Dwie nowe, ważne inwestycje torowe rozpoczęło właśnie wrocławskie MPK. Prace zostały tak skoordynowane, że obyło się bez wprowadzenia zmian w komunikacji. Trzeci remont rusza już w sobotę (20.02). Utrudnienia podczas jego prowadzenia będą minimalne.
Ekipy budowlane wkroczyły na torowisko przy ul. Złotoryjskiej, które będzie łącznikiem pomiędzy powstającą TAT, a ulicą Legnicką. Drugim miejscem, w którym rozpoczęły się prace jest skrzyżowanie Podwala z ulicą Sądową, gdzie MPK wymieni rozjazd dla tramwajów skręcających w prawo od strony placu Orląt Lwowskich. W sobotę torowcy przystąpią do remontu torów na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i Kutnowskiej, nieopodal zajezdni tramwajowej Borek.
Złotoryjska na zielonoTorowisku na ulicy Złotoryjskiej, obecnie zamkniętemu z powodu prac nad TAT, przewoźnik poświęci szczególną uwagę. – To właśnie tamtędy nasze tramwaje będą objeżdżały tory na placu Strzegomskim i placu Jana Pawła II, które planujemy wyremontować w tym roku – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK.
Remont będzie kompleksowy. Spółka wymieni rozjazd przed skrzyżowaniem z ulicą Legnicką (na wysokości przystanku „Dolmed”) oraz szyny – aż do skrzyżowania z ulicą Strzegomską. Na tym odcinku powstanie zielone torowisko. – Na pewno docenią to mieszkańcy ulicy Złotoryjskiej. Tramwaje będą pokonywały tę trasę znacznie ciszej niż jeżdżą po standardowych torach – podkreśla Krzysztof Balawejder.
Zakres prac kończy się w miejscu, w którym rozpoczyna się plac budowy TAT. Terminy zakończenia robót na obu budowach są skoordynowane, więc podróżni nie muszą przejmować się zmianą tras ani rozkładów jazdy. MPK prace planuje zakończyć w marcu tak, by tramwaje mogły pojechać ul. Złotoryjską gdy tylko zakończy się pierwszy etap budowy trasy na Nowy Dwór.
Z Podwala w prawoMPK kontynuuje prace na skrzyżowaniu Podwala, Krupniczej i Sądowej. W ubiegłym roku wymieniło rozjazd od strony ul. Świdnickiej. Tym razem przewoźnik zajmie się tym, który pozwala na skręt tramwajom jadącym od placu Orląt Lwowskich w ulice Sądową i odwrotnie. – Rozjazd i zabudowa torowiska nie są tam w najlepszym stanie. Wymienimy je na nowe. Zwrotnica w tym miejscu będzie oczywiście odwodniona i ogrzewana – wyjaśnia rzecznik prasowy MPK Bartosz Naskręski.
Co ważne, utrudnienia w ruchu drogowym będą minimalne. – Obecnie nie kursuje tamtędy żadna linia tramwajowa, nie będzie więc objazdów. Nie zamykamy też ruchu aut ani pieszych. Wygrodzimy tylko część jezdni, na której będą prowadzone roboty. Kierowcy oraz przechodnie będą musieli po prostu tylko trochę bardziej uważać podczas przemieszczania się w pobliżu – zaznacza Naskręski. Tutaj również prace potrwają według planu do końca marca.
Dwa tramwaje na jednym torzeInwestycją bardzo ważną zarówno dla pasażerów MPK, pieszych, jak i kierowców samochodów, będzie remont torów na skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Kutnowskiej. Mowa o miejscu pomiędzy przystankiem „Orla” a zajezdnią „Borek”, w którym linia tramwajowa przecina jezdnię ulicy Powstańców Śląskich prowadzącą w stronę al. Karkonoskiej.
W miejscu wyeksploatowanych szyn MPK ułoży zupełnie nowe. Wymiany doczeka się też wyboista nawierzchnia przejazdu tramwajowego. Poprawiony zostanie również stan techniczny przejścia dla pieszych koło przystanku „Orla”. W tym przypadku przewoźnik będzie ograniczy utrudnienia w podróżowaniu do minimum. Niemal przez cały czas trwania remontu będzie możliwe kursowanie tramwajów do pętli „Krzyki” i „Klecina”, bo zamknięta będzie tylko jeden tor. Dzięki specjalny rozjazdom nakładkowym tramwaje będą mogły przejeżdżać z jednego toru na drugi, co umożliwi wprowadzenie ruchu wahadłowego. Objazdy będą wprowadzone wyłącznie na czas montażu i demontażu tego urządzenia, ale będzie się to odbywało wyłącznie w weekendy.
#TORYwolucja się rozpędza
Powyższe zadania to część #TORYwolucji, która w tym roku obejmie łącznie 19 zadań inwestycyjnych. Prócz nich, na liście na ten rok, znajduje się m.in. remont torów na skrzyżowaniu Powstańców Śląskich i Kutnowskiej, naprawa przejazdu przez plac Strzegomski, wymiana rozjazdów i skrzyżowania torów na placu Jana Pawła II czy dalszy ciąg remontu torów w al. Hallera.
W ubiegłym roku #TORYwolucja pozwoliła m.in. na wymianę ponad pół kilometra torów przy dworcu Wrocław Główny, budowę zielonego torowiska na Żmigrodzkiej czy wyniesienie peronów na Rondzie Reagana.