Konsultacje dotyczące planowanej trasy tramwajowej przez Klecinę zorganizowane zostały pomiędzy 5 sierpnia a 14 września tego roku. W tym czasie odbyło się e-spotkanie i warsztat konsultacyjny oraz spacer z mieszkańcami. Cały czas zbierane były opinie wrocławianek i wrocławian przez formularz internetowy. W zbieraniu opinii o tej inwestycji wzięło udział w sumie 3,5 tys. osób.
Planowany przebieg torowiska na Klecinę to około 2 kilometry nowego torowiska wraz z potrzebną infrastrukturą, jak torowisko, sieć trakcyjna, odwodnienie, oświetlenia czy chodniki. O inwestycji wiadomo było już wiele praktycznie od początku. W obu wariantach trasa rozpoczęłaby się od ul. Przyjaźni, która na całym odcinku będzie trasą dwutorową.
Po zebraniu i przeanalizowaniu przez Urząd Miejski Wrocławia wszystkich zebranych głosów okazało się, że
blisko 83 proc. uczestników konsultacji opowiedziało się za wariantem nr 1. To zarezerwowany korytarz terenowy, który wynika z założeń Miejscowego Planu Zagospodarowania przestrzennego dla Wrocławia.
Pośród jego plusów wskazano m.in. rozwiązanie lepsze dla przedsiębiorców, szybszy czas przejazdu, lepszy dostęp do parku Krzyckiego, możliwość odseparowania ruchu tramwajowego od samochodowego czy ułatwiony dojazd służ ratunkowych poprzez nowy most. Minusem wariantu nr 1 miałoby być m.in. zwiększenie poziomu hałasu na odcinku między ul. Sąsiedzką a mostem czy więcej korków na ul. Krzyckiej
Co ciekawe, jak wynika z raportu z konsultacji, wariant nr 2, który był wersją społeczną, zebrał najwięcej negatywnych opinii pośród mieszkańców, którzy wzięli udział w letnich konsultacjach społecznych. Tutaj większość opinii dotyczyła niezgodności przedstawianego wariantu z planami miejscowymi czy degradacji terenów zielonych wzdłuż rzeki Ślęza.
Uczestnicy konsultacji zwracali uwagę także m.in. na niezaplanowanie drogi wzdłuż trasy tramwajowej oznaczający brak możliwości uruchomienia komunikacji zastępczej, dużą odległość od zabudowań generujących potoki pasażerskie oraz likwidację ogródka plażowego przy pętli Klecina. Jego plusem miałoby być m.in. mniejszy hałas między blokami przy ul. Krzyckiej, większa liczba miejsc parkingowych, nieoddziaływanie na park Krzycki czy możliwość rozwożenia przez tramwaj worków z piaskiem w czasie powodzi.
Rekomendacje dla nowej trasy tramwajowej we Wrocławiu
W oparciu o opinie zgromadzone w konsultacjach społecznych wrocławski magistrat zdecydował, że dalsze projektowanie będą realizowane w oparciu o wariant nr 1. Wydane zostały także rekomendacje co do kształtu przyszłej infrastruktury miejskiej.
- Nowy most zostanie zaprojektowany w pełnym przekroju, a więc będzie dostępny dla wszystkich użytkowników form transportu – dla tramwaju, dla aut, dla pieszych i rowerów;
- Na odcinku osiedla Klecina, a więc po zachodniej stronie nowego mostu, ulica, tzw. łącznik kleciński, zostanie zaprojektowana na całej długości aż do wpięcia do ul. Karmelkowej (z dowiązaniem do wybudowanych już odcinków) – w oparciu o koncepcję ulicy opracowaną przez deweloperów;
- Na odcinku osiedla Krzyki – Partynice, a więc po wschodniej stronie nowego mostu zostaną zaprojektowane i wybudowane wraz z tramwajem następujące odcinki drogowe:
1. Od mostu do skrzyżowania z terenem 1KD-Z (łącznik Racławicka – Przyjaźni) zostanie zaprojektowany tzn. łącznik kleciński, czyli ulica klasy zbiorczej w pełnym przekroju
2. Od skrzyżowania tego łącznika z ulicą 1KD-Z do skrzyżowania z ul. Krzycką zostanie zaprojektowany w pełnym przekroju południowy odcinek ulicy klasy zbiorczej 1KD-Z. Jest to obecnie najbardziej zaniedbany odcinek w tej części osiedla, a codziennie wykorzystywany przez mieszkańców i mieszkanki okolicznej zabudowy;
3. Odcinek łącznika klecińskiego na odcinku już zabudowanym infrastrukturą drogową (pomiędzy 1KD-Z a ul. Krzycką) zostanie przebudowany w zakresie wymagającym wprowadzenia torowiska według wariantu W1 oraz infrastruktury rowerowej i pieszej oraz zieleni;
4. Odcinek łącznika klecińskiego na odcinku pomiędzy ul. Krzycką a ul. Przyjaźni zostanie przebudowany w zakresie wymagającym wprowadzenia torowiska według wariantu W1 oraz towarzyszącej mu infrastruktury pieszej oraz rowerowej. Pozostała w tej części rezerwa terenu zostanie wykorzystana do organizacji miejsc parkowania.
Tramwaj do pętli Kupiecka w 2028 roku Dolnośląska Pracownia Projektowa, z którą miasto wiosną podpisało umowę, ma dwa lata – najpóźniej do 4 kwietnia 2027 roku na przygotowanie dokumentacji. Chodzi o koncepcję, projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych Spółka Wrocławskie Inwestycje szacuje, że budowa może potrwać 1,5 roku, a po nowej trasie mieszkańcy będą mogli podróżować pod koniec 2028 roku.