Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław: Kolejna ulica w centrum dla pieszych. A tramwaje?

Dalej Wstecz
Autor:

Bartosz Józefiak

Data publikacji:
2016-01-29 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław: Kolejna ulica w centrum dla pieszych. A tramwaje?
fot. Bartosz Józefiak
Wrocławscy urzędnicy planują przebudowę al. Słowackiego w centrum miasta. Będzie to kolejna ulica z priorytetem dla pieszych i rowerzystów. Aktywiści miejscy podnoszą jednak alarm, bo magistrat nie planuje reaktywacji nieczynnego torowiska tramwajowego.

Ogłoszony przetarg zakłada przygotowanie koncepcji dla przebudowy al. Słowackiego od pl. Powstańców Warszawy do ul. Janickiego. Ta wąska droga jest o tyle ważna, że znajduje się w pobliżu ważnych obiektów: Na tyłach Galerii Dominikańskiej, nowo powstającego centrum hotelowego OVO Wrocław, a także przy parku Słowackiego, Panoramie Racławickiej i Muzeum Architektury. Urzędnicy chcą, by była to przestrzeń przyjazna pieszym i rowerzystom.

Remont bez torów tramwajowych

Choć od koncepcji do projektu wykonawczego jeszcze daleka droga, ogólne założenia są już znane. – Zamierzamy poprawić stan techniczny al. Słowackiego i uporządkować kwestie związane z parkowaniem – tak, by udostępnić chodnik pieszym. Po remoncie poprawi się sytuacja pieszych i rowerzystów. Kierowcy również zyskają, bo na drodze ułożona zostanie nowa nawierzchnia. Rozsądniej zaplanowane zostaną przejścia przez jezdnię – tłumaczy Marek Żabiński, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Wrocławia.

Urzędnicy tłumaczą, że remont ma związek z realizowaną obok inwestycją. Centrum hotelowo-konferencyjne OVO Wrocław to potężny kompleks w centrum miasta. Budowa zakończy się w tym roku, a urzędnicy chcą wyjść naprzeciw natężonemu ruchowi, który w okolicy wywoła oddanie gmachu do użytku.

Przeciwko tym planom protestują jednak miejscy aktywiści. Pomysł urzędników nie zakłada bowiem odnowienia torowiska tramwajowego w jezdni. – Torowisko w al. Słowackiego to alternatywa dla tramwajów jadących z Traugutta lub mostu Grunwaldzkiego. Dziś wszystkie stoją w korku przed galerią Dominikańską, na placu Społecznym. Torowisko bardziej na północ pozwoliłoby rozładować korki tramwajów – tłumaczy Przemysław Filar z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia. – Plan miejscowy zakłada tam torowisko.

Plac Społeczny to ważny i od lat zaniedbany fragment miasta. Dziś jest tam duży węzeł drogowy z estakadami dla aut – i niewiele więcej. Plany miejscowe zakładają tam powstanie budynków, budowę nowych tras tramwajowych. Aktywiści miejscy co chwilę podnoszą potrzebę przebudowy placu, Ale od lat brakuje na to pieniędzy.

Urzędnicy: To lifting, a nie przebudowa

– W tym momencie nie rozpoczynamy przebudowy placu Społecznego i nie chcemy angażować zbytnio finansów miasta. Remont al. Słowackiego to bardziej lifting niż docelowa przebudowa – tłumaczy Marek Żabiński.

Według ekspertów nie znając docelowego systemu tras tramwajowych w mieście nie sposób ocenić, czy torowisko w tym miejscu jest potrzebne, czy nie. - Temat reaktywacji torów w alei Słowackiego jest trudny – twierdzi dr hab. inż. Maciej Kruszyna z Zakładu Dróg i Lotnisk Politechniki Wrocławskiej.  – Czujemy potrzebę rozbudowy tras tramwajowych, także w centrum, tak aby można było prowadzić więcej linii z większą liczbą kursów. Moje koncepcje także proponują nowe torowiska, choć niekoniecznie w alei Słowackiego.

Dlaczego niekoniecznie tam? Bo możliwych efektywnych rozwiązań jest kilka – tłumaczy ekspert. – W wyborze najkorzystniejszego pomogłaby wizja docelowej sieci tramwajowej. A we Wrocławiu nie mamy rozstrzygnięć odnośnie tych planów. Co więcej, widzę sprzeczności w różnych miejskich dokumentach. Jest plan miejscowy dla Placu Społecznego, jest generalny plan rozwoju transportu szynowego, jest studium uwarunkowań rozwoju, są oczekiwania formułowane w Polityce Mobilności. Te i inne dokumenty nie formułują spójnego poglądu na rozwój tras tramwajowych, miejscami się wykluczają. Dopóki nie sprecyzuje się zakresu zadań rozwojowych dla transportu tramwajowego, dopóty będziemy toczyć bezsensowne dyskusje nad wybranymi detalami, nad ich sensem lub brakiem takowego. Potrafię sobie wyobrazić funkcjonalną sieć tramwajową zarówno z torowiskiem na alei Słowackiego, jak i bez takiej trasy. Problem w tym, że nie wiem, jaką sieć Wrocław planuje ukształtować.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Forum Kobiet w Infrastrukturze i Transporcie już w maju!

Komunikacja

Forum Kobiet w Infrastrukturze i Transporcie już w maju!

Aleksandra Dmochowska 11 kwietnia 2016

Polski Bus prędko już nie wróci do Olsztyna

Komunikacja

Polski Bus prędko już nie wróci do Olsztyna

Martyn Janduła 11 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5