Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław dostanie 65 mln zł na „tramwaj do Jagodna” bez tramwaju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław dostanie 65 mln zł na „tramwaj do Jagodna” bez tramwaju
mat. UM Wrocław
W ramach II naboru programu inwestycji strategicznych Wrocław otrzymał maksymalną pulę – 65 mln zł – na realizację „trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno”. Chodzi o budowę 2,7-kilometrowej wydzielonej jezdni autobusowej w rezerwie terenu pod tramwaj. Jak wskazuje magistrat, budowa torowiska tramwajowego jest w tej chwili „obiektywnie niemożliwa” z uwagi na przecięcie z linią kolejową nr 285 i braku rozstrzygnięć co do kierunków jej rozbudowy. W przyszłości jednak możliwe ma być wprowadzenie tramwajów.

W poniedziałek (30 maja) podano wyniki II naboru w ramach programu inwestycji strategicznych Polskiego Ładu, mającego być rekompensatą za utracone przychody samorządów w związku ze zmianami podatkowymi. Większość środków trafi jednak do mniejszych gmin, a projekty dużych miast zostały potraktowane po macoszemu – kryteria oceny ani listy rankingowe nie są publikowane. Są jednak wyjątki – Wrocławiowi udało się uzyskać maksymalną dostępną pulę 65 mln zł na budowę „trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno”.

Chodzi o budowę 2,7-kilometrowego korytarza tramwajowego w miejscu zapowiadanej trasy tramwajowej na Jagodno, która znalazła się w najnowszej wersji Wrocławskiego Programu Tramwajowego, wyznaczającego kierunki rozwoju sieci komunikacji szynowej do 2030 r. Opis projektu obejmuje przebudowę i rozbudowę ul. Bardziej, Buforowej i Kajdasza. Z uwagi na trudności i uwarunkowania Wrocław zrealizować chce na razie jedynie I etap projektu, czyli wydzieloną jezdnię autobusową „z elementami przygotowania pod przyszłą trasę tramwajową”. Korytarz ma obsługiwać rozwijające się osiedla na Jagodnie. W ciągu najbliższych kilku lat – w zasięgu dojścia 500 m do przystanku – znajdzie się 20 tys. mieszkańców.

Dlaczego nie tramwaj? – To, co jest największą przeszkodą – niezależną od nas – jest brak przepisów, które regulowałyby jak miałyby przecinać się szlaki tramwaje i kolejowe, choć technicznie nie wydaje się to trudne. Do końca też nie wiemy, czy rozbudowywana będzie linia kolejowa nr 285 – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. Jak przypomina, linia ta jest rewitalizowana, a samorząd wojewódzki ubiegał się o środki Kolej+ na jej rozbudowę o drugi tor – z przejazdem w poziomie szyn, natomiast Wrocław postulował budowę wiaduktu. – Po to, by nie ograniczać ruchu południowych osiedli. Przy rewitalizowanej linii jednotorowej ruch kolejowy będzie niewielki, ale przy dwóch torach może się okazać, że ruch kołowy byłby utrudniony – mówi Sutryk.

Na razie jednak projekt samorządu wojewódzkiego znajduje się na liście rezerwowej programu Kolej+. Trwają też w PKP PLK prace nad wstępnym studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego – do czasu ich zakończenia miasto nie spodziewa się decyzji co do kształtu skrzyżowania linii kolejowej i drogi. – Dopóki nie będą rozstrzygnięte te kwestie, nie będzie tramwaju. Nie chcemy tracić czasu, przygotowujemy projekt korytarza transportowego, dla którego – jak sądzę – pod koniec roku będziemy mieli wszystkie stosowne pozwolenia, łącznie z decyzjami środowiskowymi. W pierwszej kolejności chcemy puścić tam autobusy, zdejmując tym samym buspasy z istniejących jezdni. Kiedyś będą mogły pojechać tramwaje – mówi prezydent Sutryk.

„Wyseparowanym korytarzem” autobusy będą dojeżdżać aż do Dworca Głównego. – W tej chwili projektujemy odcinek od al. Armii Krajowej do Hubskiej / Kamiennej. Znajdujące się tam torowisko chcemy tak zaprojektować, by mogły po nim jeździć autobusy [to m.in. kwestia m.in. istniejącej podsypkowej nawierzchni torowiska czy słupów trakcyjnych w międzytorzu – red.] – mówi Sutryk. Dalej autobusy dojadą wydzielonym pasem wzdłuż Hubskiej do Suchej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław zabiera się za projekt tramwaju na Jagodno

Komunikacja

Wrocław pokazał skrzyżowanie torów dla tramwaju na Jagodno

Przestrzeń

Tramwaj na Jagodno. Ministerstwo zaprasza Wrocław do konsultacji

Komunikacja

Wrocław buduje trasę autobusową na Jagodno. Kiedyś może tramwaj

Przestrzeń

Zobacz również:

Wrocław zabiera się za projekt tramwaju na Jagodno

Komunikacja

Wrocław pokazał skrzyżowanie torów dla tramwaju na Jagodno

Przestrzeń

Tramwaj na Jagodno. Ministerstwo zaprasza Wrocław do konsultacji

Komunikacja

Wrocław buduje trasę autobusową na Jagodno. Kiedyś może tramwaj

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij