Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. Dwa warianty trasy tramwajowej na Księże Wielkie, ruszają konsultacje [mapy]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Miejski Wrocławia

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław. Dwa warianty trasy tramwajowej na Księże Wielkie, ruszają konsultacje [mapy]
Fot. Daniel SiwakNowy fragment trasy rozpocznie się za pętlą Księże Wielkie
Rozpoczyna się kolejny etap przygotowań do budowy tramwaju na Księże Wielkie. Teraz o dwóch wariantach trasy będą mogli się wypowiedzieć mieszkańcy. Konsultacje społeczne potrwają do połowy grudnia.

W komunikacyjnych planach Urzędu Miejskiego Wrocławia jest m.in. przedłużenie trasy tramwajowej na Księże Wielkie. To przede wszystkim likwidacja wąskiego gardła, jakim jest jednotorowy odcinek od przystanku "Głubczycka" do pętli Księże Małe. Inwestycja jest częścią wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego, planowanego do 2032 roku

Dwa warianty trasy tramwajowej na Księże Wielkie

Tak, jak w przypadku nowej trasy tramwajowej przez Klecinę, także i w tym przypadku powstała koncepcja, w oparciu o którą przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne a potem zostanie wykonany projekt. Na potrzeby inwestycji przygotowano dwa warianty, które rozpoczynają się na węźle przy skrzyżowaniu ulic Krakowskiej i Armii Krajowej. Kończą się w rejonie ul. Łąkowej – przed granicą miasta.

Wariant 1. Trasę tramwajowo-autobusowa (tzw. TAT) wytoczono w śladzie istniejącego torowiska w rejonie przystanku "Głubczycka". Za nim TAT przechodzi na drugą stronę jezdni i po północnej stronie ul. Opolskiej jest poprowadzony tamtędy aż do wysokości nowej pętli. W tym wariancie torowisko dwa razy musi przeciąć jezdnię, co może mieć wpływ na czas przejazdu autobusów i tramwajów. Magistrat wskazuje, że przy takim trasowaniu torowisko jest bardziej odsunięte od historycznej zabudowy Księża Małego, znajdującej się głównie po południowej stronie ulicy. Zakres prac drogowych ma być również mniejszy.



Wariant 2. Trasę tramwajowo-autobusowa wytyczono na całej długości po południowej stronie jezdni ul. Opolskiej – aż do nowej pętli. Wymagać to będzie przesunięcia jezdni o kilka metrów na północ. Infrastruktura dla tramwajów znajduje się tutaj bliżej zabudowy po południowej stronie ulicy. W tym wariancie torowisko nie musi przecinać już jezdni, co na pewno poprawi czas przejazdu transportu publicznego poprzez brak oczekiwania na kolejnych światłach. Jednak magistrat wskazuje, że zakres prac drogowych będzie w tym przypadku większy – to we względu na wspomnianą zmianę geometrii jezdni.



Bez względu na przedstawione warianty, pętla ma mieć taki sam kształt. Po zachodniej stronie znajdzie się wspólny peron o szerokości siedmiu metrów. Dla tramwajów będzie miał status "dla wysiadających", natomiast dla autobusów będzie on przystankiem odjazdowym. Dla wagonów zaplanowano trzy tory postojowe, a ich pobliżu stanąć ma punkt socjalny dla kierowców i motorniczych. Z kolei przystanek odjazdowy o długości 40 metrów zlokalizowano po południowej stronie ul. Opolskiej. Z nową pętlą sąsiadować będzie parking dla rowerów pod wiatą oraz parking P&R na blisko 90 miejsc.

W obu wariantach zachowana zostanie dotychczasowa pętla tramwajowa Księże Małe, która będzie pełniła funkcję wspomagającą. Jednak zmieni się wówczas lokalizacja przystanków. W kierunku Księża Wielkiego peron wyznaczono przed wjazdem na wspomniane pętlę, w kierunku centrum znajdować się będzie równolegle – za wyjazdem.

Na większości 3-kilometrowego odcinka zostaną wybudowane nowe drogi dla rowerów oraz chodniki. Warto wspomnieć, że z miejską inwestycją kolidować ma od 4 (wariant 2) do 6 budynków (wariant 1). W związku z tym rozważna jest konieczność ich ewentualnej rozbiórki.

Mieszkańcy mają głos ws. tramwaju na Księże Wielkie

Konsultacje społeczne będą prowadzone od 25 listopada do 16 grudnia tego roku. W ich trakcie wrocławski magistrat będzie zbierał opinie wrocławianek i wrocławian w różny sposób. 
  • 2 grudnia (godz. 17:30), e-spotkanie na platformie Clickmeeting,
  • 4 grudnia (godz. 17:30), warsztat konsultacyjny siedzibie Rady Osiedla Księże przy ul. Rybnickiej 39–41,
  • 9 grudnia (godz. 17.30), warsztat konsultacyjny w siedzibie Spółdzielni Mieszkaniowej "Księże Małe" przy ul. Tarnogórskiej 1.
Przez cały okres trwania konsultacji swój głos mieszkańcy mogą przekazać także za pomocą e-formularza dostępnego na stronie konsultacji.

Przypomnijmy, że budowa nowej trasy na Księże Wielkie ma być połączona z przebudową i przywróceniem ruchu tramwajowego na ul. Kościuszki. To podobny schemat działania, jak w przypadku trasy na Psie Pole. Tam uzupełnieniem miejskiej inwestycji ma być przywrócenie tramwajów na ul. Wyszyńskiego.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsza miejska zajezdnia autobusowa w Kielcach już na wizualizacjach

Komunikacja

Pierwsza miejska zajezdnia autobusowa w Kielcach już na wizualizacjach

Przemysław Farsewicz 27 listopada 2025

Bozankaya dostarczyła pierwszy tramwaj do Neapolu

Komunikacja

Bozankaya dostarczyła pierwszy tramwaj do Neapolu

Przemysław Farsewicz 27 listopada 2025

Wrocław zleca projekt tramwaju na Księże Wielkie

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwsza miejska zajezdnia autobusowa w Kielcach już na wizualizacjach

Komunikacja

Pierwsza miejska zajezdnia autobusowa w Kielcach już na wizualizacjach

Przemysław Farsewicz 27 listopada 2025

Bozankaya dostarczyła pierwszy tramwaj do Neapolu

Komunikacja

Bozankaya dostarczyła pierwszy tramwaj do Neapolu

Przemysław Farsewicz 27 listopada 2025

Wrocław zleca projekt tramwaju na Księże Wielkie

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij