Partner serwisu
Komunikacja

Wrocław i rewolucja na liniach aglomeracyjnych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-04-2024
Źródło:
inf. pras. UM Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław i rewolucja na liniach aglomeracyjnych
fot. MPK Wrocław
Komunikacja aglomeracyjna wokół Wrocławia ma ulec rewolucji. Samorządy zaprezentowały właśnie projekt zwiększenia liczby połączeń i wozokilometrów, które połączą stolicę Dolnego Śląska z podwrocławskimi gminami. Na trasy ma wyjechać ponad 100 nowych autobusów, w tym sporo elektrobusów.

Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi – strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi. Wrocław i gminy aglomeracji są na ostatnim etapie rozstrzygania przetargu, który pozwoli wejść Wrocławiowi, Wiszni Małej, Czernicy i Długołęce na zupełnie nowym poziom komunikacji zbiorowej.


graf. UM Wrocław

– Niech przemówią liczby. Obecnie autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln wozokilometrów, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln więcej czyli 5,5mln km. Obecnie połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100. Obecnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będą 32 linie. Do tego nowe, w tym elektryczne autobusy, a kursy zostaną zagęszczone i pojawią się dodatkowe połączenia weekendowe – wyliczał wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur.

Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany przetarg – nowe autobusy wykonają prawie 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji (to 41 podróży na księżyc i z powrotem). Dzięki tej współpracy w aglomeracji pojawi się 70 fabrycznie nowych autobusów. Chodzi m.in. o linie zaczynające swoją numerację od 9xx łączącymi Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.


graf. UM Wrocław

– Co szósty pojazd będzie zeroemisyjny czyli elektryczny. Wszystkie pozostałe autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin, tj co najmniej Euro 6D. Wszystkie pojazdy mają być klimatyzowane i niskopodłogowe, wyposażone również m.in. w WiFi, USB, a także – co szczególnie ważne – w defibrylator AED. – wskazywał Marcin Golański sekretarz gminy Czernica mówiąc nie tylko o pojazdach które pojawią się w jego gminie, ale generalnie w całej aglomeracji.

To jest najważniejsze – by te autobusy nie różniły się jeśli chodzi o jakość taboru, wyposażenie czy dostępność od tych które obsługują Wrocław. By cała aglomeracja miała tak samo wysoki poziom obsługi komunikacyjnej. Co ważne, wrocławianie jeżdżący tylko w granicach Wrocławia autobusy z cyfrą 9 na początku numeru mogą traktować jak zwykłe autobusy miejskie. Obowiązują w nich bilety okresowe i czasowe, można kupić bilet na jednorazowy

– Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu 2 osób na wózkach inwalidzkich. Autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi – dodawał Wojciech Błoński wójt gminy Długołęka.

Rozszerzony zostanie system UrbanCard i integracja systemów – we wszystkich pojazdach pojawią się kasowniki Urbancard.

– 20 lat temu, gdy zaczynaliśmy budować komunikację aglomeracyjną - autobusy międzygminne pokonywały 1,3 mln kilometrów, w 2024 roku autobusy pokonają 4 razy więcej bo ponad 5,4 mln wozokilometrów. Żeby pokazać skalę - autobusy międzygminne w ciągu roku 135 razy okrążają ziemię. – opisywała Paulina Tyniec-Piszcz dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.

Całość zadania to koszt około 700 mln złotych brutto. Ta integracja aglomeracyjna będzie w przyszłości obejmować nie tylko transport tramwajowy i autobusowych ale też kolejowy.

– Pierwsze zmiany są już wdrażane. Na początku marca uruchomiliśmy weekendowe połączenia do Żórawiny - dwóch linii autobusowych: 903 i 913: 38 kursów w soboty i 27 kursów w niedziele (wcześniej linie te kursowały wyłącznie w dni robocze) Od najbliższego piątku 5 kwietnia rusza pakiet rozwiązań na liniach międzygminnych łączących Wrocław z Wisznią Małą, Miękinią i Długołęką - dodawała Tyniec-Piszcz.

Na czym będą polegały zmiany wyjaśniał Jakub Bronowicki, wójt gminy Wisznia Mała.

– Pojawi się nowa oferta komunikacyjna dla Szewc i Kryniczna – To całkowicie nowa linia 905 - w relacji: Szewce – Wrocław Kromera (17 kursów w dni robocze i 14 kursów w dni wolne), Do tego linia 908 zyska przedłużenie wybranych kursów do Kryniczna (17 kursów w dni robocze – wdrożenie tej zmiany nastąpi właśnie od 8 kwietnia).

Nastąpią także zmiany w kierunku Miękini. Zwiększy się częstotliwość kursowania linii 923 i 938. Uruchomionych zostanie 26 nowych kursów do Wilkszyna w dni robocze – to linia 923, zaś linia 938 tu nastąpi uruchomienie 10 nowych kursów do Lutyni.

Planowane zmiany w komunikacji między Wrocławiem a Długołęką opisywał wójt tej gminy Wojciech Błoński.

– Tu już reorganizujemy komunikację w dni wolne. To linia 911 i 921 – zmiana obsługi Oleśniczki i Brzeziej Łąki (uruchomienie 20 nowych kursów w sobotę i 19 nowych kursów w niedzielę na linii 921). To także zmiany na liniach 914 i 924 – zmiana obsługi miejscowości Domaszczyn i Kamień, obsługa Bykowa, Borowej i Stępnia (uruchomienie 20 nowych kursów w sobotę i 16 nowych kursów w niedzielę na linii 924 oraz 3 nowe kursy na linii 914);

Jak dodawał Błoński także linia 931 zwiększy liczbę kursów do Kiełczówka (dotychczas co drugi kurs, po zmianie każdy kurs).


graf. UM Wrocław

– Pierwsze zmiany wprowadzimy już od najbliższego piątku. A w najbliższą niedziele w czasie wyborów samorządowych wszyscy w granicach Wrocławia tramwajami i autobusami mogą jeździć bezpłatnie – przypominał wiceprezydent Mazur.
Partner działu

Sultof

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław zleca badania ruchu

Komunikacja

Wrocław zleca badania ruchu

UM Wrocław 02 kwietnia 2024

Wrocław zbuduje mini węzeł przesiadkowy. Przy Dubois

Przestrzeń

Wrocław będzie badał zachowania transportowe mieszkańców

Mobilność

Wrocław będzie badał zachowania transportowe mieszkańców

Przemysław Farsewicz 15 stycznia 2024

Wrocław z jedną drogą ofertą na przewoźnika – tylko w jednym zadaniu

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław zleca badania ruchu

Komunikacja

Wrocław zleca badania ruchu

UM Wrocław 02 kwietnia 2024

Wrocław zbuduje mini węzeł przesiadkowy. Przy Dubois

Przestrzeń

Wrocław będzie badał zachowania transportowe mieszkańców

Mobilność

Wrocław będzie badał zachowania transportowe mieszkańców

Przemysław Farsewicz 15 stycznia 2024

Wrocław z jedną drogą ofertą na przewoźnika – tylko w jednym zadaniu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5