Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. MPK chce kupić nawet 200 autobusów. Jakich pojazdów szuka?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny/MPK Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław. MPK chce kupić nawet 200 autobusów. Jakich pojazdów szuka?
Fot. Daniel SiwakMPK Wrocław chce zamówić kolejne autobusy z silnikiem diesla
Na nieco ponad trzy miesiące przed zakończeniem roku, MPK Wrocław ogłosiło przetarg na zakup nowych autobusów z silnikiem diesla. Na uwagę zwraca część opcjonalna, obejmująca nawet 200 pojazdów do dostarczenia w ciągu pięciu lat.

Miejski przewoźnik praktycznie w ostatniej chwili ogłosił przetarg na fabrycznie nowe autobusy z silnikiem diesla. Zamówienie podstawowe dotyczy dostawy 40 pojazdów, ale po realizacji opcji liczba pojazdów może wzrosnąć nawet do 200 w przeciągu kolejnych lat. To będzie już ostatni zakup autobusów spalinowych przed obowiązkiem – od 2026 roku – zakupu pojazdów zeroemisyjnych.

W tym drugim przypadku MPK Wrocław może skorzystać trzykrotnie z zakupu dodatkowych pojazdów. W okresie do 12 miesięcy od podpisania umowy na podstawowe zamówienie – dla 50 autobusów (opcja pierwsza), do 34 miesięcy – dla 50 autobusów (opcja druga) oraz do 47 miesięcy – dla 60 autobusów (opcja trzecia).  W praktyce oznacza to, że pierwsza partia dodatkowych pojazdów trafiłaby do stolicy Dolnego Śląska do 26 miesięcy, druga do 46 miesięcy a trzecia do 59 miesięcy. 

MPK Wrocław szuka dostawcy 40 nowych autobusów


W ramach przyszłego kontraktu podstawowego dostarczonych ma zostać 19 autobusów klasy maxi (11,5 – 12,2 m) oraz 21 autobusów klasy mega (18 – 18,75 m). Obydwa typy muszą być całkowicie niskopodłogowe oraz posiadać drzwi dwuskrzydłowe o szerokości 1,2 m, o układzie odpowiednio: 2-2-2 i 2-2-2-2. W drzwiach zamontowany zostanie także system zliczający pasażerów.

Stanowisko kierowcy musi zostać oddzielone od części pasażerskiej i posiadać pełną, zabudowaną i zamykaną kabinę z obrotowym, pneumatycznym fotelem oraz osobną instalacją klimatyzacyjną. Tutaj mają znaleźć się też dwa wieszaki na odzież, dwa schowki, z czego jeden ma umożliwić montaż lodówki o pojemności pozwalającej przechowywać co najmniej jedną butelkę 1,5 litrową.

Autobus, w którym znajduje się minimum 75 proc. maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów wraz z kierowcą, musi mieć silnik spalinowy o mocy minimum 250kW, umożliwiającej osiągnięcie konkretnych parametrów. W tym przypadku pojazd w czasie od 0 do 20 km/h musi rozpędzić się w czasie 6 sekund, do 40 km/h w 16 sekund a do 60 km/h w musi to być maksymalnie 35 sekund. Normą emisji spalin ma być Euro6.

Jakie autobusy dla MPK Wrocław? We wnętrzu bez większych zmian

Pojazdy 12-metrowe mają mieć możliwość przewiezienia przynajmniej 80 osób, w tym minimum 27 na miejscach siedzących. Natomiast pojazdy przegubowe mają umożliwić podróż 135 osobom, w tym minimum 35 na miejscach siedzących. Autobusy będą w pełni ogrzewane i klimatyzowane z minimum pięcioma lub siedmioma – w zależności od typu pojazdu – przesuwnymi oknami. Na wprost drugich drzwi znajdzie się przestrzeń dla pasażerów podróżujących na wózku lub z wózkiem dziecięcym.

Oświetlenie przedziału pasażerskiego ma być wykonane w technologii LED, a MPK nie zrezygnowało z ładowarek USB dla pasażerów: trzy podwójne gniazda USB-A i jedno podwójne typu USB-C. Każdy autobus będzie wyposażony również w monitoring kabiny, przestrzeni pasażerskiej oraz przestrzeni przed i za pojazdem.

W kwestii zewnętrznego Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) ten składać się będzie z: jednej prostokątnej tablicy przedniej, bocznej i tylnej – większość z diodami w kolorze pomarańczowym (bursztynowym). Poza tablicą przednią, gdzie numer linii może być prezentowany w wariantach kolorowych.

We wnętrzu z kolei informacje mają być prezentowane na: monitorze LCD podsufitowym z możliwością prezentowania treści reklamowo-informacyjnych (linia, przystanek końcowy, następny przystanek, data) czy monitorze LCD – bocznym (m.in linia, wszystkie przystanki, przebieg trasy).

Wraz z dostarczeniem 40 autobusów, ich producent musi przeszkolić także pracowników wrocławskiego MPK. 120 kierowców ma przejść czterogodzinne szkolenie z eksploatacji i ekonomicznej jazdy. Do tego 34 zajezdniowych serwisantów ma odbyć ośmiogodzinne szkolenie z zakresu diagnostyki, wykrywania usterek czy napraw autobusów.

Przy wykorzystaniu prawa opcji kolejni kierowcy i serwisanci mają przejść takie same szkolenia. Ma to być odpowiednio: 150 i 43 osób – w opcji pierwszej i drugiej oraz 180 i 51 osób – w opcji trzeciej.

Cena i parametry techniczne – warunki dla dostawcy

Producenci zainteresowani dostawą autobusów mogą składać swoje oferty do 21 października do godz. 9. Decydującym kryterium będzie przede wszystkim cena: 68 proc. Przewoźnik zastosował także dwa inne: ocenę techniczną (20 proc.) oraz okres gwarancji (12 proc.). Wykonawca musi być związany ofertą przez 4 miesiące.

Postanowienia umowy zakładają, że autobusy mają zostać dostarczone do Wrocławia w partiach. Pierwsza – 1 pojazd – została wyznaczona po 24 miesiącach od dnia podpisania umowy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij