Ulica Pomorska i zachodnia część placu Staszica zostaną przebudowane. – Dziś podpisaliśmy umowę na tę wielką inwestycję w sercu Śródmieścia. Jedną z największych w XXI wieku na tym terenie Wrocławia – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Inwestycja obejmie budowę przebudowę jezdni na odcinku ok. 1200 m oraz skrzyżowania Pomorskiej i pl. Staszica oraz pl. Staszica i Łowieckiej. Zostanie na nich ułożona masa bitumiczna. Wybudowane zostanie blisko 1100 metrów nowego torowiska, które będzie zabudowane i wykorzystywane także przez autobusy. Komunikacja zbiorowa będzie się odbywać wydzielonym pasem. Znacząco zmieni się geometria torowiska w rejonie pl. Staszica.
– Mieszkańcy wspominali o potrzebie wymiany nawierzchni, remoncie torowiska, budowie nowych chodników. Zależało im także na wprowadzeniu zieleni. Znaliśmy te oczekiwania. Przygotowywaliśmy się do tego zadania kompleksowo realizując dokumentację projektową, która jest bardzo rozległa, bo zakres prac jest duży i nie tylko na powierzchni. Ulicę Pomorską i znaczny fragment pl. Staszica przebudujemy kompleksowo z całą infrastrukturą podziemną, z której część pamięta jeszcze XIX wiek – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Wybudowane zostanie ok. 1800 metrów nowych dróg dla rowerów. Nowe chodniki i perony przystankowe. Powstanie 10 przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Na wysokości Parku Staszica powstaną dwa przystanki dla komunikacji, natomiast nowe przystanki wiedeńskie wybudowane zostaną na ul. Pomorskiej przy wlocie na plac Staszica.
– Zgodnie z ustaleniami z Dolnośląskim Konserwatorem Zabytków w obrębie torowiska tramwajowego musimy wbudować kostkę brukową. Zastosowane zostaną tu specjalne rozwiązania projektowe, które pozwolą na zabezpieczenie jej przy szynach, tak aby służyła na lata – mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Ustawionych zostanie 156 nowych słupów z oprawami oświetleniowymi. Do tego doliczyć należy 43 oprawy doświetlające przejścia dla pieszych. – Aby zobrazować zakres prac pod ziemią podamy kilka liczb. Przebudujemy 41 250 metrów bieżących sieci energetycznej. W tym w zakresie kolizji elektroenergetycznych – 1 200mb, w zakresie oświetlenia – 3 200mb, w zakresie sieci trakcji tramwajowej – 11 350mb, zakresie części elektrycznej i ITS sygnalizacji - 25 500mb – zdradza Wojciech Kaim. – Do tego powstanie ponad 2 km nowej kanalizacji deszczowej, ponad kilometr nowej sieci wodociągowej, kilkaset metrów sieci gazowej i sanitarnej, a także 2,5 km kanałów MKT – wylicza.
Przy współpracy z Zarządem Zieleni Miejskiej kompleksowo przeprowadzone zostaną prace związane z zielenią na obszarze inwestycji. Pojawią się tu drzewa i krzewy, a także ogrody deszczowe. W pobliżu dawnego dworca i stacji kolejki wąskotorowej zachowane zostaną fragmenty historycznego torowiska. Pojawi się tam też tablica pamiątkowa wspominająca kolejkę wąskotorową Wrocławsko-Trzebnicko-Prusicką, z której mieszkańcy korzystali m.in. podczas wypraw w Góry Kocie czy do Trzebnicy.
Firma Torpol, która została wykonawcą tej inwestycji, będzie miała 20 miesięcy na przygotowanie projektów wykonawczych oraz realizację tego wielkiego zadania. Inwestycja jest realizowana przy wsparciu Polskiego Ładu. Kwota dofinansowania to 63 mln zł, co stanowi 95 procent inwestycji. Koszt całej inwestycji 66,4 mln zł.
Nowy układ torów na pl. Staszica, mat. WI