Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wrocław dostanie 46 mln zł na autobusy elektryczne

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2021-09-27 15:12
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław dostanie 46 mln zł na autobusy elektryczne
fot. MPK Wrocław
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) we Wrocławiu otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dofinansowanie w wysokości ponad 46 mln zł na zakup 11 autobusów elektrycznych oraz stworzenie systemu ładowania tych pojazdów i przeszkolenie grupy pracowników. Przewoźnik liczył na 98 mln zł.

Umowa dotycząca udzielenia wsparcia finansowego została podpisana dzisiaj (27 września) w siedzibie wrocławskiej spółki z udziałem prezesów NFOŚiGW Macieja Chorowskiego oraz MPK Wrocław Krzysztofa Balawejdera. Korzystając z programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, wrocławska spółka MPK planuje zakup 11 autobusów przegubowych o napędzie elektrycznym. Nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy, których długość ma wynosić 18 m, skierowane zostaną do przewozu pasażerów na wytypowanej linii komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Projekt przewiduje także zamontowanie niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK: systemu szybkiego i wolnego ładowania zakupionych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej oraz ładowarki typu pantograf o mocy 400 kW na pętli przy ul. Kamieńskiego we Wrocławiu. Przedsięwzięcie dofinansowane przez NFOŚiGW zakłada także przeprowadzenie szkolenia dla 25 kierowców i 18 mechaników w zakresie obsługi „elektryków” i sprzętu do ich zasilania.

Wnioski były na prawie sto milionów

Warto przypomnieć, że MPK Wrocław złożyło wnioski warte łącznie 98 mln zł, na 28 pojazdów. Ostatecznie na zakup elektrycznych autobusów oraz utworzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do ich obsługi i szkolenia pracowników otrzyma z NFOŚiGW niemal 32,5 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz ponad 13,8 mln zł pożyczki. Łącznie dofinansowanie wyniesie przeszło 46,2 mln zł, co obejmuje całkowity planowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia. Poza dostawami pojazdów elektrycznych (kat. M3-BEV – Battery Electric Vehicle) i wymaganego sprzętu technicznego, projekt przewiduje przeprowadzenie szeregu prac montażowych i budowlanych, w tym poprowadzenie linii kablowych zasilających punkty ładowania, budowę bramownicy, stacji transformatorowych, słupa pantografu i linii światłowodowej oraz instalację urządzeń monitoringu wizyjnego.

– Dofinansowanie wrocławskiego projektu to kolejny etap rozwijania w Polsce elektromobilności w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, który jest częścią strategii energetycznej rządu – podkreśla wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusza Zyska. – Naszym celem jest upowszechnienie ekologicznych pojazdów na polskich drogach, a zwłaszcza zeroemisyjnych środków transportu zbiorowego w miastach. Cieszymy się, że rozwój elektromobilności, będący jednym z priorytetów resortu, spotyka się z zainteresowaniem samorządów – dodaje wiceszef MKiŚ cytowany w komunikacie.

– Wdrażany przez nas program „Zielony Transport Publiczny” to inwestycja nie tylko w zeroemisyjną flotę, ale także w rozbudowę infrastruktury ładowania – kluczowej dla zwiększenia tempa elektyfikacji transportu miejskiego. Przede wszystkim jednak ekologiczny transport to inwestycja w zdrowie i lepszą jakość życia w takich miastach jak Wrocław – zaznacza prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Maciej Chorowski. – Konsekwentnie realizujemy działania na rzecz ograniczenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie publicznym. Środki przekazane wrocławskiej spółce komunikacyjnej przyczynią się do dalszej, istotnej poprawy stanu powietrza w regionie i całej Polsce. – podsumowuje szef NFOŚiGW.

Realizacja do 2024 roku

Projekt MPK we Wrocławiu ma być zrealizowany do 30 kwietnia 2024 r. Jego efektem ekologicznym będzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery (976,91625 Mg/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (2,07380 Mg/rok), a także obniżenie emisji pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,03101 Mg/rok) - podkreśla spółka. Prezesi MPK i NFOŚiGW podpisali umowę w parku kieszonkowym na terenie należącym do wrocławskiego przewoźnika. Ogródek powstał na części parkingu MPK. Spółka posadziła w tym miejscu kilkaset różnych roślin a przestrzeń jest otwarta dla wszystkich mieszkańców jako miejsce relaksu i spotkań.

– Z dużą determinacją zmieniamy oblicze wrocławskiego taboru. W ostatnich trzech latach doprowadziliśmy do tego, że nasza flota autobusowa należy do najmłodszych wśród dużych miast w Polsce. Dziś stawiamy kolejny krok ku nowoczesności. Dziękujemy naszym partnerom z NFOiGW za współpracę w zakresie budowania we Wrocławiu jeszcze bardziej ekologicznego transportu. Doceniamy także wsparcie każdego, niezależnie od poglądów, kto przyczynił się do realizacji tego projektu – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. – Pojazdy o których mowa będą obsługiwały linię K, kursującą na trasie Kamieńskiego – Gaj – zdradza Krzysztof Balawejder.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław. Dzień Otwarty MPK już 2 października

Komunikacja

Wrocław. Dzień Otwarty MPK już 2 października

Jakub Rösler 24 września 2021

MPK Wrocław: W tym tygodniu ruszą cztery ważne inwestycje

Komunikacja

MPK Wrocław: W tym tygodniu ruszą cztery ważne inwestycje

inf. pras. 21 września 2021

Czy tramwaje dwusystemowe mogą przyjąć się w Polsce?

Komunikacja

Czy tramwaje dwusystemowe mogą przyjąć się w Polsce?

Roman Czubiński 18 września 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5