestrzeni] dlatego, że były inne plany miejscowe – tłumaczyła niedawno Elwira Nowak, dyrektorka Wydziału Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Mieszkańcy dowiedzieli się o tym niedawno, a miasto w ogóle nie wymieniało niedogodności związanej z podróżowaniem "133".
Chodzi o rezygnację miasta z przedłużenia ul. Konduktorskiej przez skrzyżowanie z ul. Buforową i dalej do ul. Lutosławskiego. Ważniejsze jest to, że to skrzyżowanie będzie korygowane przy okazji projektowania poszerzenia ul. Buforowej do czterech pasów (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Nastąpi to jednak do końca 2028 roku, bo to inwestycja po części równoległa z budową torów tramwajowych.
Fot. Marek Księżarek / Wroclaw.pl | Skrzyżowanie ulic Buforowej i Konduktorskiej i różnica pomiędzy wjazdem na TAT– W związku z tym, że nie ma tego przedłużenia, projektując tramwaj, będzie można tak rozwiązać to skrzyżowanie, żeby autobus mógł skorzystać z jezdni busowej i wjechać [na nie] w ramach skrzyżowania z sygnalizacją świetlną – dodała urzędniczka.
Oznacza to, że linia 133 będzie korzystała z pasu autobusowo-tramwajowego jedynie pomiędzy skrzyżowaniami Bardzka – Armii Krajowej a Bardzka – Świeradowska – Morwowa.
Kierunek brochowski tymczasowo zablokowany dla autobusów MPK Podobna sytuacja może mieć miejsce z liniami specjalnymi, a konkretnie z liniami cmentarnymi. Co roku miasto uruchamia połączenie w rejon Cmentarza Ducha Świętego przy ul. Bardzkiej. W okresie Wszystkich Świętych kursuje tutaj linia 334, która do 2023 kończyła swoją trasę na rondzie Wolnej Ukrainy.
W ubiegłym roku Wydział Transportu UMW wydłużył ją do pętli Brochów trasą wspomnianej wcześniej linii 133. Oznacza to, że "334" – ani w wersji do ronda, ani przy trasowaniu na Brochów w tym roku nie skorzysta z pasa autobusowego w ciągu trasy na Jagodno. Będzie zapewne kursować jezdnią ogólną tak, jak autobusy przed 4 maja,
Chyba, że linia 334 w tym roku zostanie wydłużona do pętli Jagodno. Wówczas ten problem zniknie. Zresztą dotyczy to każdej przetrasowanej czy nowej linii, która byłaby kierowana w stronę Brochowa.