Rozpoczyna się kolejny etap przygotowań do budowy tramwaju na Księże Wielkie. Teraz o dwóch wariantach trasy będą mogli się wypowiedzieć mieszkańcy. Konsultacje społeczne potrwają do połowy grudnia.
W komunikacyjnych planach Urzędu Miejskiego Wrocławia jest m.in.
przedłużenie trasy tramwajowej na Księże Wielkie. To przede wszystkim likwidacja wąskiego gardła, jakim jest jednotorowy odcinek od przystanku "Głubczycka" do pętli Księże Małe. Inwestycja jest częścią
wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego, planowanego do 2032 roku
Dwa warianty trasy tramwajowej na Księże Wielkie Tak, jak w przypadku
nowej trasy tramwajowej przez Klecinę, także i w tym przypadku powstała koncepcja, w oparciu o którą przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne a potem zostanie wykonany projekt. Na potrzeby inwestycji przygotowano dwa warianty, które rozpoczynają się na węźle przy skrzyżowaniu ulic Krakowskiej i Armii Krajowej. Kończą się w rejonie ul. Łąkowej – przed granicą miasta.
Wariant 1. Trasę tramwajowo-autobusowa (tzw. TAT) wytoczono w śladzie istniejącego torowiska w rejonie przystanku "Głubczycka". Za nim TAT przechodzi na drugą stronę jezdni i po północnej stronie ul. Opolskiej jest poprowadzony tamtędy aż do wysokości nowej pętli. W tym wariancie torowisko dwa razy musi przeciąć jezdnię, co może mieć wpływ na czas przejazdu autobusów i tramwajów. Magistrat wskazuje, że przy takim trasowaniu torowisko jest bardziej odsunięte od historycznej zabudowy Księża Małego, znajdującej się głównie po południowej stronie ulicy. Zakres prac drogowych ma być również mniejszy.
Wariant 2. Trasę tramwajowo-autobusowa wytyczono na całej długości po południowej stronie jezdni ul. Opolskiej – aż do nowej pętli. Wymagać to będzie przesunięcia jezdni o kilka metrów na północ. Infrastruktura dla tramwajów znajduje się tutaj bliżej zabudowy po południowej stronie ulicy. W tym wariancie torowisko nie musi przecinać już jezdni, co na pewno poprawi czas przejazdu transportu publicznego poprzez brak oczekiwania na kolejnych światłach. Jednak magistrat wskazuje, że zakres prac drogowych będzie w tym przypadku większy – to we względu na wspomnianą zmianę geometrii jezdni.
Bez względu na przedstawione warianty, pętla ma mieć taki sam kształt. Po zachodniej stronie znajdzie się wspólny peron o szerokości siedmiu metrów. Dla tramwajów będzie miał status "dla wysiadających", natomiast dla autobusów będzie on przystankiem odjazdowym. Dla wagonów zaplanowano trzy tory postojowe, a ich pobliżu stanąć ma punkt socjalny dla kierowców i motorniczych. Z kolei przystanek odjazdowy o długości 40 metrów zlokalizowano po południowej stronie ul. Opolskiej. Z nową pętlą sąsiadować będzie parking dla rowerów pod wiatą oraz parking P&R na blisko 90 miejsc.
W obu wariantach zachowana zostanie dotychczasowa pętla tramwajowa Księże Małe, która będzie pełniła funkcję wspomagającą. Jednak zmieni się wówczas lokalizacja przystanków. W kierunku Księża Wielkiego peron wyznaczono przed wjazdem na wspomniane pętlę, w kierunku centrum znajdować się będzie równolegle – za wyjazdem.
Na większości 3-kilometrowego odcinka zostaną wybudowane nowe drogi dla rowerów oraz chodniki. Warto wspomnieć, że z miejską inwestycją kolidować ma od 4 (wariant 2) do 6 budynków (wariant 1). W związku z tym rozważna jest konieczność ich ewentualnej rozbiórki.
Mieszkańcy mają głos ws. tramwaju na Księże Wielkie Konsultacje społeczne będą prowadzone od 25 listopada do 16 grudnia tego roku. W ich trakcie wrocławski magistrat będzie zbierał opinie wrocławianek i wrocławian w różny sposób.
- 2 grudnia (godz. 17:30), e-spotkanie na platformie Clickmeeting,
- 4 grudnia (godz. 17:30), warsztat konsultacyjny siedzibie Rady Osiedla Księże przy ul. Rybnickiej 39–41,
- 9 grudnia (godz. 17.30), warsztat konsultacyjny w siedzibie Spółdzielni Mieszkaniowej "Księże Małe" przy ul. Tarnogórskiej 1.
Przez cały okres trwania konsultacji swój głos mieszkańcy mogą przekazać także za pomocą
e-formularza dostępnego na stronie konsultacji. Przypomnijmy, że budowa nowej trasy na Księże Wielkie ma być połączona z p
rzebudową i przywróceniem ruchu tramwajowego na ul. Kościuszki. To podobny schemat działania, jak w przypadku trasy na Psie Pole. Tam uzupełnieniem miejskiej inwestycji ma być
przywrócenie tramwajów na ul. Wyszyńskiego.