MPK Wrocław cały czas analizuje mozliwości zakupu kolejnych autobusów elektrycznych. Czy miejska spółka rozważa złożenie wniosku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w najnowszym naborze taborowym?
Wiele przedsiębiorstw komunikacyjnych tłumaczy, że zakup autobusów elektrycznych opłacalny jest z dofinansowaniem sięgającym od 70 do 85 proc. całkowitych kosztów projektu. W połowie września Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło
nabór w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. Organizatorzy transportu i przewoźniczy mogą zgłaszać swoje wnioski do 2 marca 2026 roku.
Ponad pół miliarda z UE na autobusy elektryczne Ponieważ zakup nowych "elektryków" powiązany jest z
planami elektryfikacji kilku linii "spalinowych" we Wrocławiu, pytamy czy wrocławski przewoźnik zapatruje się na środki z CUPT. Mowa jest tutaj o działaniu “FENX.03.01 Transport miejski – autobusy i trolejbusy”, w którym pula środków wynosi blisko 550 mln złotych.
– W tym naborze nasza spółka nie może wystartować. Pula środków dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego, została na dzisiaj wyczerpana – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" Marta Ester z biura prasowego MPK Wrocław.
Jednak nie oznacza to, że miejski przewoźnik całkowicie odpuszcza kwestię pozyskania środków zewnętrznych. MPK po prostu czeka na ogłoszenie przez CUPT naboru, ale w trybie konkursowym. – Planujemy wystartować i powalczyć o dofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych – podkreśla przedstawicielka spółki. Jak słyszymy, cały czas ustalana jest ostateczna liczba oraz podział na potrzebną wersję autobusów: 12 czy 18-metrowych.
Autobusy elektryczne we Wrocławiu. Teraźniejszość i przyszłość Spółka ma aktualnie 13 autobusów elektrycznych Mercedes Benz e-Citaro G. Użytkuje je od 2023 roku, a w ostatnim czasie wspomniane pojazdy najczęściej kursują na linii pośpiesznej K. Ta kursuje z północny na południe: pomiędzy pętlami Kamieńskiego a Gaj. Wcześniej te przegubowce kursowały też na linii 110.
Jednak najbliższe plany MPK Wrocław obejmują pozyskanie 29 nowych "elektryków". Na początku czerwca 2025 roku, podpisano umowę na
zakup 7 nowych dwunastometrowych autobusów elektrycznych, które dostarczy podpoznański Solaris. Pierwsi pasażerowie pojadą nimi w połowie przyszłego roku.
Na początku lipca tego roku podpisano z kolei umowę na dostawę
21 autobusów elektrycznych, które wyprodukuje Daimler Buses. Dokładnie chodzi o dziewięć elektrycznych autobusów 18-metrowych (zamówienie podstawowe) oraz dwanaście autobusów 12-metrowych (zamówienie opcjonalne). Kontrakt ten obejmuje także instalację ładowarek pantografowych i plug-in. Te zamontowane zostaną na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej oraz przy wrocławskim lotnisku.