To już 25. Pesa 146N w stolicy Dolnego Śląska, a pierwsza z dodatkowego zamówienia, na które zdecydowało się MPK Wrocław. Tym samym koszt zakupu wagonów wzrósł z 204 mln do ponad 337 mln złotych.
– Każdy nowoczesny tramwaj, który trafia do Wrocławia, to inwestycja w przyszłość miasta i wygodę pasażerów. Wrocławska komunikacja miejska zmienia się! 913 mln zł to wartość kontraktów związanych z wielką modernizacją taboru szynowego we Wrocławiu od 2019 roku do dziś. Kupiliśmy za to niskopodłogowe tramwaje i zrobiliśmy kapitalne remonty tych, które po naszych ulicach już jeździły – podkreślał Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Tramwaje we Wrocławiu. Kolejne wagony od Pesy Bydgoszcz W nocy z 21 na 22 października na zajezdnię MPK Wrocław dotarła pierwszy z szesnastu nowych Twistów, zamówionych w ramach prawa opcji. Tramwaj przyjechał do Wrocławia wcześniej, niż przewidywał harmonogram, co potwierdza sprawną realizację kontraktu. Teraz
pojazd przejdzie proces homologacji i niezbędne przygotowania techniczne, by jeszcze w tym roku przewieźć pierwszych pasażerów.
Po zakończeniu dostaw Pes Twist 146N, w stolicy Dolnego Śląska kursować będzie łącznie 40 nowoczesnych pojazdów z tej serii, co znacząco odmłodzi i ujednolici flotę miejskich tramwajów. – Wrocław to jedno z miast, które najdynamiczniej inwestują w tabor komunikacji miejskiej – powiedział Witold Woźny, prezes MPK Wrocław – Systematycznie wymieniamy pojazdy na nowoczesne, ciche, klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. To inwestycje, które realnie wpływają na komfort codziennych podróży tysięcy mieszkańców.
Tramwaj skrojony na miarę Wrocławia Pesa Twist 146N to w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy tramwaj zaprojektowany specjalnie z myślą o Wrocławiu. Może przewieźć około 200 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących. Na pokładzie znalazły się liczne udogodnienia: nowoczesny system informacji pasażerskiej, klimatyzacja, ładowarki USB, rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich, miejsce dla osoby z psem przewodnikiem oraz pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących.
Fot. MPK Wrocław | Najnowsza Pesa 146N Twist dla stolicy Dolnego Śląska
Wnętrze tramwaju zaprojektowano tak, by łączyć komfort i bezpieczeństwo: siedzenia są wandaloodporne, podłoga antypoślizgowa, a oświetlenie poręczy pomaga osobom niedowidzącym. Całość dopełnia system monitoringu obejmujący zarówno wnętrze, jak i otoczenie pojazdu. – Pasażerowie zwracają uwagę, że nowe tramwaje są ciche, wygodne i bezpieczne. I takie właśnie są Pesy Twisty – tłumaczył wiceprezes MPK Przemysław Nowicki – Pojazdy te są również energooszczędne: potrafią odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazywać ją z powrotem do sieci. To kolejny krok w stronę ekologicznego transportu miejskiego.
Zamówienie z perspektywą na lata Łączna liczba tramwajów Pesa Twist w stolicy Dolnego Śląska wzrośnie do 40 sztuk. – To ogromna inwestycja w niezawodność, komfort i jakość komunikacji miejskiej – powiedział prezydent Sutryk. – Dzięki takim kontraktom Wrocław konsekwentnie zmienia swoje oblicze. Nasz tabor jest coraz nowocześniejszy, a komunikacja miejska coraz bardziej przyjazna i dostępna dla wszystkich.
Nowe tramwaje z opcji będą sukcesywnie trafiać do Wrocławia w najbliższych miesiącach. Po zakończeniu dostaw, po wrocławskich torach kursować będzie aż 86 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów: 46
Moderusów Gamma i 40 Pes Twist. To największy projekt taborowy w historii miasta, który realnie zmienia oblicze komunikacji miejskiej.
Wartość samego kontraktu z Pesą to prawie 204 mln zł, a po wykorzystaniu prawa opcji – ponad 337 mln zł. To jedna z największych inwestycji w transport publiczny w Polsce w ostatnich latach. – We Wrocławiu konsekwentnie inwestujemy w komfort i nowoczesność – podkreśla prezes MPK Wrocław – Zakup 40 tramwajów Pesa Twist i
46 Moderusów Gamma to dopiero początek. Przed nami wymiana ostatnich pojazdów wysokopodłogowych, zakup nowych pojazdów mających obsłużyć powstające trasy i budowa zupełnie nowej zajezdni. To ogromne wyzwanie, ale też szansa, by Wrocław stał się liderem zrównoważonego transportu miejskiego w Polsce.